Skriv ut  

Skellefteå Airport växer

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 januari 2012
Det blev 24 procents ökning när Skellefteå Airport summerade förra årets flygtrafik. Sedan flygplatsen togs över från Swedavia, har underlaget ökat med 75 000 passagerare.
- Vi har haft två fantastiska år, säger flygplatschefen till Flygtorget.

Skellefteå Airport

För två år sedan köpte Skellefteå kommun, mycket motvilligt, flygplatsen av Swedavia. Priset var en krona, billigt kan tyckas för en fullt fungerande flygplats, men i köpet ingick ett underskott på en bra bit över tio miljoner årligen.
– Idag kan vi konstatera att det var en investering som ingen ångrar, säger Robert Lindberg, VD på flygplatsen. Vi går fortfarande med förlust men förbättrar siffrorna varje år.
          Det som för drygt två år sedan var en ordinär regional flygplats med trafik till och från Stockholm har idag utvecklats till ett utbud som lockat drygt 278 000 passagerare. Fortfarande är det SAS linje till Arlanda som går allra bäst men Flybe Nordics ATR 42 till Jakobstad/Helsingfors, Ryanair till Barcelona och den ökande chartertrafiken till Medelhavet har bättrat på statistiken. Idag reser drygt 75 000 fler människor från flygplatsen än för två år sedan.
– När det var ett statligt ägande sköttes alla förhandlingar och alla planer centralt, fortsätter Robert Lindberg. Idag vilar ansvaret på våra axlar och vi har frihet att förhandla med vilka flygbolag vi vill.
          Till sin hjälp i de förhandlingarna har Robert Lindskog vad han kallar en ”rörlig kostnadsbas”, alltså möjligheten att kunna variera passageraravgifterna och de fasta kostnaderna för flygbolagen.
– Samtidigt måste vi bli bättre på att kommersialisera oss. Det går inte att fortsätta att ta ut de avgifter från flygbolagen vi gör idag om vi vill få hit ny trafik. Våra egna intäkter måste komma från restaurang, annonsplatser och andra intäktskällor. Kan vi utveckla dem och öka passagerarströmmarna än mer, är det inte omöjligt att vi gör ett nollresultat om ett par år. Våra kostnader är ju fasta oavsett om vi ökar upp mot maxkapaciteten 600 000 passagerare.
          Med en bana på 2 100 meter har flygplatsen kapacitet att ta emot flygplan upp till Boeing 757, men det är Boeing 737 och den mindre Airbusfamiljen som syns på plattan. Vad som saknas i linjeutbudet är inte svårt att räkna upp.
– Direkta förbindelser till Göteborg, Oslo och Köpenhamn och så gärna någon av de större hubbarna i Europa, Amsterdam eller Frankfurt.
          Robert Lindskog ser inte en utlandslinje som en omöjlighet och sneglar helst på Amsterdam. KLM har idag en utvecklad matartrafik till regionala flygplatser i Danmark och Norge och förbindelsen till Linköping uppgraderas nästa år till större flygplan.
– Vi är en nischad flygplats med ett perfekt läge mellan Luleå och Umeå. Det gör att vi har det största upptagningsområdet i svenska Lappland. Det är ett bra argument när vi förhandlar med flygbolagen.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Barcelona/London
Skrivet av NosJel2, 2012-01-10 16:54:11
Nu är Barcelonarutten tillbaka från Skellefteå. Från slutet av mars till slutet av okt med två avg/v, måndag o fredag.
Skulle vara kul om en Londonrutt med liknande struktur dvs två avg/v kunde startas från Skellefteå.
Jag tror att den skulle ha mycket större chans att få tillräcklig beläggning än de misslyckade och avslutade? försöken från Luleå.
Anmäl inlägget
Passagerarunderlag
Skrivet av NosJel, 2012-01-07 16:30:17
Läget mittemellan Umeå och Luleå är det bästa tänkbara, vilket väl Ryanairs Barcelonasrutt visar.
Den sägs ju komma tillbaka efter ett tillfälligt uppehåll.
Betr andra avreseorter och destinationer så har nu SAS återigen slutat flyga till London från Luleå.
Detta efter två misslyckade försök.
Passagerarunderlaget är helt enkelt för litet.
Väldigt få från Umeå vill åka tjugofem mil till Luleå, medan tolv mil till Skellefteå kan gå an.
Anmäl inlägget
Rättning
Skrivet av Tråkigjäkel, 2012-01-06 14:42:12
Linköping uppgraderades från F70 till E190 i november -11. Det som ligger i pipeline för Linköping är en tredje frekvens.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev