Skriv ut  

Konkurrensen ökar på Stockholm-Jönköping

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 juni 2012
Jönköpingsbaserade Flyglinjen får konkurrens när Höga Kusten Flyg startar trafik mellan Jönköping och Arlanda. Det innebär att det återigen är två flygbolag på sträckan.

Sedan drygt tre år är Höga Kusten Flyg ensamma på sträckan Örnsköldsvik – Stockholm Arlanda. Det är också den trafiken som sedan starten varit målsättningen för bolaget som kom till med starkt stöd av näringslivet i Örnsköldsvik och i nuläget ägs av 16 företag. En tid förlängdes linjen till Kiruna, ett försök som lades ner när konkurrensen från SAS blev för hård.
                      Nu tar dock Höga Kusten Flyg ett steg vidare och startar egen trafik mellan Jönköping och Arlanda. Där har Jönköpingsbaserade Flyglinjen varit ensamma sedan Skyways gick i konkurs De två linjerna, till Arlanda och Bromma flygs med Jetstream 32 och har haft god beläggning, men den 20 augusti blir det åter två flygbolag på sträckan.
– ‐ Vi har haft ögonen på den här linjen ett tag och nu känner vi oss mogna, det finns ett underlag på cirka 55 000 passagerare. Faktum är att vi har gott om passagerare som reser mellan Örnsköldsvik och Jönköping redan idag, nu kan de flyga med oss hela vägen via ett snabbt byte på Arlanda, säger Jimmy Nilsson, operativ chef på Höga Kusten Flyg till Flygtorget.
                      Höga Kusten Flyg har Golden Air som leverantör av flygtrafiken och skall på sikt ha det också på den nya linjen. I väntan på att SAAB 2000-kapacitet ska bli ledig hyrs det holländska flygbolaget Denim Air. De kommer att flyga en Fokker 50 med holländsk flightdeck och svensk kabin från Höga Kusten Flyg.
- Vi börjar med tre dagliga turer och ser hur det utvecklar sig. Trafiken anpassas till vår vanliga tidtabell så det blir bara ett kort uppehåll på terminal 4 och byte av flygplan för dem som ska vidare till Jönköping. Vi är ju framför allt ett matarflygbolag till Arlanda och har samarbetsavtal med SAS, KLM, Finnair och Qatar Airways för de passagerare som ska vidare till andra destinationer. 
                      På Jönköpings flygplats ser man fram mot att få in ytterligare en aktör.
‐ Ett stort utbud av avgångar till Stockholm är ett av flygplatsens högst prioriterade mål. Höga Kusten Flyg har under sina fem år visat att de är en stabil aktör och vi välkomnar att de nu startar flygtrafik Könköping - Arlanda, säger Jönköping Airports VD Sten Norinder.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

HKF är INTE ett flygbolag!!!
Skrivet av koolijokk, 2012-06-25 17:31:34
När ska det förstås att man ska äga ett flygplan för att vara ett flygbolag??? HKF är enbart en resebyrå!

Det går inte heller att slinga personalen så länge man använder olika flygplanstyp!

För övrigt så är det sk Sverigeflygskonceptet (HKF kör samma) pinsamt dåligt för personalen som måste jobba med det... tycker synd om dessa värdinnor!

Sådetså!!!



Anmäl inlägget
Det blir Saab 2000
Skrivet av Nisse, 2012-06-21 22:48:14
Blir inte billigare med Fokker.
Det finns redan Saab tekniker både i Ö-vik och på Arlanda. Piloterna kan användas mer effektivt med en enhetsflotta.
Dessutom används flygplanen på alla Golden linjer förutom på Höga kustensflygs linjer. Därmed blir kostanden utslagen på många flygningar istället för på bara linjen till Jönköping som skulle bli fallet med en Fokker.
Anmäl inlägget
Tidtabellen
Skrivet av Clownen, 2012-06-21 22:10:57
Om du tycker at 07:55 är att komma i tid för att flyga vidare från Arlanda "första vågen" till Norrland så bör du ta en titta på Arlandas hemsida. Allt norrlandsflyg har lämnat 08:30.

Skall man ut i Europa så tar man en taxi till Göteborg som hämtar en vid dörren för 1200 SEK.

Höga Kustens tidtabell kan du kolla själv på deras hemsida. SAAB2000 blir för dyrt så jag tror man kör vidare med wetleasade Fokker50. Då slipper man SPF..
Anmäl inlägget
Vilka muntergökar det fanns här då...
Skrivet av Me, 2012-06-21 20:56:21
Detta skapar ytterligare tillfällen för arbetssökande piloter så det borde snarare mötas med jubel. Golden betalar rating och lön under utbildning, tillskillnad från många andra av operatörerna som flyger i Norden.
Anmäl inlägget
Till Clownen
Skrivet av Nisse, 2012-06-21 20:55:27
Det har väl inte släppts någon tidtabell ännu, så om dom kommer till Arlanda för sent eller inte för att hinna till anslutningsflygen på morgonen är väl lite tidigt att säga ännu. Flygningarna mellan Ö-vik och Arlanda startar från Ö-vik och är på Arlanda i god tid.
Anmäl inlägget
Höga kustens flygbolag?
Skrivet av Fygpojken, 2012-06-21 18:37:43
Höga kusten flyger väl ingenting. Möjligtvis säljer dom biljetter och hyr in Golden att flyga. Golden flyger till JKG och Sverigeflyg eller höga kusten säljer biljetterna. Flyga kan bara flygbolag göra, inte resebyråer.
Anmäl inlägget
Smart
Skrivet av Gunnar, 2012-06-21 18:23:33
Smart man har personal i Övik och det enda man behöver är flygande och flygplan samt man sprider riskerna. Bolaget blir mindre såbart med två linjer man kan slinga runt plan och crew.
Anmäl inlägget
JKG
Skrivet av Anders, 2012-06-21 18:18:52
Jönköping linjen är en stor point to point trafik dels på grund av närheten till Landvetter typ 14 mil och skall man till Amsterdam och vidare så går det en utmärkt linje till Amsterdam från Linköping. Och det kan ju knappast bli dyrare än när JZ flög
Anmäl inlägget
Mysko
Skrivet av Wow vilken nyhet, 2012-06-21 18:10:09
Linjen till Jönköping är ju verkligen jättehet!!! - Not... Varför skriver man om konkurrens på en linje som knappt bär en liten turboprop när det dräller om nyheter i flygsverige som inte tas upp här? Skriv om hur konkurrensen är till Helsingfors istället? Hur går det för Norwegian i konkurrensen??
Anmäl inlägget
Norrland vs Småland, part 2
Skrivet av Kunden, 2012-06-21 16:12:25
..Vad händer nu? Skall Flyglinjen börja flyga Ö-vik till Arlanda för att Ö-vik behöver isterband och dillstuvad potatis?
I bakgrunden sitter fd VD på City Airlines, nu Golden, och tanken är nog att Höga Kusten Flyg skall bli ett nytt Skyways. Snipp snapp snut så är sagan slut för NextJet och sedan är det Braathens via Golden för hela slanten.....
Anmäl inlägget
Norrland vs Småland, part 1
Skrivet av Kunden, 2012-06-21 16:11:47
Hur kan Öviks näringsliv ha nytta av att Höga Kusten Flyg expanderar och eldar upp pengar på avgångsorter med lite pax. Det finns ju redan en JKG-ARN produkt så argumentet kan ju inte vara att någon (Jönköpings aktiva näringsliv) behöver något som dom redan har...
Anmäl inlägget
Nu är cirkusen igång igen
Skrivet av Clownen, 2012-06-21 14:33:37
Färre avgångar,fler stolar, dyrare biljetter är vad som väntar Jönköping.

Flyglinjen kommer att stänga ner sin ARN (fler avgångar med mindre flygplan) satsning ganska snabbt, tror jag. Höga Kusten landar in för sent för att möta första vågen ut från ARN. Detta är en ren point-to-point satsning för att ta lönsamma dagpax in till STO och inget annat.

Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev