Skriv ut  

Cimber och Skyways bildar Nordic Aviation Group

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 19 december 2011
Nu formuleras strategin för flygbolagen Cimber och Skyways. Nordic Aviation Group är det gemensamma namnet och fram till 2014 ska affärsmodeller, destinationer och flygplansflotta integreras.
– Idag har vi fem olika flygplan och det ska ner till två, ett turboprop och en jetmaskin, säger vd Jan Palmér till Flygtorget.

Skyways Embraer 145
Skyways Fokker 50

Målsättningen är klar, att bli ett starkt regionalt flygbolag i Norden och i dagarna presenterades de första stegen för att komma dit: Danska Cimber och svenska Skyways, där City Airline sedan den 1 december ingår, samordnas under det gemensamma namnet Nordic Aviation Group. Det innebär dock inte att det är det namn som i framtiden ska pryda flygplansflottan.

– Det är den vanligaste frågan jag får, ”när ska ni slå samman bolagen?” Men vi är inte där än, säger Cimbers vd Jan Palmér. Först måste vi städa i de båda bolagen och det måste få ta den tid som behövs. Fram till dess går vi vidare med ett AOC för Cimber Sterling Group A/S och ett för Skyways Express AB.
                      Det är ett städjobb under överinseende av ägarna Mansvell Enterprises som hittills investerat närmare 200 miljoner i byggandet av ett regionalt flygbolag. En investering som Jan Palmér menar visar att satsningen är seriöst menad. Det lär dock behövas mer pengar, Cimber har haft ett senaste halvår som inte mött budget och förhoppningarna från innan sommaren.

– Problemet är att Cimber försökt vara duktiga i alla olika segment, affärsresor, inrikes Danmark, reguljärtrafik ut i Europa och semestertrafik. Men det blir ju som med tiokamparna, vi får hela tiden stryk av dem som är specialister på ett område. Och flygbranschen av idag bygger på specialisering.
                      Vilken inriktning, vilken kommersiell plattform som Cimber/Skyways ska ta är ännu inte klart och är ett arbete som beräknas ta cirka två år att genomföra. En liten ledtråd ger dock Jan Palmér.
– Flybe Nordic har gjort det vi gör idag och håller på att utvecklas till en bra regional aktör. Vi kommer att räkna noggrant på alla linjer och förhoppningsvis inte stänga utan växa inrikes både i Sverige och Danmark och regionalt i Norden. Vi siktar också på att destinationer ute i Europa ska ha linjer från två-tre flygplatser i Norden.
Skyways Fokker 50
Skyways Fokker 50
Vad som redan står klart är att Cimber/Skyways blir ett flygbolag baserat i Danmark med huvudkontoret i Köpenhamn. Närmast arbetas på att båda bolagens biljetter ska kunna bokas samtidigt, och att den flygplansflotta som idag består av fem olika flygplanstyper ska reduceras till två, ett turboprop och en modern regionaljet med plats för cirka 80 passagerare. Idag flyger Skyways Embraer 145 och Cimber Bombardier CRJ-200, så valet hamnar troligen på någon av de två flygplanstyperna. Cimber flyger också Boeing 737-700 och de försvinner efter sommaren 2012 och på lite längre sikt utgår också Fokker 50 som varit ryggraden i Skyways i många år.
Cimber
Cimber ATR 42
– Vi flyger dem livstiden ut och fasar sedan in ATR 72. En entypsflotta är naturligtvis det bästa sättet att jobba när det gäller produktion och service. Vi fokuserar på en verksamhet med mindre flygplan än Boeing 737-segmentet vilket gör att vi kan möta Norwegian som är en av våra huvudkonkurrenter. Deras stora Boeing 737-800 är för dyra att flyga på en del av de tunnare linjerna, till exempel Karup – Köpenhamn och där kan vi möta dem.

– Allt det här är mängder av detaljer som vi ska ta oss igenom och vi arbetar med en tidplan på två-tre år. Personalstödet för de förändringar som måste göras är enormt. Det är ett fantastiskt flygbolag att arbeta i.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Rörigt
Skrivet av B737, 2011-12-20 17:06:05
Mer rörig avsiktsförklaring får man väl ändå leta efter. Tyvärr är det väl inget man förvånas över efter de senaste turerna inom Skyways och City. De har förmodligen rekord i att öppna och stänga olönsamma linjer. För personalens bästa, och att inte fler ska bli varslade, hoppas man att det finns kompetens i Cimber som kan ta över rodret på den sjunkade skutan och att ägaren inte har har det minsta tanke på att spara pengar ett tag framöver.
Anmäl inlägget
....
Skrivet av Ash, 2011-12-20 10:02:22
Fokker 50 är ett bra flygplan, men har ju dessvärre ingen framtid om man vill ha en gemensam flotta och dessutom växa. ATR 72-500(6 bladig) är ett bra stabilt flygplan, driftskostnaden mellan fokker 50 och den lite större 72-500 är inte så stor men du får 16 fler säten. Man vill hålla sig i regionalsegmentet och inte ha för stora flygplan, för att slippa konkurrera i 737 segmentet (vilket man har visat att man inte kan).
Anmäl inlägget
Kan det äntligen bli ordning på regionalflyget?
Skrivet av Eurobonus Guld, 2011-12-19 22:48:42
Regionalflyget inom/till/från Sverige har det senaste decenniet havererat. Ingen samlad strategi har funnits. Vi som resenärer möts ofta av vitmålade flygplan registrerade i Litauen, Estland, Bulgarien. Som resenär vet man sällan vilket flygbolag man reser med då lokala entrepenörer skapar marknadsföringsbolag som i sin tur upphandlar flygkapacitet till lägsta pris. Hoppas FlyBe Nordic sätter den press som så väl behövs för att återskapa kvalité och trovärdighet.
Anmäl inlägget
GSEspotter
Skrivet av GOTspotter, 2011-12-19 20:30:12
Skyways har inte köpt Cimber Sterling. Manswell har köpt Skyways som i sin tur har köpt City Airline. Manswell har också köpt Cimber Sterling. Skyways och City Airline är därmed systerbolag.
Anmäl inlägget
Det är inte meningen
Skrivet av Sierra, 2011-12-19 19:36:15
att flygbolagen ska tjäna pengar. De är nyttiga idioter för de som leasar ut flygplanen. De är de som tjänar pengarna.
Anmäl inlägget
Lite till förvirring
Skrivet av GSEspotter .se, 2011-12-19 16:41:59
Varför ska man ha huvudkontoret utomlands när bolaget är svenskt(iom att Skyways köpt upp cimber)? Sedan förstår jag inte riktigt varför man ska ha 80-sätarde flygplan. B737-700 är en väldigt passande flygplanstyp för detta bolag tror jag, inte så litet och inte så stort. ERJ 145 och ATR 72 är ju 50-sätare som sagt och skulle jag bestämma flygplanstyperna skulle det bli B737 och Dash Q400
Anmäl inlägget
Ännu mera förvirrande....
Skrivet av Undrande, 2011-12-19 13:00:12
Emb 170/190 och ATR 72 detta skulle innebära att alla piloter i Cimber, Skyways + City skall omskolas......till en kostnad av....(1 miljard).
Anmäl inlägget
Låter förvirrat.....
Skrivet av Undrande, 2011-12-19 12:44:15
Mig veterligen är det 2-3 års väntetid på nya ATR 72 500, men inga beställningar finns hos ägaren.
Men ersätta driftsäkra F50 mot gamla struliga 4-bladiga ATR 72'or är då för mig förvirrat....
Anmäl inlägget
Modeller
Skrivet av Niklas, 2011-12-19 12:16:08
Det kan ju vara så att de syftar på CRJ200 + CRJ900 samt ATR 42 + ATR 72. Det innebär ju i princip två sorters flygplan fast i två storlekar på vardera. Låter vettigt i alla fall och ger hopp om fortsatt trafik från Göteborg.
Anmäl inlägget
Räta ut några frågetecken...
Skrivet av Gissande, 2011-12-19 10:52:45
Sen kan vi givetvis ställa oss själva frågan om detta går tillräckligt snabbt? (färdigt 2014). För det är väl ett vanligt symptom inom flygbranschen, att det aldrig går fort nog. Samtidigt som man givetvis måste ha ena foten på bromsen för att inte överhetta sin egen ekonomi och därmed den stora företagsekonomiska paradoxen.

En fingervisning vartåt detta leder kan ju säkerligen vara frågan om var Flybe (Nordic) ligger i sina planer & verkställanden 2012-2014...
Anmäl inlägget
Räta ut några frågetecken...
Skrivet av Gissander, 2011-12-19 10:52:30
Och var har du egentligen fått information att 75% av linjerna inte ens bär sig på F50/ATR72?? Mig veterligen har det inte ens provats på så många linjer (särskilt inte på Skyways linjer) och hela poängen med större kärror just i detta segment är att justera till rätt kostnad per stol kontra bättre intäktsmöjligheter per stol? Ikke sant?
Anmäl inlägget
Räta ut några frågetecken...
Skrivet av Gissande, 2011-12-19 10:52:02
Det är nog en felskrivning eller att skribenten inte tänkte till nästa steg. För EMB-145 och CRJ-200 är ju som bekant ~50-sätare. Det troliga är väl då istället EMB-170 som ju har 70-80 stolar beroende på variant (kanske även EMB-190 på sikt?? med tanke på ägarens "stall" av flygmaskiner och att det är samma type rating för piloterna på båda kärrorna).
Anmäl inlägget
Låter förvirrat....
Skrivet av Undrande, 2011-12-19 10:02:46
Man väljer en 80 seats jet så det blir antingen EMB 145 eller CRJ 200??
Man byter ut F50 mot ATR 72 men 75% av Cimbers och Skyways linjer bär inte en 70 seats maskin.??
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev