Det finns 13 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Rörigt
Skrivet av B737, 2011-12-20 17:06:05
Mer rörig avsiktsförklaring får man väl ändå leta efter. Tyvärr är det väl inget man förvånas över efter de senaste turerna inom Skyways och City. De har förmodligen rekord i att öppna och stänga olönsamma linjer. För personalens bästa, och att inte fler ska bli varslade, hoppas man att det finns kompetens i Cimber som kan ta över rodret på den sjunkade skutan och att ägaren inte har har det minsta tanke på att spara pengar ett tag framöver.
|
|
....
Skrivet av Ash, 2011-12-20 10:02:22
Fokker 50 är ett bra flygplan, men har ju dessvärre ingen framtid om man vill ha en gemensam flotta och dessutom växa. ATR 72-500(6 bladig) är ett bra stabilt flygplan, driftskostnaden mellan fokker 50 och den lite större 72-500 är inte så stor men du får 16 fler säten. Man vill hålla sig i regionalsegmentet och inte ha för stora flygplan, för att slippa konkurrera i 737 segmentet (vilket man har visat att man inte kan).
|
|
Kan det äntligen bli ordning på regionalflyget?
Skrivet av Eurobonus Guld, 2011-12-19 22:48:42
Regionalflyget inom/till/från Sverige har det senaste decenniet havererat. Ingen samlad strategi har funnits. Vi som resenärer möts ofta av vitmålade flygplan registrerade i Litauen, Estland, Bulgarien. Som resenär vet man sällan vilket flygbolag man reser med då lokala entrepenörer skapar marknadsföringsbolag som i sin tur upphandlar flygkapacitet till lägsta pris. Hoppas FlyBe Nordic sätter den press som så väl behövs för att återskapa kvalité och trovärdighet.
|
|
GSEspotter
Skrivet av GOTspotter, 2011-12-19 20:30:12
Skyways har inte köpt Cimber Sterling. Manswell har köpt Skyways som i sin tur har köpt City Airline. Manswell har också köpt Cimber Sterling. Skyways och City Airline är därmed systerbolag.
|
|
Det är inte meningen
Skrivet av Sierra, 2011-12-19 19:36:15
att flygbolagen ska tjäna pengar. De är nyttiga idioter för de som leasar ut flygplanen. De är de som tjänar pengarna.
|
|
Lite till förvirring
Skrivet av GSEspotter .se, 2011-12-19 16:41:59
Varför ska man ha huvudkontoret utomlands när bolaget är svenskt(iom att Skyways köpt upp cimber)? Sedan förstår jag inte riktigt varför man ska ha 80-sätarde flygplan. B737-700 är en väldigt passande flygplanstyp för detta bolag tror jag, inte så litet och inte så stort. ERJ 145 och ATR 72 är ju 50-sätare som sagt och skulle jag bestämma flygplanstyperna skulle det bli B737 och Dash Q400
|
|
Ännu mera förvirrande....
Skrivet av Undrande, 2011-12-19 13:00:12
Emb 170/190 och ATR 72 detta skulle innebära att alla piloter i Cimber, Skyways + City skall omskolas......till en kostnad av....(1 miljard).
|
|
Låter förvirrat.....
Skrivet av Undrande, 2011-12-19 12:44:15
Mig veterligen är det 2-3 års väntetid på nya ATR 72 500, men inga beställningar finns hos ägaren. Men ersätta driftsäkra F50 mot gamla struliga 4-bladiga ATR 72'or är då för mig förvirrat....
|
|
Modeller
Skrivet av Niklas, 2011-12-19 12:16:08
Det kan ju vara så att de syftar på CRJ200 + CRJ900 samt ATR 42 + ATR 72. Det innebär ju i princip två sorters flygplan fast i två storlekar på vardera. Låter vettigt i alla fall och ger hopp om fortsatt trafik från Göteborg.
|
|
Räta ut några frågetecken...
Skrivet av Gissande, 2011-12-19 10:52:45
Sen kan vi givetvis ställa oss själva frågan om detta går tillräckligt snabbt? (färdigt 2014). För det är väl ett vanligt symptom inom flygbranschen, att det aldrig går fort nog. Samtidigt som man givetvis måste ha ena foten på bromsen för att inte överhetta sin egen ekonomi och därmed den stora företagsekonomiska paradoxen.
En fingervisning vartåt detta leder kan ju säkerligen vara frågan om var Flybe (Nordic) ligger i sina planer & verkställanden 2012-2014...
|
|
Räta ut några frågetecken...
Skrivet av Gissander, 2011-12-19 10:52:30
Och var har du egentligen fått information att 75% av linjerna inte ens bär sig på F50/ATR72?? Mig veterligen har det inte ens provats på så många linjer (särskilt inte på Skyways linjer) och hela poängen med större kärror just i detta segment är att justera till rätt kostnad per stol kontra bättre intäktsmöjligheter per stol? Ikke sant?
|
|
Räta ut några frågetecken...
Skrivet av Gissande, 2011-12-19 10:52:02
Det är nog en felskrivning eller att skribenten inte tänkte till nästa steg. För EMB-145 och CRJ-200 är ju som bekant ~50-sätare. Det troliga är väl då istället EMB-170 som ju har 70-80 stolar beroende på variant (kanske även EMB-190 på sikt?? med tanke på ägarens "stall" av flygmaskiner och att det är samma type rating för piloterna på båda kärrorna).
|
|
Låter förvirrat....
Skrivet av Undrande, 2011-12-19 10:02:46
Man väljer en 80 seats jet så det blir antingen EMB 145 eller CRJ 200?? Man byter ut F50 mot ATR 72 men 75% av Cimbers och Skyways linjer bär inte en 70 seats maskin.??
|
|