Det finns 18 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Re Kalle
Skrivet av FlygExpert, 2012-03-04 11:57:30
FEL det är klart tyskarna inte flyger via CPH för att i sådana fall skulle alla Lufthansa passagerarna flyga vidare på långlinjerna eftersom det bara går Boeing 737-300,500,600,700 och Airbus A319,A320 på dem tyska linjerna medan på ARN Boeing 737-700,800 och Airbus A320,321, och dessutom varför flyger dem i sådana fall bara Airbus 340 på CPH?
|
|
Re Flygexpert
Skrivet av Kalle, 2012-03-04 10:42:34
Tyskarna flyger redan från CPH. Polackerna och de från Baltikum också, men framförallt japaner och kineser. Frakt, ja det är det 15-20 ton varenda gång på asienflygningarna till/från CPH, på SAS. Nu även på Shanghailinjen. En A340 klarar det. Även USA är det mycket frakt på.
|
|
CPH
Skrivet av Flyg, 2012-03-04 09:12:12
Ja men SAS har ju alltid satsat mer på CPH än på ARN.
|
|
CPH/ARN
Skrivet av FlygExpert, 2012-03-04 09:00:00
CPH är för det första ingen stor cargo flygplats och dessutom tror SAS att tyskar ska flyga från CPH istället för direkt från Tyskland men dem har ju glömt att då börjar dem konkurrera med Lufthansa och det klarar dem inte av, men om man istället tittar på ARN så har vi mycket mer passagerare till Tyskland och England, jag säger inte att Tyskar och Engelsmän ska börja flyga via ARN man det är ändå en stor skillnad mellan CPH och ARN
|
|
Varför CPH?
Skrivet av Daniel, 2012-03-02 18:31:07
Förstår inte varför SAS envisas med att lägga Asien flyg från CPH, när linjen ARN-Peking fanns var den alltid fullbokad men eftersom CPH-Peking gick sämmre beslutade man att lägga ner den framgångsrika Arlanda flighten med förhoppning att fylla planen från CPH. Dock valde merparten att istället välja finnair.
|
|
CPH vs HEL
Skrivet av Kalle, 2012-03-02 09:59:29
CPH har dubbelt så många anslutande flygningar som HEL. Misstänker att ARN har betydligt färre än CPH, speciellt till befolkningstäta platser. Det är vettigt att låta Blue1 köra feeder till CPH och inte till HEL. Det stärker både Blue1 (behövs) och CPH.
|
|
patetiskt SAS!!
Skrivet av Peter, 2012-03-02 06:26:27
ARN måste helt enkelt fokusera på att få ditt bättre flygbolag än SAS (finns många sådana) som flyger långlinjer, Singapore Airlines nyheten är välkommen och Deltas återkomst likaså. Lite American Airlines på Miami och United på Los Angeles mm behövs. SAS vill felaktigt satsa på CPH och då får ARN helt enkelt locka bättre flygbolag.
|
|
Nya linjer
Skrivet av Bertil, 2012-03-01 23:06:27
Sv Resenär: om man läser korkat blir det fel. Vem har sagt ARN-SFO, vi pratar ju om CPH i tråden. ARN-BKK har ju funnits tidigare med bra underlag, fullsatt de gånger jag har åkt.
|
|
faktafel i artikeln
Skrivet av KalleSus, 2012-03-01 22:30:06
För ordningens skull en rättelse av Anders Carlssons artikel ovan. SAS linje till Shanghai lades mycket riktigt ner 2007 - men inte på grund av att två maskiner plockades bort ur flottan, utan på grund av satsningen på linjerna Arlanda - Peking och Arlanda Bangkok. Dessa linjer trafikerade SAS fram till 2009, då den stora nedskärningen ägde rum och två maskiner avställdes. Ganska snart återkom den ena av dessa (jag vill minnas sommaren 2010) och nu är alltså även den andra åter i SAS trafik.
|
|
SAS tänker rätt ang långdistans
Skrivet av Eurobonus Gold, 2012-03-01 19:51:46
Riktigt roligt att SAS återöppnat CPH-PVG. Jag bedömer att SAS gör en korrekt analys i att koncentrera sina långlinjer till CPH för att öka möjligheterna för fortsatt upptagning från t.ex. södra Sverige, Norge, Polen och Tyskland. ARN har tyvärr sämre anslutningsmöjligheter vilket begränsar ett utökat långlinjenät. Vilka övriga långlinjer planerar SAS från CPH? Hoppas vi snart får se någon av SFO, GRU, JNB, DXB, DEL eller HKG.
|
|
Utnyttja geografin
Skrivet av FLygledarn, 2012-03-01 19:05:10
När Berlins nya flygplats är igång kommer detta sätta mer press på CPH än ARN. SAS skulle kunnat utnyttja detta genom att flyga långdistans från ARN men tillfället utnyttjas inte. Hoppet står nu till Norwegian som med sina framtidsplaner kommer att bli en ytterst tuff konkurrent för bl a SAS även när det gäller långdistans.
|
|
Flera kunder nära CPH
Skrivet av Kalle, 2012-03-01 18:25:58
Inom en dryg timme från CPH finns tex 38 miljoner polacker och 40? miljoner tyskar. Plus en överlägset stor fraktmarknad. Annars är det rätt tänkt med Arlanda.
|
|
Inget nytt under solen
Skrivet av FLygledarn, 2012-03-01 15:28:13
Trevligt att SAS satsar på långdistans. Tråkigt att man inte vågar testa ARN fullt ut på flygningar österut och ge Finnair en batalj. ARN till NRT, BJS & PVG är över 300 NM (ca 40 min) kortare än från CPH. Dra av 1½ timme från alla SAS långdistans österut ToR så inser man att det handlar om stora mängder CO2 samt tid för besättningar och flygplan det handlar om. Kanske t o m vissa linjer skulle kunna köras med ToR inom 24H tack vare tidsbesparingen...
|
|
Korkat
Skrivet av Resenär, 2012-03-01 12:30:20
ARN-SFO ? Vem skall fylla den maskinen?
|
|
Ja till BKK
Skrivet av Bertil, 2012-03-01 10:59:49
Visst är det bra med nya linjer som tex San Fransisco eller Miami. Ser i alla fall gärna att ARN-BKK kommer tillbaka eftersom det var en bra tidtabell. Dessutom ligger biljettpriserna I C klass betydligt under Thai.
|
|
Nej till BKK
Skrivet av Gringo, 2012-03-01 09:35:23
Varför ska vi ha ARN-BKK när Thai redan flyger dagligen samt kommer sätta in två flighter till/vecka från BKK till ARN i höst. Är det inte roligare med nya linjer?
|
|
Grattis!
Skrivet av K, 2012-03-01 09:10:25
Grattis SAS! Nu hoppas vi på lite nyheter från ARN!
|
|
SAS långlinjer
Skrivet av Hans, 2012-03-01 08:57:41
Trevligt att man återtar en linje ! Hoppas nu bara att vi får se Arlanda - Bangkok tillbaka också ?
|
|