Skriv ut  

Tuifly Nordic går över till digitala flygkartor

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 mars 2012
Under våren byter TUIfly Nordic ut samtliga flygkartor på papper ut mot digital navigering. Bolaget blir därmed första flygbolag i Sverige med enbart digitalt kartbibliotek utan pappersbackup.
– Det sparar 45 kilo papper per flygplan, säger flygchefen på TUIfly Nordic.

TUIfly

Sedan i somras har TUIfly Nordic testat systemet med digitala flygkartor istället för det traditionella systemet med papper. På en av bolagets Boeing 737 har piloterna använt tekniken Electronic Flight Bag som levererats av det svenska företaget NavAero i Sundsvall. Samtidigt har piloterna utbildats i simulator på att gå över från lösbladsystem till touch-dataskärmar på flightdeck.
– Piloterna var lite avvaktande i början, det finns ju en vana vid papperskartorna men nu är det oerhört väl mottaget, säger Johan Gauermann, operativ flygchef på TUIfly Nordic till Flygtorget.
                      I och med att flygbolaget nu fått operativt tillstånd av Transportstyrelsens att använda digitala flygkartor utan back-up på papper, installeras under våren det nya systemet i hela flottan, sex Boeing 737-800 och två Boeing 767-300. Det innebär att flygbolaget blir först i landet med att uteslutande digital navigering.
– Vi gör det i samband med att flygplanen är inne för service. Det kräver en del arbete med kabeldragning och annat eftersom skärmarna är fast monterade, fortsätter Johan Gauermann.
                      Electronic Flight Bag ersätter åtta pärmar med sammanlagt 45 kilo papper ombord på varje flygplan. Det sparar 37 000 liter flygbränsle per år och minskade utsläpp motsvarande 93 ton CO2. Pappersuppdateringen krävde dessutom omkring 100 nya kartor varje vecka i varje flygplan samtidigt som de 170 piloterna också de fick uppdateringar varje vecka.
                      De stora fördelarna ligger dock på piloternas arbetsmiljö och flygsäkerheten.
– Med automatiska uppdateringar minskar risken för missar och genom att kunna skicka kartorna mellan piloterna, blir kommunikationen på flightdeck smidigare. Vi kan också göra start- och landningsberäkningar med vikt och väder i systemet. Under flygning går det att filtrera lagren i kartorna och klicka sig fram till de uppgifter som behövs istället för att bläddra fram och tillbaka.



Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

EFB
Skrivet av Vertigo, 2012-03-08 20:38:10
EFB har funntis i ett antal år på business jet, men det är först nu det börjat introduceras i större flygplan.
Kostnadsbesparingarna finns i pappersarbetet, mindre personal och uppdateringar förutom själva vikten och kostnaden för papper.
EFB har normalt 45 minuter stand-by för batterierna och back-up i form av en laptop eller Ipad.
Anmäl inlägget
Svenska flygbolag
Skrivet av Flygknuten, 2012-03-08 13:14:55
Det finns inga svenska flygbolag ö.h.t. , men sen att utländska bolag registrerar och opererar i Sverige och kallar sig TUI eller Mavia det kan vi tacka våra flata myndigheter för.
Tillbaka till sakfrågan - inget nytt med EFB i Sverige alltså och det borde väl Artikelförfattaren ha koll på.
Anmäl inlägget
RAT
Skrivet av Jonas, 2012-03-07 19:25:00
RAT finns ej på B737.
Anmäl inlägget
Norwegian med samma teknologi
Skrivet av GSEspotter .se, 2012-03-07 18:50:35
Visst kanske Norwegian kör med samma teknik, men Norwegian räknas väl inte som ett svenskt flygbolag!? Däremot är TUIfly Nordic det.
Anmäl inlägget
Genant
Skrivet av Janne, 2012-03-07 15:28:15
Elektroniska manualer och kartor har funnits i minst 10 år. Var har ni varit under tiden?
Anmäl inlägget
Re: Första??
Skrivet av Linslus, 2012-03-07 12:28:56
Har inte Norwegian kartor på Estländska ombord som backup, snart dags att skaffa......!
Anmäl inlägget
Först?
Skrivet av Nisse, 2012-03-07 11:37:36
Först i Sverige? Ha!!! Finns redan i Mavias flygplan.
Anmäl inlägget
Hyckleri!
Skrivet av Berra, 2012-03-07 11:26:27
Som Peter skriver!
Rent hyckleri att använda termen miljövänligt när de tar bort 45 kg manualer. Ta bort prepack taxfreen istället, där sparar du ju flera hundra kilo varje flight. Det är definitivt inget som är nödvändigt för en flygning.
Men javisst ja, det pratar vi inte om för det tjänar vi STOOORA pengar på!
Anmäl inlägget
papper
Skrivet av !!!!, 2012-03-07 11:22:58
Precis samma system från samma leverantör har Norwegian kört länge utan pappersbackup, så det är väl inget nytt...Sedan så har detta system en intern batteribackup i fall att det blir strömlöst i co-pit. Ungefär som en laptop, antingen kör man på extern ström eller på batteriet.
Anmäl inlägget
Re: Strömlöshet
Skrivet av TUIfly, 2012-03-07 11:14:32
Hej Tom,
Naturligtvis finns det batterier i EFB:erna som gör att de fungerar även om flygplanet, om än otroligt, skulle bli helt strömlöst. Vi har även backup-EFB:er samt iPads att tillgå.
Anmäl inlägget
Första??
Skrivet av Mathias, 2012-03-07 10:41:28
Norwegian har ju kört papperslöst lääänngge!!
Anmäl inlägget
Jaha..
Skrivet av GW, 2012-03-07 09:53:21
Papperslösheten i sig är kanonbra!
Säkerhets och hanterigsmässigt. Löve it! Plus att vi slipper släpa dessa ton varje år.
= mindre bränsle, mer pengar över, tills dess att Ryan tar dessa €€ och dumpar priserna ännu mer. Skörda så länge det går..
Det handlar väl alltid om ekonomi, nästintill iaf.
Taxfreespriten likaså. Jag är övertygad, om alkoholen var lika billig här i Sverige så hade dom gladeligen sluppit denna hantering.
Anmäl inlägget
strömlöst
Skrivet av till tom, 2012-03-07 09:35:43
Om strömmen skulle förssvinna i planet av någo.n anledning så fälls en liten propeller ner under planet (RAT) som förser planets viktigaste instrument med ström. Om plattan ingår där vet jag inte
Anmäl inlägget
Miljötänk
Skrivet av PA, 2012-03-07 09:07:18
I frågan om taxfree så är det svensk lagstiftning som säger att så måste taxfreeförsäljningen ske.
För strömlöst så lär EFBn ha inbyggt batteri som backup om strömmen försvinner. Annars skulle aldrig transportstyrelsen godkänt upplägget.
Anmäl inlägget
Hej
Skrivet av Jörgen, 2012-03-07 08:59:42
Tom: Hört talas om batteri?
Anmäl inlägget
Strömlöshet
Skrivet av Tom, 2012-03-07 08:36:42
Air Transat Flight 236 klarade sig väl delvis just tack vare papperskartor då det blev strömlöst i cockpit? Jag är lite osäker, men skulle TUIfly klara av en liknande händelse med dessa elektroniska kartor? Eller det kanske aldrig någonsin kan bli strömlöst i cockpit?
Anmäl inlägget
Miljötänk
Skrivet av Peter, 2012-03-07 08:24:21
Fantastiskt att utvecklingen går framåt och att man sparar så mkt bränsle under ett år, av bara dem 45kg som manualerna väger. Att man sedan fraktar runt på hundratals kilon i pre-pack/taxfree fram och tillbaka, på varje flight, nämns aldrig. Antar att det handlar om ekonomi och långt långt senare om miljön, egentligen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev