Skriv ut  

SAS åter på linjen Köpenhamn – Shanghai

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 mars 2012
Idag 17.40 lyfter SK 997, en Airbus 340-300 på väg till Shanghai. Det innebär att SAS är tillbaka på den destination som lämnades 2007 och bolaget har nu två linjer till Kina.

SAS
SAS Airbus A340

Idag återupptar SAS linjen Köpenhamn – Shanghai, som har legat nere sedan 2007. En av orsakerna till att linjen lades ner då, var beslutet att ta ett par av långdistansflygplanen A340-300 ur trafik. De hyrdes ut till bland andra portugisiska Hi Fly och i väntan på att de skulle komma tillbaka försenades starten av Shanghailinjen med cirka ett halvår, från hösten 2011 till idag. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare.
                      Idag är dock alla flygplanen tillbaka i flottan och den första flygningen till Shanghai är fullbokad. SAS räknar ambitiöst med 10 000 passagerare i månaden, eller cirka 120 000 passagerare per år på linjen som trafikeras fem dagar i veckan. I första hand är det skandinaviska och nordeuropeiska resenärer som idag flyger via någon av de större flygplatserna i Europa som ska lockas att använda den återuppväckta direktlinjen.
                      Rutten är den enda som går direkt från Kastrup till Pudong International Airport men det innebär inte att SAS är ensamma på destinationen; åtta andra europeiska flygbolag har sammanlagt 95 avgångar i veckan till Shanghai. Lägg till de kinesiska flygbolagen och de tre stora i mellanöstern och konkurrensen blir stenhård.
                      SAS kan dock använda tidsvinsten som ett argument. Att flyga via Frankfurt, London eller Paris innebär ytterligare ett par timmars resa. Den största konkurrenten om de Skandinaviska passagerarna är därför Finnair.
– SAS är det enda och första flygbolaget som flyger direkt mellan Köpenhamn och Shanghai och vi kan redan nu se, på bokningsläget, att destinationen är populär, säger Per Möller-Jensen, marknadschef och ansvarig för Eurobonus.



Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Re Kalle
Skrivet av FlygExpert, 2012-03-04 11:57:30
FEL det är klart tyskarna inte flyger via CPH för att i sådana fall skulle alla Lufthansa passagerarna flyga vidare på långlinjerna eftersom det bara går Boeing 737-300,500,600,700 och Airbus A319,A320 på dem tyska linjerna medan på ARN Boeing 737-700,800 och Airbus A320,321, och dessutom varför flyger dem i sådana fall bara Airbus 340 på CPH?
Anmäl inlägget
Re Flygexpert
Skrivet av Kalle, 2012-03-04 10:42:34
Tyskarna flyger redan från CPH. Polackerna och de från Baltikum också, men framförallt japaner och kineser. Frakt, ja det är det 15-20 ton varenda gång på asienflygningarna till/från CPH, på SAS. Nu även på Shanghailinjen. En A340 klarar det. Även USA är det mycket frakt på.
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Flyg, 2012-03-04 09:12:12
Ja men SAS har ju alltid satsat mer på CPH än på ARN.
Anmäl inlägget
CPH/ARN
Skrivet av FlygExpert, 2012-03-04 09:00:00
CPH är för det första ingen stor cargo flygplats och dessutom tror SAS att tyskar ska flyga från CPH istället för direkt från Tyskland men dem har ju glömt att då börjar dem konkurrera med Lufthansa och det klarar dem inte av, men om man istället tittar på ARN så har vi mycket mer passagerare till Tyskland och England, jag säger inte att Tyskar och Engelsmän ska börja flyga via ARN man det är ändå en stor skillnad mellan CPH och ARN
Anmäl inlägget
Varför CPH?
Skrivet av Daniel, 2012-03-02 18:31:07
Förstår inte varför SAS envisas med att lägga Asien flyg från CPH, när linjen ARN-Peking fanns var den alltid fullbokad men eftersom CPH-Peking gick sämmre beslutade man att lägga ner den framgångsrika Arlanda flighten med förhoppning att fylla planen från CPH. Dock valde merparten att istället välja finnair.
Anmäl inlägget
CPH vs HEL
Skrivet av Kalle, 2012-03-02 09:59:29
CPH har dubbelt så många anslutande flygningar som HEL. Misstänker att ARN har betydligt färre än CPH, speciellt till befolkningstäta platser. Det är vettigt att låta Blue1 köra feeder till CPH och inte till HEL. Det stärker både Blue1 (behövs) och CPH.
Anmäl inlägget
patetiskt SAS!!
Skrivet av Peter, 2012-03-02 06:26:27
ARN måste helt enkelt fokusera på att få ditt bättre flygbolag än SAS (finns många sådana) som flyger långlinjer, Singapore Airlines nyheten är välkommen och Deltas återkomst likaså. Lite American Airlines på Miami och United på Los Angeles mm behövs. SAS vill felaktigt satsa på CPH och då får ARN helt enkelt locka bättre flygbolag.
Anmäl inlägget
Nya linjer
Skrivet av Bertil, 2012-03-01 23:06:27
Sv Resenär: om man läser korkat blir det fel. Vem har sagt ARN-SFO, vi pratar ju om CPH i tråden. ARN-BKK har ju funnits tidigare med bra underlag, fullsatt de gånger jag har åkt.
Anmäl inlägget
faktafel i artikeln
Skrivet av KalleSus, 2012-03-01 22:30:06
För ordningens skull en rättelse av Anders Carlssons artikel ovan.
SAS linje till Shanghai lades mycket riktigt ner 2007 - men inte på grund av att två maskiner plockades bort ur flottan, utan på grund av satsningen på linjerna Arlanda - Peking och Arlanda Bangkok.
Dessa linjer trafikerade SAS fram till 2009, då den stora nedskärningen ägde rum och två maskiner avställdes.
Ganska snart återkom den ena av dessa (jag vill minnas sommaren 2010) och nu är alltså även den andra åter i SAS trafik.
Anmäl inlägget
SAS tänker rätt ang långdistans
Skrivet av Eurobonus Gold, 2012-03-01 19:51:46
Riktigt roligt att SAS återöppnat CPH-PVG. Jag bedömer att SAS gör en korrekt analys i att koncentrera sina långlinjer till CPH för att öka möjligheterna för fortsatt upptagning från t.ex. södra Sverige, Norge, Polen och Tyskland. ARN har tyvärr sämre anslutningsmöjligheter vilket begränsar ett utökat långlinjenät. Vilka övriga långlinjer planerar SAS från CPH? Hoppas vi snart får se någon av SFO, GRU, JNB, DXB, DEL eller HKG.
Anmäl inlägget
Utnyttja geografin
Skrivet av FLygledarn, 2012-03-01 19:05:10
När Berlins nya flygplats är igång kommer detta sätta mer press på CPH än ARN. SAS skulle kunnat utnyttja detta genom att flyga långdistans från ARN men tillfället utnyttjas inte.
Hoppet står nu till Norwegian som med sina framtidsplaner kommer att bli en ytterst tuff konkurrent för bl a SAS även när det gäller långdistans.
Anmäl inlägget
Flera kunder nära CPH
Skrivet av Kalle, 2012-03-01 18:25:58
Inom en dryg timme från CPH finns tex 38 miljoner polacker och 40? miljoner tyskar. Plus en överlägset stor fraktmarknad. Annars är det rätt tänkt med Arlanda.
Anmäl inlägget
Inget nytt under solen
Skrivet av FLygledarn, 2012-03-01 15:28:13
Trevligt att SAS satsar på långdistans. Tråkigt att man inte vågar testa ARN fullt ut på flygningar österut och ge Finnair en batalj.
ARN till NRT, BJS & PVG är över 300 NM (ca 40 min) kortare än från CPH. Dra av 1½ timme från alla SAS långdistans österut ToR så inser man att det handlar om stora mängder CO2 samt tid för besättningar och flygplan det handlar om. Kanske t o m vissa linjer skulle kunna köras med ToR inom 24H tack vare tidsbesparingen...
Anmäl inlägget
Korkat
Skrivet av Resenär, 2012-03-01 12:30:20
ARN-SFO ? Vem skall fylla den maskinen?
Anmäl inlägget
Ja till BKK
Skrivet av Bertil, 2012-03-01 10:59:49
Visst är det bra med nya linjer som tex San Fransisco eller Miami. Ser i alla fall gärna att ARN-BKK kommer tillbaka eftersom det var en bra tidtabell. Dessutom ligger biljettpriserna I C klass betydligt under Thai.
Anmäl inlägget
Nej till BKK
Skrivet av Gringo, 2012-03-01 09:35:23
Varför ska vi ha ARN-BKK när Thai redan flyger dagligen samt kommer sätta in två flighter till/vecka från BKK till ARN i höst. Är det inte roligare med nya linjer?
Anmäl inlägget
Grattis!
Skrivet av K, 2012-03-01 09:10:25
Grattis SAS! Nu hoppas vi på lite nyheter från ARN!
Anmäl inlägget
SAS långlinjer
Skrivet av Hans, 2012-03-01 08:57:41
Trevligt att man återtar en linje !
Hoppas nu bara att vi får se Arlanda - Bangkok tillbaka också ?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev