Malmö Aviation och Finnair startar codeshare
Publicerad den 16 december 2011
Malmö Aviation har länge arbetat på att utveckla Bromma som nav i det svenska inrikesflyget. Tillsammans med Sverigeflyg finns ett linjenät som täcker ett flertal destinationer i norra och södra Sverige. Nu kommer nästa pusselbit när Finnair blir codeshare-partner till Malmö Aviation.
Det innebär att flygbiljetterna, som är bokningsbara från idag, blir genomgående från Helsingfors till Malmö, Umeå eller andra destinationer i Sverige.
– Genom att byta flyg på Bromma kan resenärer spara mycket tid på sin resa, då vi kan garantera 15 minuters anslutningstid, säger Henrik Löfberg, marknadschef, Malmö Aviation.
Finnair får i och med det nya avtalet ytterligare feederpassagerare till sina asienlinjer österut, bolagets ryggrad. Omvänt får svenska passagerare på väg hem från Asien snabbare transfer hem till Sverige. Det nya samarbetet stärker också Malmö Aviations regionala närvaro i Norden. Samtidigt äger Finnair 40 procent av nystartade Flybe Nordic som har tydliga ambitioner på att bli ett starkt regionalt flygbolag i norra Europa.
– Flybe omfattas inte av vårt avtal, säger Henrik Löfberg. Det här är uteslutande ett upplägg mellan oss och Finnair.
Det blir inte heller några genomgående flygningar på hela sträckan. Finnair flyger som tidigare rutten Helsingfors – Bromma, där Malmö Aviation tar över och flyger passagerarna vidare i Sverige.
För Bromma innebär det nya samarbetet att flygplatsen nu får än större dragningskraft på passagerare som kan välja den snabba cityflygplatsen istället för Arlanda.
– Vår codeshare med Finnair innebär att vi både positionerar Malmö Aviation och Bromma ännu bättre. Vi har ju redan ett samarbete med Brussels Airlines och vårt nätverk växer ständigt. Bromma har alltid varit en otroligt viktig flygplats för oss och nu börjar vi utmana Arlanda.
Kommentarer
Faktiskt, vad är vitsen? Är ju enbart Sverigeflygs resenärer som tjänar på detta, och de linjerna knyts väl inte ihop med Finnairs? Inte flyger man via Bromma till Helsingfors om du kan åka direkt från Götet, Kastrup eller Umeå redan…
När jag tänker på det, vad gör detta samarbete egentligen? Från Bromma, Umeå och Göteborg flyger ju Finnair direkt redan och från Malmö kan man ju lika gärna ta direktflyg från Kastrup. Därför tror jag fortfarande att FlyBe och Sverigeflyg måste vara med på tåget.
Det här blir ju bara bättre och bättre!
Ett steg i helt rätt riktning =) Finnair, FlyBe, Malmö Aviation och Sverigeflyg kan tillsammans utgöra bra konkurrens mot flygbolagen på Arlanda, som är mycket mer spretiga och saknar tillfredsställande samarbeten på inrikes- och utrikestrafiken.
Jag flyger alltid från och till Bromma som är en otroligt smidig flygplats. Går inte att jämföra med jobbiga terminalbyte på Arlanda. Gillar att någon gång ibland nu kunna testa detta till Helsingfors också:-)
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten