Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Sun-Air startar ny flyglinje
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 26 juni 2012
Efter City Airlines konkurs tar nu Sun-Air tillfället i akt att starta flyglinje från Göteborg.
Det är ett passagerarunderlag på cirka 30 000 personer som lockat Sun-Air of Scandinavia att starta trafik mellan Göteborg och Manchester den 27 augusti. Tidigare var det City Airline som i många år trafikerat linjen, men efter konkursen i maj upphörde förbindelsen.
– Eftersom vi redan flyger till både Manchester och Göteborg från andra flygplatser kändes det naturligt för oss att även erbjuda den här sträckan, säger Kristian Tveergard, kommersiell direktör på Sun-Air.
Det innebär att Sun-Air slingar en Dornier 328 med plats för 32 passagerare enligt rutten Aarhus-Göteborg-Manchester. De danska passagerarna måste dock göra ett kort besök hos passkontrollen inne på Landvetter flygplats innan maskinen går vidare till England. Bagaget stannar dock kvar ombord. Den sammanlagda flygtiden mellan Aarhus och Manchester blir cirka tre timmar, cirka en halvtimme snabbare än om flygningen görs via Kastrup. Det blir sammanlagt elva avgångar i veckan, en på morgonen och en på kvällen. I och med den nya slingan blir det också en uppgradering från Jetstream 32 till Dornier 328 på sträckan Aarhus - Göteborg.
Linjen på Göteborg blir ytterligare ett steg in på den svenska marknaden för Sun-Air. Bolaget flyger idag mellan Billund och Bromma, Aarhus och Bromma och Aarhus och Göteborg. Över huvud taget är det Billundbaserade flygbolaget inne i en expansionsfas och har öppnat ett flertal nya linjer från danska flygplatser och flyger idag 14 olika linjer med en flotta av Dornier 328 och Jetstream 31 och 32. Sun-Air startade 1978 som ett charter- och taxiflygbolag och blev 1996 en franchisepartner till British Airways. Det innebär att flygplanen är målade i BA’s färger och flygningarna sker med BA-prefix.
Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Utländska bolag tar över de svenska
Skrivet av Johannes, 2012-06-28 19:46:12
Synd att utländska flygbolag tar över allt mer i Sverige. Förstår inte att de svenska flygbolagen skall ha så svårt att överleva.
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Redovisningsekonom Jetpak
Jetpak
Senior HR Manager & Executive Assistant
DynamicSource AB
Plåtslagare till underhållsverksamhet / modifieringsverksamhet
Saab
Nordic MRO/Hovby Aero söker certifierade part 66 tekniker
Hovby Aero AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Nu ska vi flyga på mänskligt avföring
Fler artiklar
Nyheter från andra media
09:20 Man stoppades på Arlanda med stor mängd kontanter i väskan - SVT Nyheter
05:06 Flygen går igen vid Teherans flygplats – flygbolag ställer in flyg till Iran | Svenska Yle
12:02 Försvarsmakten övar på Norrköping Airport
08:48 Easyjet spår minskad förlust under H1, sommarbokningar fortsätter utvecklas väl
03:38 Skyhöga priser på flygbiljetter till Skellefteå – flygbolag ratar staden - SVT Nyheter
03:34 Handelskammaren försöker locka nya flygbolag till Skellefteå: ”Beroende av flyget”
Fler artiklar
Flygforum
Stockholmare:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
Fakta:
Sluta gnäll Skellefteå!
:
SV: Amapola/populAir
Nyfiken:
Amapola/populAir
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap