Det finns 11 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Jahaa
Skrivet av Ulrika, 2012-02-21 11:00:54
Som på alla företag måste man ha en täkning för OM man skulle behöva öka arbetstiden, vid sjukdom osv så självklart skall företagen ha möjlighet till att vid dom enstaka tillfällerna folk är sjuka
|
|
Jahaa.
Skrivet av Flisan, 2012-02-20 21:01:25
Om nu "ingen" jobbat mer än 42 timmar vad var problemet med att lägga en begränsning på 47,5 timmar. Varför gnäller arbetsgivaren om 60 timmar när dom aldrig kommer dit?
|
|
Lyxstrejk
Skrivet av PH, 2012-02-20 18:36:05
Jag säger bara lyxstrejk = outsourcing
|
|
Nu det kommer surt nu
Skrivet av Lise, 2012-02-20 18:00:24
Nu kommer notan falla tillbaka på cabinen, tyvär har dom inte förstått att det är 90 talet så arbetsförmedlingen kommer få det jobbigt att tag
|
|
Tuiffly?
Skrivet av Fail, 2012-02-20 17:06:27
Jag tror bestämt att ni faktiskt menar TuiFly, inte Tuiffly.
|
|
Subpart Q är åt skogen!
Skrivet av PM, 2012-02-20 11:12:23
Subpart Q tillåter tyvärr upp till 60 timmar per vecka efter intensivt lobbande av flygarbetsgivarna. Piloters och kabinanställdas organisationer har protesterat mot dessa regler utan framgång. Man tog speciellt upp riskerna med ej utvilad personal och att människor presterar sämre om inte sömnen fås under rätt dygnsfas och i tillräcklig mängd. Konflikten nu gällde maximal tjänstgöringstid/vecka för att begränsa arbetsgivarens möjligheter att suga ut sin personal till det yttersta.
|
|
Skandal
Skrivet av Fin, 2012-02-20 10:35:30
Fortfarande har inte ett enda roster visats upp där någon kan påvisa att de jobbar över 42 timmar. Måste kännas surt att gå tillbaka till jobbet med svansen mellan benen. Detta kanske visar intelligensen på många som jobbar inom flyget. Att strejka för något som som inte innebär någon förbättring. Finns det någon som ärlig kan känna att de vunnit något på att få en begränsning på 47,5 timmar?
|
|
inte så enkelt 3...
Skrivet av Kexet, 2012-02-20 10:27:00
Till sist kan det nämnas att piloterna jobbar EU-OPS 1 subpart Q fullt ut!
Det kan bli problematiskt då piloterna och kabinpersonalen (som delar på flygmaskinerna) inte jobbar på samma villkor? Ska kabinpersonalen då t.ex. bytas ut mitt i slingorna? Det kan blir ganska dyrt för bolagen, eller?
|
|
inte så enkelt 2...
Skrivet av Kexet, 2012-02-20 10:25:34
De svenska kabinanställda på t.ex. Norwegian kräver det i sina förhandlingar (47,5 tim/v). De norska kabinanställda i Norwegian jobbar 60 timmar i sina avtal. Det innebär en konkurrensfördel internt.
När den svenska till största delen Proffice Aviation anställda Norwegian-personalen då inte kan jobba lika mycket, riskerar de att på sikt fasa ut sig själva till utländsk arbetskraft som kan arbeta Subpart Q fullt ut såsom de norska kollegorna.
|
|
inte så enkelt...
Skrivet av Kexet, 2012-02-20 10:23:07
Det är inte fullt så enkelt som att det är arbetsgivarna som vill ha det så...
EU-OPS 1 subpart Q som styr arbetstiderna är designat på det sättet. De bolag som har kabinpersonal som arbetar 47,5 timmar istället för 60 timmar (som ger arbetsgivaren möjlighet till mer flexibilitet, men inte tvingar att arbeta 60 timmars veckor p.g.a. 190 timmars månadsbegräning) kommer därför inte att klara att konkurrera på sikt.
|
|
60 timmar
Skrivet av X-et, 2012-02-20 08:56:38
Att jobba 60 timmar i veckan som standard är sjukt. Men det är så arbetsgivarna i flyget vill ha det.
|
|