Skriv ut  

Rättvända charterflygningar gynnar skandinaviska flygbolag

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 april 2012
Charterbranschen ökar efterfrågan på rättvända flygningar.
Det ökar konkurrenskraften för de skandinaviska charterflygbolagen som hittills haft svårt att hävda sig mot sydeuropeiska flygbolag
Danska Jet Time håller nu kontinuerligt två Boeing 737 i Sverige.

Jet Time

De senaste åren har antalet charterflygningar från landets regionala flygplatser ökat kraftigt. Idag går det att åka på semester från drygt dussinet flygplatser vid sidan av de tre storstäderna. Under den gångna vintersäsongen har bland andra Borlänge, Umeå, Visby och Karlstad haft trafik till Gran Canaria, Örebro till Egypten och Teneriffa och Luleå har haft trafik till Thailand.

– Våra kunder vill i allt större utsträckning flyga från sin lokala flygplats, det är både enkelt och bekvämt. På så sätt kommer världen så mycket närmare. Därför är det roligt att fortsätta satsningen på de lokala flygplatserna även fortsättningsvis, säger Magdalena Örn, informationschef på Ving.
                     
Hittills har det till stor del varit utländska flygbolag som stått för chartertrafiken på de regionala flygplatserna. Men det börjar sakta ändra sig i takt med en ökad efterfrågan på rättvända flygningar ökar, alltså när maskinen utgår från en flygplats Sverige och sedan återvänder dit.  Den främsta orsaken är att när det är i Sverige som flygbolagets turnaround görs, ger det en dålig tidtabell med svenska ögon sett. Sen utresa och tidig hemresa.

– Det gör att resenärerna tappar en hel dag av sin semestervecka, säger Ulric Björkén, produktchef på TUI Nordic. När vi investerar i flyg väljer vi därför allt oftare skandinaviska bolag, för både tidtabellen och servicens skull.
                     
Danska Jet Time är ett av de flygbolag som flyger allt mer chartertrafik i Sverige. I genomsnitt två av de tio flygplanen i flottan är stationerade i Sverige men inte på någon fast bas utan de flyttas runt.

– Vi flyger en del från storstäderna men till största delen är det Karlstad, Norrköping, Örebro och Växjö. Oftast blir det två dagar på en ort, sedan två dagar på nästa och så vidare. Det gör att vi kan hålla maskinerna igång hela veckan utan att behöva ta hem dem till Danmark, säger Klaus Rehn, vd på Jet Time till Flygtorget.
             
Ytterligare en orsak till den ökande efterfrågan på skandinaviska flygbolag är servicenivån.

– Chartern konkurrera till stor del med lågkostnadsflyget där servicen hålls på ett minimum. Att ha en bra upplevelse ombord är en konkurrensfördel och det är vi bara glada för.
                     
Jet Time startade 2006 och är vad Klaus Rehn definierar som ett klassiskt charterflygbolag. Ingen linjetrafik – ”vi vill inte sälja flygbiljetter och konkurrera med oss själva” – utan enbart business to business, wetleasing och kontrakterade fraktflygningar.

– Det är samma princip som Falconair hade i Sverige tidigare. Två av våra Boeing 737-300 är ”quick-change” och kan alltså snabbt byggas om till fraktflyg.
                     
Sverige är en ökande marknad för Jet Time, inte bara charter utan även Kronflyg för försvaret och flygningar för SAS och Norwegian. Det innebär att antalet svenska medarbetare i kabinen och på flightdeck blir allt fler. Huvudbasen är och förblir Kastrup men Klaus Rehn utesluter inte att det kan bli tal om svenska arbetsplatser i framtiden.

– Vi försöker ha med svensk personal ombord när vi flyger från Sverige och när efterfrågan på rättvända flyg blir allt större så, vem vet.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

.?????
Skrivet av Kapten, 2012-05-02 08:07:16
Att man tecknar kollektivavtal är inte samma sak som att
Suga ut företaget, det var det dummaste jag läst på länge.
Man tecknar avtal för att få vettiga villkor för bägge parter.
Att en pilot ensam skall förhandla fram lön, arbetstider,semester m.m. går kanske i ett litet företag men inte om man flyger för ett större.
Finns mkt som ett avtal hjälper dig med.
Mvh
Kapten ( inte TUI eller SAS )
Anmäl inlägget
Kvarleva
Skrivet av Jensa, 2012-05-01 20:39:11
Kapten, är du en av dom som lever i det blå kanske. Lever i en skyddad värld ej förstått vad som hänt senaste åren, ja märker det.
Att suga ut sin arbetsgivare och skapa olönsamma bolag, det är väll vara att titta på tuifly nordic. Personalen tror att det är flyhbolaget som skapat den vinst som tuinordic har skapat dvs researrangören dom flesta flygande tror att flygbolaget ger vinst så förmodligen är du samma dagisunge som just lever i det blå.
Anmäl inlägget
FL
Skrivet av FL360, 2012-05-01 05:06:15
Sadla om och bli FL, så slipper ni gnälla jämt och ständigt, varför lyckas dom få igen sina "krav" hela tiden.
Anmäl inlägget
Ej utnyttjad
Skrivet av kakamacka, 2012-04-30 18:34:26
Jag har aldrig tillhört ett fack och har bättre betalt än fackmedlemmar. Skulle aldrig falla mig in att bli "representerad" av mindre kvalificerade.
Anmäl inlägget
Att få eller inte få är frågan
Skrivet av Kapten, 2012-04-30 16:10:43
Ja du Jenesa, det är viktigt pga att man riskerar att bli utnyttjad om man försöker förhandla på egen hand.
Man är starkare om man är flera, ganska naturligt men kanske svårt för nutidens dagis ungar att fatta då ni har växt
I en miljö präglad av att bara tänka på sig själv.
Mvh
Kapten 330
Anmäl inlägget
Inga avtal ???
Skrivet av Inte kapten., 2012-04-30 14:29:47
Jag har jobbar för flygbolag både med och utan kollektivavtal. Jag kan gott och väl säga att dom bolagen utan avtal har haft mycket bättre villkor !
Anmäl inlägget
Skämt
Skrivet av Jenesa, 2012-04-30 11:36:43
Varför är det så viktigt, arrangörerna anlitar väl vem dom vill, slår vad om att flera Kaptener har byggt om sitt hus med hantverkare utan kollektivavtal..
Anmäl inlägget
Ut på em och hem på fm är bra!
Skrivet av Bo, 2012-04-30 10:53:37
Resdagar är ändå resdagar.
Väljer gärna det även från ARN.
Anmäl inlägget
Inga avtal
Skrivet av Kapten, 2012-04-30 09:21:09
Hej,
Att charter bolagen ( bl.a.Fritidsresor ) anlitar Jet Time
är anmärkningsvärt då JetTime inte har tecknat kollektivavtal för sina piloter!.
Mvh
Kapten
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev