Skriv ut  

Malmö och Billund växer med Ryanair

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 mars 2012
Svenska Malmö Airport och danska Billund Lufthavn har fått ett uppsving sedan Ryanair börjat flyga allt fler utrikeslinjer från de två flygplatserna.
I Malmö märks ett ökat antal danska passagerare och med fler direktlinjer till Europa blir både Malmö och Billund konkurrenter till Kastrup.

Ryanair
Billund Lufthavn mitt på Jylland är en av de klassiska flygplatserna i Danmark och var länge ett nav för chartertrafiken. Nyligen blev den Ryanairs 48:e bas i Europa. Bolaget stationerar två Boeing 737-800 där och flyger ett tjugotal linjer ut i Europa.

Att Ryanair nu etablerar sig på Billund är en tydlig signal från flygbolaget till Kastrup som förgäves försökt locka med den egna lågpristerminalen CPH GO. Ryanairs satsning stärker Billund som även lockat till sig en del långlinjer för olika turoperatörer.

Malmö Airport ingår också i det geografiska område, södra Sverige och västra Danmark som Ryanair räknar med som bärare av ett ökande passagerarunderlag, cirka 1,5 miljoner passagerare under 2012, enligt bolagets beräkningar.

Förra året var flygplatsen i Malmö nära att för första gången på tio år bryta igenom vallen två miljoner passagerare, det efter att ha ökat med dryga 20 procent. Ökningen fortsätter också under årets första månader. I januari och februari flög över 100 000 passagerare utrikes, en tillväxt med 22 procent jämfört med förra året. Till stora delar är det Ryanair som bidragit till ökning och med ytterligare sex linjer, de första fyra startar i början av veckan, kommer med all sannolikhet tillväxten utrikes att fortsätta.  

– Vi har attraktiva slottider lediga och det vet flygbolagen, säger Ingrid Green, informationsansvarig på Malmö Airport till Flygtorget. Vårt stora bekymmer är att de 22 uppställningsplatserna ibland inte räcker till. Men att bygga fler ingår i vår utvecklingsplan för flygplatsen.
I och med sommarprogrammet flyger Ryanair till sex destinationer; Malaga, Pisa, Barcelona/Girona, Alicante, Wroclaw, Malta, Palma och London.

Lägg därtill Wizz med fem destinationer i östra Europa och spanska Vueling till Barcelona. Av allt att döma återkommer även israeliska Arkia med en Boeing 757 under sommaren.

– Ja, de har både Malmö och Stockholm med i sitt bokningssystem, men vi har ännu inte fått det bekräftat från flygbolagets sida, säger Brett Weihart på Swedavia.

Malmö Airport ser sig idag som en regional flygplats, trots att det bara är knappt fem mil till Kastrup. Med närmare 15 reguljära utrikesdestinationer och ett flertal charterdestinationer på flygprogrammet, blir också Malmö ett tydligt alternativ för dem som i vanliga fall reser via Köpenhamn.

På västra sidan av Kastrup finns Billund med 20 avgångar med Ryanair och i viss mån också Aarhus, där Ryanair går upp till sex linjer. Tillsammans med Malmö och beräknade 300 000 passagerare, ger det ett utbud på en bra bit över 1 miljon ryanairpassagerare.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ingen subventionering
Skrivet av Eurobonus Gold, 2012-03-30 19:41:22
Roligt att det går bra för Malmö Airport efter några års tillbakagång. Hela Öresundsregionen växer och blir allt viktigare varför jag tror att både MMX och CPH kommer växa men på lite olika grunder och koncept.

Självklart så kan inte Swedavia som ett statligt bolag "subventionera" Ryanair då detta inte är förenligt med svenska lagstiftning varför tidigare inlägg inte förhåller sig till fakta. Skärpning på forumet!
Anmäl inlägget
0
Skrivet av L, 2012-03-27 22:20:24
Så vitt jag vet, inte ett öre, alltså inte som under förra Ryanperioden på Sturup då man fick en rejäl rabatt (vilket även andra fått).
Anmäl inlägget
Ryanair...
Skrivet av Macke, 2012-03-26 11:31:59
Det kan väl inte vara så svårt för Malmö Airport att svara på den frågan?... Finns nog ingen flygplats som Ryanair flyger på som är rättvis.... upp till bevis!
Anmäl inlägget
Rättvis
Skrivet av Resenären, 2012-03-26 10:12:58
Och så kommer vi till frågan, vad betalar Sturup till Ryan för
Att de skall nyttja Sturup som flygplats ?
Hur mycket mera betalar övriga bolag för att flyga från Sturup?
Är säkert en affärs hemlighet .....
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev