Skriv ut  

Bromma växer som nav

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 april 2012
Antalet resenärer som byter flygplan på Bromma ökar. Under första kvartalet 2012 ökade genomgångstrafiken i Malmö Aviations- och Sverigeflygs gemensamma linjenät med 63 procent jämfört med samma period i fjol.

Bromma flygplats

I september 2011 inledde Malmö Aviation och Sverigeflyg ett samarbete där synkroniseringen av bolagens tidtabeller var en viktig del för att optimera trafiken via det Bromma flygplats. Målsättningen är att med snabba flygplansbyten korta transfertider och öka genomströmningen i bolagens linjenät. Tack vare storleken, genomströmningen och trafikplaneringen på Bromma flygplats går det att genomföra ett flygplansbyte på 15 minuter under rusningstid.
          Nu visar siffror från Malmö Aviation och Sverigeflyg en stor gemensam ökning i antalet resenärer som byter flygplan på Bromma för att nå sin slutdestination. Under det första kvartalet ökade antalet så kallade ”transferresenärer” med 63 procent jämfört med samma period 2011.
- Ökningarna är ett bevis på att vi har en produkt som allt fler upptäckt och uppskattar. Tack vare våra synkroniserade tidtabeller och Bromma flygplats fördelar så kan vi erbjuda korta väntetider och snabba anslutningar, säger Bengt Roswall, vd på Malmö Aviation
          De ökade passagerarsiffrorna syns på de nio linjer som trafikeras av Malmö Aviation och Sverigeflyg gemensamt, som t.ex. Malmö-Sundsvall, eller Umeå-Ängelholm, där resenärer byter flygplan för att komma till slutdestinationen.
- Vi arbetar hela tiden med att ytterligare optimera vår produkt för att ännu fler ska upptäcka fördelarna med att byta på Bromma, säger Bengt Roswall.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Miljövänligt?
Skrivet av Calle, 2012-04-24 20:55:26
Hur är direktlinjer som varken har underlag eller bär sig ekonomiskt något miljöberättigande? Självklart är direktflyg att föredra, men då måste det finnas underlag. Hub-lösningen är enda sättet att kunna trafikera vissa destinationer.
Anmäl inlägget
Miljövansinne
Skrivet av Tommy, 2012-04-24 16:00:17
Vem fasen vill byta flyg på Bromma ? Jag vill flyga direkt när jag flyger inrikes. Detta tar död på reginalflyget i Sverige.
Anmäl inlägget
Tvingas?
Skrivet av Calle, 2012-04-23 21:16:22
Tak - det vore intressant att höra hur du menar att folk "tvingas" byta på Bromma?
Anmäl inlägget
Tak
Skrivet av Kalle Kalkyl, 2012-04-23 20:03:36
Ja. Det är ju klart att när folk från södra Sverige till Norrland och vice versa i högre utsträckning "tvingas" av bolagen att byta på Bromma går siffrorna naturligtvis upp. Finns det något tak för hur mycket Bromma kan växa? Någon som vet?
Anmäl inlägget
Bromma
Skrivet av FlygExpert, 2012-04-23 15:59:35
Ja bromma växer ju igen och i sådan takt den aldrig har gjort förr.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev