Skriv ut  

Invigning och böter för Avies Sverige

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 december 2011
Idag flyter trafiken normalt på de upphandlade rutterna Pajala – Luleå och Torsby – Hagfors – Arlanda. Och i Pajala sker på onsdag en försenad officiell invigning av trafiken i närvaro av landshövdingen.
Men den försenade trafikstarten i november har kostat flygbolaget drygt 200 000 kronor i uteblivna intäkter.

Pajala Flygplats
Pajala flygplats

I morgon onsdag är det officiell trafikstart med Avies Sverige AB i Pajala. Landshövdingen, delar av kommunstyrelsen och andra är inbjudna att fira att trafiken till Luleå nu flyter som den ska. De 22 flygningarna i veckan flyger Avies Sverige idag själva med en Jetstream 32. Linjen mellan Arlanda och Hagfors/Torsby flygs dock fortfarande av inhyrda norska bolaget Helitrans i väntan på att räddningstjänsten på flygplatserna ska finnas enligt de krav som Avies Sverige ställt, trots att Sverige har ett undantag från EU-reglerna om räddningstjänst fram till halvårsskiftet nästa år.
– Jag vet att de estniska ägarna håller på att justera sitt AOC för att komma igång med trafiken själva så snart som möjligt, säger Johan Holmér, ansvarig för den upphandlade avtalstrafiken på Trafikverket.
                      Från trafikverkets sida har man redan dragit in drygt 200 000 kronor från ersättningar för driften av flyglinjerna i Värmland och Norrland. Detta efter den allt annat än smidiga starten i början av november.
– Ja, det var mycket strul i början, säger Cerstin Böhlin på Avies Sverige till Flygtorget. Beskedet kom ju så sent som i september och gav oss knappt tid att få fram flygplan och skaffa tillstånd.
                      Ersättningen från staten för den upphandlade trafiken betalas ut till flygbolagen i efterskott, efter utvärdering av hur månadens trafik fungerat. De 200 000 kronorna har därför redan dragits från en av utbetalningarna.
– Vi gör kontinuerliga bedömningar av hur avtalen följs, säger Johan Holmér. För oss är det viktiga att trafiken fullföljs efter de avtal som ingåtts. Som jag ser det fungera det idag bra.
                      Men fortfarande utreds om de problem som funnits kring biljettförsäljningen, också de ska medföra indragna bidrag. Inledningsvis skulle biljettförsäljningen ske via Skyways som drog sig ur samarbetet. Sedan skedde biljettförsäljningen via Avies estniska hemsida, något som fick svensk Pilotförening att reagera eftersom det påverkar svenska skatter och avgifter. Idag finns ett svenskt callcenter som sköter biljettförsäljningen. De inledande problemen har dock påverkar resandet negativt, framför allt på linjen till Torsby och Hagfors som har ett betydligt mindre passagerarantal jämfört med förra året när Nextjet flög linjen.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Trafiken fungerar bra???
Skrivet av Erfaren, 2011-12-21 10:07:43
Trafikverket upphandlade trafik som skulle fungera, men det gör det ännu inte. Visst kan vi vänta ett halvår så kanske de hinner rätta till sina problem. Men var det de som anbudet gick ut på?? Passagerarna har fortfarande problem att boka. Det vill säga de som fortfarande åker. Många har tappat tilltron till flyget och väljer andra alternativ. Flygtorget kan väl ringa runt till de flygplatser som Avies bedriver sin verksamhet ifrån och kontrolera vad som hänt vad det gäller passagerar siffror.
Anmäl inlägget
..
Skrivet av Skattebetalare, 2011-12-21 08:53:12
I artikeln sägs att resandet påverkats negativt.
Vad är det för amatörjournalistik?! Har antalet passagerare sjunkit från 3,56 till 3,55 passagerare per tur eller?
Det är ju dom siffrorna vi pratar om...

Och jag VET att en styrman på Beech 1900 tjänar 19000kr på Nextjet, efter att fått betala 60000 för typeratingen!!!
Hur får DET ske i Sverige undrar jag.
Anmäl inlägget
lön Avies
Skrivet av arg, 2011-12-20 22:03:50
En annan angelägen fråga är hur Avies får operera i Sverige med de slavlöner de betalar.
Jag VET att en styrman får 1300 Euro i månaden. På denna lön skall piloten själv betala arb.givaravgifter och skatter. Hur får detta ske i Sverige undrar jag??!!!
Anmäl inlägget
Torsby/Hagfors
Skrivet av Eva, 2011-12-20 18:36:29
Trafikverket får skylla sig själv när man väljer att upphandla Avies. Nextjet skötte denna + de andra linjerna bäst!
Anmäl inlägget
Bild Pajala
Skrivet av Gubben, 2011-12-20 13:41:38
Kan någon skicka en bild på Pajala flygplats till Flygtorget så vi slipper gnället?
Anmäl inlägget
Sakfel...
Skrivet av Oleon, 2011-12-20 13:34:15
Reagerar också över bilden, nog måste redaktionen kunna skaka fram en bild på en estnisk J32:a och vaddå "de 22 flygningarna i veckan flyger Avies Sverige idag själva med en Jetstream 32."? Avies Sverige har inget AOC och flyger inte ens ett pappersflygplan själv!

Avsaknaden av AOC är liksom grunden till "alla" problem och ingen liten detalj man bara kan förbise.

Det är beklämmande att den här typen av sakfel förekommer i en artikel här på Flygtorget!
Anmäl inlägget
instämmer
Skrivet av mmm, 2011-12-20 10:58:12
Håller med om att detta är amatörmässigt!
Anmäl inlägget
Märkligt
Skrivet av !!, 2011-12-20 09:42:48
I förgrunden syns en Saab 2000 opererad av Golden Air för Blue 1, hur kan flygtorget publicera denna bild i samband med detta beklämmande innehåll i artikeln.
Tror knappast att nått av bolagen inte vill bli förknippade, med vare sig Avies eller den av svenska myndigheter så inkompetent gjorda rikstrafikupphandling,
Bättring redaktionen !!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev