Skriv ut  

Flygbolagsallianserna inget skydd mot konkurs

Flygnyheter, Lars Brynielsson (Krönika), den 31 januari 2012
Förra veckan begärdes Spanair i konkurs. Det är ett av flera flygbolag inom Star Alliance som gått omkull. Att tillhöra en stor alliansfamilj ger hemkänsla men inget skydd när ekonomin haltar. Lars Brynielsson har analyserar flygbolagsalliansernas framtid.

Star Alliance

På Star Alliances hemsida finns 27 flygbolag upptagna som medlemmar. Affärsidén är att passageraren ska kunna köpa hela resan på ett ställe och smidigt kunna transferera mellan bolagen på flygplatserna. På flygplatserna försöker man samgruppera flygbolagens incheckning och lounger, om möjligt under ett tak. Huvudkunderna är således de få affärsmän som har komplicerade internationella resor och som har råd att betala för det kostsamma upplägget.
          Star Alliance är den största av flygallianserna med 23 procent av världens flygproduktion. SkyTeam har 16 procent och Oneworld 10 procent. Den största utmaningen för allianserna kommer från de snabbväxande lågkostnadsbolagen som har 24 procent och de oberoende bolagen som har 26 procent. Siffrorna är från oktober 2011. Flera direktlinjer med låga priser och konkurrerande nav, såsom i Helsingfors och Mellersta Östern, skapar effektiva alternativ till alliansernas upplägg.
          Det är förmodligen en mindre del av alliansernas omsättning som kommer från huvudkunderna internationella affärsmän. Lönsamheten för detta segment kan ifrågasättas då det är svårt att särredovisa allianskostnaderna. Utvecklingen pekar också mot att flera av alliansernas ledande bolag satsar på lågkostnadskonceptet, se på Iberias försök att bilda ett eget lågkostnadsbolag och Lufthansas satsning på låga kostnader i Berlin. Många av alliansernas medlemmar har svagare ekonomisk utveckling än lågkostnadsbolagen och de oberoende bolagen.
Star Alliance

          Historien visar att ett medlemskap i Star Alliance inte är någon garanti för ett långt liv.
- Ansett startades redan 1935 och blev Australiens näst största flygbolag efter Qantas. 1999 blev Ansett medlem i Star Alliance. Bolaget gick i konkurs 2002.
- Varig grundades i Brasilien 1927 och var länge Sydamerikas största bolag. 1997 blev Varig medlem i Star Alliance. Efter ekonomiska problem uteslöts Varig från Star Alliance 2007 och köptes av lågkostnadsbolaget Gol. 2010 blev Sydamerikas största bolag TAM medlem i Star Alliance. Efter samgåendet mellan TAM och LAN Chile till LATAM ska medlemskapet i Star Alliance eller Oneworld omprövas.
- British Midlands, BMI, ursprung är den Engelska flygskolverksamheten från andra världskriget. Bolaget utvecklades under Michael Bishops ledning till Englands tredje största bolag och det näst största på flygplatsen Heathrow. SAS blev delägare i BMI 1987. 2000 sålde SAS sin andel till Lufthansa och BMI blev medlem i Star Alliance. Lufthansa köpte hela BMI 2009. 2011 sålde Lufthansa BMI till British Airways som hör till oneworld.
- Spanair startades 1986 som ett spanskt charterbolag och utvecklades till Spaniens näst största reguljära flygbolag. 2003 blev Spanair en del av SAS gruppen och medlem i Star Alliance. 2009 köptes flygbolaget ut av spanska intressenter. Spanair upphörde att flyga och ansökte om konkurs i januari 2012. Media säger att EU förbjöd ytterligare statligt kapital och att Qatar drog sig ur.
          Allianserna tycks gynna de största och marginalisera de mindre flygbolagen. De stora trafiknaven är alliansernas kitt och matningen dit är kritiskt viktigt för att affärsidén ska kunna vidmakthållas. Då de ledande flygbolagen i allianserna, till exempel Lufthansa i Star Alliance, får ekonomiska problem minskar möjligheten att stödja närliggande partners. Detta gäller självständiga SAS och av Lufthansa ägda olönsamma Austrian och lönsamma Swiss, alla tre medlemmar i Star Alliance.
          Alliansernas affärsidé, den internationellt transfererande affärsmannen, kan ha spelat ut sin roll då segmentet krymper och är dyrt att driva. Nya långdistansplan öppnar möjligheten för flera direktlinjer. Nya konkurrerande nav växer upp i Mellersta Östern. Lågkostnadsbolagen breddar sin affärsidé med högre service till låga priser och tar en allt större del av lokalt affärsresande vilket försämrar lönsamheten på alliansernas matarflyg till trafiknaven. Prisbilden är transparent och biljettköpen har förenklats genom Internet.
          Medlemmarna i allianserna lever farligt. Här gäller det att stå på egna ben. Och välja rätt allians!
 
Lars Brynielsson
AMiSAB



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tack
Skrivet av F undersam , 2012-02-02 09:31:04
Som vanligt en bra analys från Lars Brynielsson
Anmäl inlägget
Allianser...
Skrivet av FReak, 2012-01-31 13:26:01
... har enbart ett syfte - kartell på en avreglerad marknad. Den vanliga kunden som betalar sin biljett själv har ingen fördel genom allianser.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev