Skriv ut  

Norwegian blir leasingbolag?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 april 2012
I början av året meddelade Norwegian köpet av 222 nya flygplan från Boeing och Airbus. Sedan dess har det spekulerats om vad bolaget ska med så många flygplan till. Nu kommer signaler om att en del av den nya stora flottan ska leasas ut till andra flygbolag.

Norwegian

Ordern på 222 nya Boeing 737-800, 737-MAX8 och Airbus 320Neo har i ett slag nästan fyrdubblat Norwegians flygplansflotta som idag ligger på cirka 60 flygplan. Sedan köpet blev känt har det spekulerats kring både hur jätteordern ska finansieras och vad flygplanen ska användas till.  En av de idéer som framförts gör gällande att det stora köpet är gjort med beräkningen att SAS eller Finnair ska gå i konkurs och att Norwegian då snabbt kan täcka med sin nya stora kapacitet.
                                
Beställningen, som även innehåller option på ytterligare flygplan, är värd drygt 12 miljarder dollar och ska betalas över en tioårsperiod. Även om Norwegian försäkrar att det finns pengar så är det stora summor det handlar om och en del ska betalas med intäkterna från försäljning av de äldre flygplanen när de fasas ut till förmån för de nya.

– Vår flotta ska inte vara äldre än sju-åtta år och det innebär att vi roterar den relativt snabbt, så köpet är både en del i tillväxten i bolaget och en del i utfasningen, säger Åsa Larsson, presschef på Norwegian till Flygtorget.
                               
Med den takten i utväxlingen av flygplan, faller de flygplan som levererades 2008 och var de första som Norwegian äger själva, för bolagets åldersgräns år 2016, alltså när leveransen av jätteordern påbörjas. Det finns dock en stor efterfrågan på flygplan med bara åtta år på nacken och det kan öppna nya möjligheter. Enligt finansdirektören i Norwegian, Frode Foss behöver Norwegian på sikt en flotta på cirka 100 flygplan. Det öppnar för att dels sälja av de flygplan som fasas ut, dels leasa ut de flygplan som inte används ute på linjerna.

– Att sälja flygplan är en ny aktivitet för oss och om vi tänker oss att leasa ut våra egna flygplan är det också en ny aktivitet för oss, så vi måste ta rada på hur vi ska strukturera det på ett bra sätt, säger han i en intervju med Dow Jones Newswire.
                                
Mer konkret än så är inte Frode Foss angående Norwegians leasingplaner men Åsa Larsson bekräftar de tankar som ligger bakom.

– Citatet är korrekt, säger hon och en försäljning av de flygplan som fasas ut är helt klart en del i finansieringsplanen för de nya.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

NAS leasingbolag
Skrivet av thomas, 2012-04-20 13:33:18
Flygplansleasingbranschen är tuff

Tony Ryan (ja Ryanair grundaren) startade GPA Guiness peat aviation på 90 talet de hade när de var som störst, mer plan än BA över 400 men de konkade nar marknaden vek, Flygbolaget gick betydligt bättre.
Med den ekonomiska krisen är flygleasing ett vågspel på höga höjder, att SAS eller AY skulle konka med sina starka ägare är bara en dröm utopi för DY
Anmäl inlägget
Kunde man ju räkna ut
Skrivet av Joker, 2012-04-20 13:28:50
Finns ju inte så många norska konstnärer att pryda fenan med.
Anmäl inlägget
Pilotrekryteringen
Skrivet av von Boisman, 2012-04-20 08:53:57
Hur ser pilotrekryteringen ut under de närmaste 2 åren.
Anmäl inlägget
NAS
Skrivet av Hasse, 2012-04-19 00:02:44
Ska det behandla leasingkunderna lika illa som sin personal så blir det en fin pankaka!
Anmäl inlägget
Smart,
Skrivet av kakamacka, 2012-04-18 16:04:38
mycket smart. 737 är eftertraktade flygplan.
Anmäl inlägget
Procentare
Skrivet av Dr. Watson, 2012-04-18 10:53:44
Det var nästan förväntat, att plan B sattes i verket. Finns inget bruk för alla beställningar i Europa.
Enklare business att vara procentare än att driva flygbolag och ha ansvar för människor.
Anmäl inlägget
Så Kjos ska tjäna extra på bränsleförbrukningen!
Skrivet av Dream on!, 2012-04-18 08:43:56
Det var ju smart uträknat, Kjos tänker leasa ut dessa till flygmarknaden som får betala vad ett normalt flygplan kostar att flyga med högre bränslekostnader.

Det har redan börjat gå utför med mitt tänkande om var gott om Norwegian fram till för cirka ett år sedan!
Nu har människor inget värde längre!


Vänliga hälsningar

Mycket vill ha mer!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev