Det finns 10 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
Pensionsavgångarna..?
Skrivet av Dimi, 2012-08-12 21:58:19
Samma skräckpropaganda som målades upp om, hur Sverige skulle klara att fylla alla lediga jobb efter den stora 40- talistgenerationens pensionsavgångar...haha . En stor bluff som ingen märkte något av!!
|
|
Dags att sluta röka svampar?
Skrivet av A320, 2012-08-12 18:53:59
"över 100 000 piloter,"
Hahahaha....jodåsåatteee...... Inte en chans. Det finns stora arméer med pay-to-fly soldater som står redo att jobba utan pension, sjukförsäkring, semester etc etc.... Pilotbrist? Ain't happening. Inte den här gången heller...
|
|
@ Jocke Steen
Skrivet av Dr. Watson, 2012-08-08 18:02:20
Om branschen lurar ungdomar att satsa stora pengar på ATPL och typutbildning, får branschen ett överskott av piloter med sämre anställningsvillkår för piloterna som följd (billigare för flygbolagen). Då kan tillverkaren och leasingbolagen ta ut ett högre pris för sin produkt än om flygbolagen måste betala typutbildning på sina nyanställda själva. För ett flygbolag är det total opertiv kostnad som är intressant. Samtidigt får många ungdomar sin ekonomi och drömmar krossade.
|
|
Relevant
Skrivet av Snorre Sturlason, 2012-08-08 17:51:16
@Jocke Steen: Dr. Watsons inlaga är i högsta grad relevant. Den pilotbrist man talar om är piloter som är villiga att utan hänsyn tagen till sin egen vinning, betala sina egna typkurser, ställa sig utanför det sociala skyddsnätet och packa ner sitt liv i en större resväska alternativt mindre husvagn av billigare modell. Det är faktiskt ett uttalat problem i samband med krav på TR, att det minskar sannolikheten att finna en match mellan bolagsbehov och arbetskraft.
|
|
Foliehatt?
Skrivet av Jocke Steen, 2012-08-08 17:11:38
Dr. Watson!
Vad 17 har ditt inlägg med frågan i texten ovan att göra? På med foliehatten och sommna om Watson.
|
|
Software
Skrivet av Dr. Watson, 2012-08-08 16:04:32
Det är dags att branschen börja betala typutbildningar och anställa piloter direkt, än som nu låta piloterna betala typutbildningarna själva och anställa piloter via bemanningföretag som egna företagare. Sen kan vi se om det blir någon pilotbrist.
|
|
Kolla SAS resultat idag!
Skrivet av SuneSas, 2012-08-08 13:20:25
Se bara SAS hur dåligt resultat man kom med! Dessutom säger man I vår och sommar har bolaget också flaggat för att personalstyrkan ska minskas.
När ska det ljusna?
Det kommer att dröja minst 5 år innan det vänder sakta om de nu gör det?
|
|
Den dag det inte finns styrmän är det brist!
Skrivet av Sten Styrman, 2012-08-08 12:34:11
Den dag då man inte får tag på styrmän är det brist! Idag finns överskott på både kaptener men särskilt otroligt mycket styrmän! Vad gapar man om?
|
|
Sen
Skrivet av AA, 2012-08-08 12:18:33
Sen finns det säkert redan 100 000 arbetslösa piloter där ute som inte lyckats få jobb...
|
|
När då?
Skrivet av ?, 2012-08-08 08:56:13
Kunskapen att tjäna pengar på utbildning växer i samma takt så vad menar Boeing?
Har de räknat med att det kommer vara lågkonjunkturer även i framtiden?
|
|