Göteborg City Airport är den andra internationella flygplatsen i Västsverige. Den tidigare flygvapenflottiljen F9 har sakta men säkert vuxit och i år reser närmare 750 000 passagerare från flygplatsen. Till skillnad från Landvetter är det lågkostnadsbolagen som står för trafiken, i dagsläget Ryanair och Wizz Air. Dessutom flyger Gotlandsflyg åretrunttrafik mellan Göteborg City och Visby. Flygplatsen ägs av Volvo, Göteborgs Stad och Swedavia vilket innebär att när nya vd:n Annika Nyberg tillträder den 1 december, är det första gången som ledare för en icke-statlig flygplats.
VD Göteborg City Airport Annika Nyberg
– Det blir annorlunda, absolut, säger hon. Tidigare har jag varit flygplatschef på Östersund-Åre, kommersiell chef på Landvetter och flygplatschef på Visby Airport. Visst är Swedavia med på ett hörn men nu har jag ingen stor koncernmoder att luta mig mot.
Göteborg City Airport har en tydlig lågkostnadsprofil men tar också emot en stor del affärsflyg som väljer en mindre flygplats närmare Göteborg än Landvetter. Däremot råder inget större konkurrensförhållande de två flygplatserna emellan.
– Nej, det finns ett flertal destinationer där vi inte konkurrerar med varandra utan tillsammans kompletterar utbudet. Sen kan man ju fråga sig vad lågkostnadsflyg egentligen är idag när de stora, etablerade bolagen tar 499 kronor för en biljett ut i Europa.
Göteborg City Airport har trafik på ett 20-tal destinationer i 12 länder och ambitionen är att växa ytterligare.
– Annika Nyberg är en engagerad och erfaren ledare med bred erfarenhet av att driva mindre flygplatser med mycket gott resultat, säger Olle Sundin, styrelseordförande för Cityflygplatsen i Göteborg AB. Det ger goda förutsättningar att fortsätta det påbörjade arbetet att utveckla flygplatsens roll i regionen.
Ännu är det några dagar kvar till första dagen på nya jobbet och Annika Nyberg vill komma in i jobbet innan det är dags att presentera några planer för framtiden.
– Vi har tre ägare med ett tydligt kundfokus så det är kundernas krav som styr arbetet efter nya destinationer. En utmaning blir att arbeta med bara tre operatörer men tillsammans ska vi optimera flyget som transportmedel.