British Airways Boeing 767
British Airways flyger idag tre linjer mellan Sverige och London, från Arlanda och Landvetter till Heathrow och från Arlanda till London City Airport. Under förra året ökade omsättningen på flygningarna med 36,7 procent och det gör Sverige till det starkaste landet på BA’s nordiska marknad. Det visar sig också att hälften av passagerarna fortsätter ut på bolagets långlinjer från Heathrow.
– Framför allt till Nordamerika, New York, Miami, Los Angeles, San Diego och San Fransisco är fem i topp, säger Peter Rasmussen, Nordeuropachef för British Airways. Faktum är att vi ruckade på tidtabellen på linjen till San Diego för att ge passagerare från Sverige bättre connections.
För att möta efterfrågan har BA permanentat eftermiddagsplanet från London till Stockholm till en Boeing 767 medan övriga flygningar görs med Airbus 320-familj.
På den klassiska linjen Göteborg – London är BA en av fyra i det getingbo som i övrigt består av SAS, Norwegian och Ryanair. Easyjet fanns med ett tag men var det första flygbolaget att dra sig ur.
– Göteborg har gått bättre än vi planerade, fortsätter Peter Rasmussen. Det är en tuff konkurrens men ingen flyger en rutt som inte lönar sig.
Trafikutvecklingen på Sverige kommer inte i nuläget att utökas med några nya linjer. Framför allt är det bristen på slots på Heathrow som ställer till det.
– Idag måste vi väga varje ledig slot mot behovet; ska den användas till en långlinje eller till Europatrafik. Men vi är naturligtvis alltid öppna för nya destinationer.