Skriv ut  

American Airlines vill ha konkursskydd

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 november 2011
Hittills har American Airlines varit det enda av de stora amerikanska flygbolagen som inte begärt konkursskydd och startat omstrukturering.
Men nu verkar det vara dags sedan bolaget i går begärde skydd enligt Chapter 11.

American Airlines

Det är ”business as usual” hos American Airlines. Åtminstone på ytan eftersom bolaget fortsätter trafiken som vanligt med 3 300 dagliga flighter till 50 länder. Bakom kulisserna är det däremot kraftig turbulens. Moderbolaget AMR Corporation, som äger både American Airlines och American Eagle, har i motsats till de andra stora amerikanska flygbolagen hållit emot alla krav på omstrukturering, men måste nu kapitulerat inför det faktum att utgifterna är större än intäkterna. Med hjälp av konkursskyddet i det så kallade Chapter 11, får flygbolaget respit från underleverantörernas krav.

- ­Det är ett beslut som vi fattat för att nå en nivå på våra omkostnader och skulder som är konkurrenskraftig i branschen, skriver AMR Corporation i ett uttalande.

Skuldsaneringen är ett måste för att ett av de klassiska flygbolagen i USA ska överleva. Enligt bolaget är det framför allt höga bränslekostnader och misslyckandet med att komma överens med personalen om minskade löner, som ligger bakom den ekonomiska krisen. Flyganalytiker och ekonomer menar att det istället är det faktum att American inte lyckats slå sig samman med något annat flygbolag som är en av orsakerna. United och Continental har slagit sina påsar ihop och Delta och Northwest Airlines har även de inlett ett samarbete. Men American Airlines står alltså utanför. Dessutom har bolaget ett skuldberg som växer okontrollerat.

    Så sent som i somras beställdes 460 nya flygplan från Airbus och Boeing till en kostnad av 261 miljarder dollar och det i ett läge när den samlade förlusten för 2010 hamnade 390 miljoner dollar. Det innebär att American är det enda av de stora amerikanska bolagen som inte lyckades nå vinst förra året.

    Koncernchefen i AMR Corporation Gerard Arpery, meddelade så sent som för någon månad sedan att bolaget var på god väg att få ordning på affärerna. Han är nu ersatt av Thomas Horton.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Maffiafack
Skrivet av USApilot, 2011-12-01 20:56:51
AAs maffiafack far vad de fortjenar. Istf att ga med pa AAs forslag kommer de att 1) fa senkta loner, 2) lengre arbetstimmar, 3) senkta pensioner, 4) senkta formaner. En del blir avlagda. Hur f-n kan maffiafack vara sa korkade och tro att pengar vexer pa traen och utpressa flygbolaget ar efter ar?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev