Det finns 17 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
EFB
Skrivet av Vertigo, 2012-03-08 20:38:10
EFB har funntis i ett antal år på business jet, men det är först nu det börjat introduceras i större flygplan. Kostnadsbesparingarna finns i pappersarbetet, mindre personal och uppdateringar förutom själva vikten och kostnaden för papper. EFB har normalt 45 minuter stand-by för batterierna och back-up i form av en laptop eller Ipad.
|
|
Svenska flygbolag
Skrivet av Flygknuten, 2012-03-08 13:14:55
Det finns inga svenska flygbolag ö.h.t. , men sen att utländska bolag registrerar och opererar i Sverige och kallar sig TUI eller Mavia det kan vi tacka våra flata myndigheter för. Tillbaka till sakfrågan - inget nytt med EFB i Sverige alltså och det borde väl Artikelförfattaren ha koll på.
|
|
RAT
Skrivet av Jonas, 2012-03-07 19:25:00
RAT finns ej på B737.
|
|
Norwegian med samma teknologi
Skrivet av GSEspotter .se, 2012-03-07 18:50:35
Visst kanske Norwegian kör med samma teknik, men Norwegian räknas väl inte som ett svenskt flygbolag!? Däremot är TUIfly Nordic det.
|
|
Genant
Skrivet av Janne, 2012-03-07 15:28:15
Elektroniska manualer och kartor har funnits i minst 10 år. Var har ni varit under tiden?
|
|
Re: Första??
Skrivet av Linslus, 2012-03-07 12:28:56
Har inte Norwegian kartor på Estländska ombord som backup, snart dags att skaffa......!
|
|
Först?
Skrivet av Nisse, 2012-03-07 11:37:36
Först i Sverige? Ha!!! Finns redan i Mavias flygplan.
|
|
Hyckleri!
Skrivet av Berra, 2012-03-07 11:26:27
Som Peter skriver! Rent hyckleri att använda termen miljövänligt när de tar bort 45 kg manualer. Ta bort prepack taxfreen istället, där sparar du ju flera hundra kilo varje flight. Det är definitivt inget som är nödvändigt för en flygning. Men javisst ja, det pratar vi inte om för det tjänar vi STOOORA pengar på!
|
|
papper
Skrivet av !!!!, 2012-03-07 11:22:58
Precis samma system från samma leverantör har Norwegian kört länge utan pappersbackup, så det är väl inget nytt...Sedan så har detta system en intern batteribackup i fall att det blir strömlöst i co-pit. Ungefär som en laptop, antingen kör man på extern ström eller på batteriet.
|
|
Re: Strömlöshet
Skrivet av TUIfly, 2012-03-07 11:14:32
Hej Tom, Naturligtvis finns det batterier i EFB:erna som gör att de fungerar även om flygplanet, om än otroligt, skulle bli helt strömlöst. Vi har även backup-EFB:er samt iPads att tillgå.
|
|
Första??
Skrivet av Mathias, 2012-03-07 10:41:28
Norwegian har ju kört papperslöst lääänngge!!
|
|
Jaha..
Skrivet av GW, 2012-03-07 09:53:21
Papperslösheten i sig är kanonbra! Säkerhets och hanterigsmässigt. Löve it! Plus att vi slipper släpa dessa ton varje år. = mindre bränsle, mer pengar över, tills dess att Ryan tar dessa €€ och dumpar priserna ännu mer. Skörda så länge det går.. Det handlar väl alltid om ekonomi, nästintill iaf. Taxfreespriten likaså. Jag är övertygad, om alkoholen var lika billig här i Sverige så hade dom gladeligen sluppit denna hantering.
|
|
strömlöst
Skrivet av till tom, 2012-03-07 09:35:43
Om strömmen skulle förssvinna i planet av någo.n anledning så fälls en liten propeller ner under planet (RAT) som förser planets viktigaste instrument med ström. Om plattan ingår där vet jag inte
|
|
Miljötänk
Skrivet av PA, 2012-03-07 09:07:18
I frågan om taxfree så är det svensk lagstiftning som säger att så måste taxfreeförsäljningen ske. För strömlöst så lär EFBn ha inbyggt batteri som backup om strömmen försvinner. Annars skulle aldrig transportstyrelsen godkänt upplägget.
|
|
Hej
Skrivet av Jörgen, 2012-03-07 08:59:42
Tom: Hört talas om batteri?
|
|
Strömlöshet
Skrivet av Tom, 2012-03-07 08:36:42
Air Transat Flight 236 klarade sig väl delvis just tack vare papperskartor då det blev strömlöst i cockpit? Jag är lite osäker, men skulle TUIfly klara av en liknande händelse med dessa elektroniska kartor? Eller det kanske aldrig någonsin kan bli strömlöst i cockpit?
|
|
Miljötänk
Skrivet av Peter, 2012-03-07 08:24:21
Fantastiskt att utvecklingen går framåt och att man sparar så mkt bränsle under ett år, av bara dem 45kg som manualerna väger. Att man sedan fraktar runt på hundratals kilon i pre-pack/taxfree fram och tillbaka, på varje flight, nämns aldrig. Antar att det handlar om ekonomi och långt långt senare om miljön, egentligen.
|
|