Skriv ut  

Ny askradar ska rädda flygbranschen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 december 2011
Askmolnet från Eyjafjallajökull våren 2010 höll på att knäcka en hel rad av de västeuropeiska flygbolagen. Sedan dess har flygbranschen levt med hotet från nya och ännu värre utbrott.

Men nu har en helt ny och unik askradar testats som kan komma att bli räddning nästa gång en vulkan vaknar.

Ryanairs vd Michael O’Leary har ju hävdat att askmoln från vulkanutbrott över huvud taget inte utgör någon fara för trafikflyget. De flesta andra flygbolag och flygbolagschefer är av motsatt åsikt. De kan nu andas lite lättare sedan EasyJet och teknikföretaget Nicarniva Aviation testat en helt ny askradar, en test som uppfyllda alla högt ställda förväntningar.

         Den nya tekniken kallas AVOID, Airborne Volcanic Objekt Identifier and Detector. Systemet bygger på att flygplanet utrustas med en infraröd teknik som den amerkanska militären utvecklat. Den producerar sedan radarbilder till piloterna där de askpartiklar och askmoln som finns längs flygrutten visas. Radarn kan varna för aska så långt bort som 100 kilometer och på höjder mellan 5 000 och 50 000 fot. Det gör att piloterna kan lägg upp flygningen så att de undviker askan i luftrummet.

         Den nya tekniken testades nyligen under en tvåveckorsperiod när EasyJet flög över vulkanen Etna på Scicilien och om allt går enligt planerna är AVOID klar att användas kommersiellt nästa sommar.

         Analyser av de två senaste isländska utbrotten, Eyjafjallajökull och Grimsvötn, visar att merparten av de flygningar som ställdes in då, hade kunnat flyga som vanligt om de haft tillgång till AVOID. Sedan askmolnen blev en realitet har flygbolagen oroligt väntat på om och när vulkanen Katla ska vakna till liv. Ett utbrott där beräknas bli cirka 10 gånger kraftigare än de tidigare två. Utvecklingen av AVOID kan hjälpa till att hålla stora delar av luftrummet öppet även under ett mycket stort vulkanutbrott, menar de som tagit fram tekniken.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Följ ICAO dokumenten t.ex. Doc 9691
Skrivet av Kvalitetschef, 2011-12-12 09:55:48
Allt hade sett annorlunda ut om myndigheterna läst ICAO-texterna noggrant.
Det finns inga säkerställda askskador för askkoncentrationer lika de som varit över det europeiska fastlandet. Däremot en massa spekulationer. Det behövs kanske apparater för att få ett rimligt förhållningssätt. Vulkanaska är vanligare än vad vi tror i Europa.

Anmäl inlägget
Alaska
Skrivet av Pilot, 2011-12-09 20:16:33
Alaska har vulkanutbrott rett sa ofta men USAs flygbolag som flyger pa Alaska vet hur man haller koll pa askmoln. Det ar veldigt sellan som flights har blivit cancellerade.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev