Skriv ut  

Ryanair expanderar i Sverige till glädje för flygplatserna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 januari 2012
Nya linjer från de tre storstäderna och comeback på ett par regionala flygplatser. Ryanair fortsätter expansionen i Sverige, en av de prioriterade marknaderna.

Det gör flygbolaget till en viktig kund för ett flertal av landets flygplatser.

Ryanair

Under vintersäsongen har Ryanair hållit 80 av sina totalt 278 Boeing 737-800 kvar på marken. De allt högre bränslepriserna och det lägre bokningsläget under vintern, motiverar att hålla en så stor del av flottan avställd.

         Men inför den kommande sommarsäsongen accelererar verksamheten igen och för Sverige innebär det nio helt nya linjer. Malmö Airport får nu trafik på Girona, Malta, Pisa och Wrocklaw. Från Göteborg City Airport och Västerås startar trafik till Palma och Ryanairs hub i Sverige, Skavsta, får nya linjer till Pafos, Chania och Ancona.

         Dessutom återstartas en del linjer som vilat under vinterhalvåret, bland annat från Skellefteå och Västerås till Girona och från Karlstad till Girona.

– Sammanlagt är det nio nya linjer från Sverige och ut i Europa. Det visar att vi ser Sverige som ett viktigt tillväxtområde tillsammans med hela Skandinavien, säger Elina Hakkarainen, försäljnings- och marknadschef i Norden.
Ryanair

         När sommarprogrammet startar trafikerar Ryanair sju svenska flygplatser: Skavsta, Göteborg City Airport, Västerås Airport, Karlstad Airport, Malmö Airport, Skellefteå Airport och Växjö Smålands Airport.

         Malmö Airport är en av de flygplatser som ser en kraftig passagerartillströmning sedan Ryanair återvände till flygplatsen. Idag flyger bolaget nio linjer där under somrarna och är en viktig del i att Malmö Airport nästan nådde 2 miljoner passagerare förra året, ett av de bästa åren någonsin sedan rekordåret 2001. Det är inte otroligt att en del danskar använder den svenska flygplatsen eftersom Ryanair inte låtit sig lockas till lågpristerminalen GO och därmed inte trafikerar Kastrup.

– Det är fantastiskt med en så stark ökning på den reguljära utrikestrafiken, flygplatsens utbud av destinationer och restyper blir alltmer balanserad, säger Peter Weinhandl, flygplatsdirektör på Malmö Airport.

         Även Västerås är beroende av Ryanair som med fyra linjer under sommaren är det i särklass största flygbolaget på flygplatsen.



Kommentera artikeln
Det finns 21 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hur man känner igen en Ryanair medarbetare?
Skrivet av FR Basher, 2012-01-16 19:20:30
Man kan höra detta på det tröttsamt enfaldiga klonkande bakom ett tangentbord där man kallar merparten av befolkningen lögnare samt ett enormt behov av att motbevisa utan grund en annan åsikt samt en brist på djupare tankeförmåga.
Anmäl inlägget
Imponerad
Skrivet av Icke facklig flygledare, 2012-01-16 17:47:36
Som facklig förstår jag mer än väl att det bara finns ett flygbolag för dig, Konsum=SAS
Anmäl inlägget
Inte imponerad
Skrivet av L, 2012-01-16 13:24:30
Som fackligt aktiv flygledare har jag två skäl att inte önska mer ryanaktivitet.
Anmäl inlägget
Använd andra flygbolag
Skrivet av Trafikassistent, 2012-01-14 23:51:55
Har aldrig åkt med detta bolag. Däremot har jag bekanta som har anlitat bolaget med extrakostnader som följd. P.g.a dimma blev dessa personer strandade i Italien. Ryanairs besked var att om 3 dagar har vi stolar lediga. Det blev till att köpa biljetter med annat flygbolag för att ta sig hem. Som fackligt engagerad inom flygvärlden känns det helt orimligt att gynna ett flygbolag som behandlar sin personal och kunder som Ryanair gör.
Anmäl inlägget
Mer Ryanair
Skrivet av Nöjd , 2012-01-14 22:55:42
Jag vet inte var folk får allt negativt från. Jag har flugit med Ryanair många ggr. Alltid på tid. Jag klarar av att resa m handbaggage och att checka in online. Då blir det billigt. Heja Ryanair. Ni är bäst.
Anmäl inlägget
Växjö - London
Skrivet av växjö, 2012-01-14 20:32:22
Att inte Ryanair fattar att dom ska köra från Växjö direkt till Stansted. Det är ju hela östra delen av södra Sverige som skulle hoppa på det. Här finns ju ingen annan flygplats annat än Skavsta och Sturup eller Kastrup som vi kan använda och och dom ligger väldigt långt bort och här är det ett väldigt stort kundunderlag.
Anmäl inlägget
@FR Skipper
Skrivet av ExCCRyan, 2012-01-13 10:53:23
20.000 kronor?! HAHAHAHAHAHAHAHHAHAHA Åh herregud vilket gott skratt jag fick mig nu! När jag jobbade på Ryan i kabin var jag glad om jag fick 1000 pund ~ 10000 kronor.
Anmäl inlägget
media bevakning
Skrivet av FR Basher, 2012-01-12 16:18:10
Visst är det så ang medial bevakning av Ryanair. Och det är förstås tröttsamt att se bevakningen emellanåt speciellt när den fokuseras åt helt fel håll. Om fokus istället skulle riktas mot personal politiken och arbetsförhållanden istället så tror jag att frågor om säkerhet och underhåll osv belyses bättre än från fall till fall som här.
Anmäl inlägget
När ska de börja flyga till/från Ängelholm??
Skrivet av more13, 2012-01-12 15:46:40
Jag tycker att Ryanair borde öppna en linje från Ängelholm till t.ex. Berlin...
Kanske inte så troligt.
Anmäl inlägget
Kasta inte sten
Skrivet av FDSAS, 2012-01-12 15:35:21
Har åkt med Ryan några ggr och det har funkat bra och servicen ombord har inte varit sämmre än SAS, snarare snäppet bättre. Kärrorna är nya och bra undehållna. Har jobbat på SAS i många år och det är mycket som inte kommer ut i media, har hänt saker på SAS som gör en mörkrädd. Ryan är medialt bevakade till max och så fort lite silvertape sitter löst på ett flygplan så blir det ett löp i kvällspressen. SAS kommer undan med mycket grövre grejer.
Anmäl inlägget
Löner
Skrivet av FR Basher, 2012-01-12 14:29:14
FR Skipper när du säger att kabin personalen tjänar dom siffrorna du nämner så tycker jag att det är viktigt att påpeka att medellönerna är betydligt sämre än det. Visst det händer men slår du ut toppar med BOTTNAR så är lönen i snitt inte ens i närheten av att hamna den siffra du nämner. En mer rimlig snitt lön är 1000-1200€ innan skatt.
Anmäl inlägget
@Dick...2
Skrivet av FR Skipper, 2012-01-12 14:05:59
Det går utmärkt att hoppa över avisning om det inte finns någon is att avisa. Bolaget har nolltolerans angående is på vingar så om denna Säve incident är sann så ligger det på en individ(kaptenen) och inte Ryan. SAS har haft fler motorstopp än Ryan. Ska Sverige räddas från dem också? På Ryan sysslas det inte med försök till landningar som antingen lyckas eller misslyckas. Dom gör som alla andra bolag. Flyg ner till minima och ser man ingen bana så gör man en go-around!
Anmäl inlägget
@DICK
Skrivet av FR Skipper, 2012-01-12 14:05:17
Ryan avlönar sina piloter normalt genom Irlands skattesystem! Så det är lögn! Sedan använder sig Ryan även utav externa bemanningsföretag. Dessa piloter är skyldiga att reda ut sin egen skattebetalning. Värdinnorna tjänar ca 20000kr i månaden (Nyanställda!). Du måste inse att man inte kan få högkostnads service vid en försening när man flyger med ett lågkostnadsbolag. RYANAIR GLÖMDE INTE TANKA PÅ SKAVSTA! Det är en ren lögn och jag utmanar dig att komma med mer fakta angående det påståendet!
Anmäl inlägget
Kolla igen.
Skrivet av Till Dick., 2012-01-12 13:42:32
Titta tillbaka i tiden och se hur många olyckor Ryanair har haft.. ta sedan en titt på andra bolag, tex SAS, så ser du fort att SAS har haft mycket fler olyckor än Ryanair.
Ryanair fick motorstopp EFTER LANDNING på Landvetter. Jag skulle säga att det är ett mycket bättre scenario än att få dubbla motorstopp i luften EFTER START som SAS haft. För att använda dina ord så hände detta p.g.a. att SAS "HOPPADE ÖVER AV-ISNING" på Arlanda.
Anmäl inlägget
Ryanair...
Skrivet av MKU, 2012-01-12 13:37:25
Hej Svar till Dick. Sopbolaget Ryanair? Vet inte riktigt...
Sedan 2003 har jag flygit med Ryanair ca 10ggr per år till medelhavsregionen direkt eller bl.a via STN, LTN , HAHN. Aldrig har jag blivit strandsatt, aldrig råkat ut för dealys eller annat negativt. Servicen är bra, bestättningen glad o hjälpsam, prinivån o/b ok med tanke på att biljetten ofta kostar under 100kr. Jag vet inte riktikt var den "sopigheten" finns här... Jag är i alla fall nöjd.
Anmäl inlägget
Sopbolaget Ryanair
Skrivet av Dick, 2012-01-12 13:09:20
Trist att se att Sverige måste acceptera ett flygbolag som avlönar sina piloter via skatteparadis, värdinnor från forna öststaterna som går med svältlön. Illa är att fackföreningar är bannlysta. Illa är också hur man behandlar strandade passagerare vid förseningar. Ryanair glömde att tanka på Skavsta, hoppade över av-isning på Säve. Fick motorstopp efter landning på Landvetter efter misslyckade försök att landa på Säve i dimma....Oj, Oj, bevare oss för detta sunkbolag!
Anmäl inlägget
Girona
Skrivet av AvB, 2012-01-12 13:00:25
Toppen av yan nu återupptagit linjen Malmö-Girona. Semestern är räddad
Anmäl inlägget
Ibiza
Skrivet av Andreas Höög, 2012-01-12 12:59:36
Varför la man ner linjen till ibiza!? Det är den enda direktlinjen från Sverige och borde kunna vara lönsam....
Anmäl inlägget
skavsta=storstad
Skrivet av geograf, 2012-01-12 11:31:52
Visste inte att Skavsta var en av Sveriges storstäder.....
Anmäl inlägget
Skavsta har makten
Skrivet av Ja, 2012-01-12 09:28:26
Så att NRK aldrig mer kan få Ryan.. Men varför inte noweigian.. Det borde nog gå bra..
Anmäl inlägget
Önskar de kunde komma tillbaka till Norrköping
Skrivet av TR, 2012-01-12 08:19:24
Många i östergötland och norra småland och kalmar saknar Alicantelinjen de hade från Norrköping.
Tyvärr verkar den bara varit en påtryckningsmedel på mot Skavsta.
Kan inte se att nerläggningen av denna linje var annat än politisk på något sätt då det var fulla plan hela tiden linjen fanns. Men det kanske tog för mycket från Skavstas Alicantelinje?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev