Skriv ut  

Air Berlin utmanar de stora nätverksbolagen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 augusti 2012
I mars i år blev Air Berlin fullvärdig medlem i alliansen Oneworld. Men redan vid årsskiftet stod det klart att bolaget, sedan Ethiad Airways köpt in sig med drygt 29 procent, skapat ett strategiskt partnerskap som gör det möjligt att på allvar ta upp kampen med de stora nätverksbolagen i Europa.
– Jag lovar, det var en chock för Lufthansa när det blev känt, säger försäljningschefen med ett leende.

Air Berlin

Jan Carlzon myntade en gång uttrycket ”One of five in 95”. Det innebar att SAS skulle vara ett av de fem stora flygbolagen i Europa 1995 när avregleringen av den europeiska flygmarknaden var genomförd. Då i mitten av 1980-talet när uttalandet kom, var Air Berlin ännu ett mindre charterflygbolag med ett par år på nacken som uteslutande flög turisttrafik.
           
Idag är rollerna ombytta, Air Berlin är det sjätte största flygbolaget i Europa och det femte största om tandemparen Air France/KLM och British Airways/Iberia slås isär.

Och det är med en affärsmodell som skiljer sig från både de traditionella nätverksbolagen och lågprisbolagen, som Air Berlin nu satsar på ytterligare tillväxt, bland annat på långlinjerna.

Air Berlin

– Vi är ett flygbolag med låga operationskostnader och ett fullservicekoncept med differentierade biljettpriser och två klasser på våra långlinjer. Vi har fullt fokus på både fritidsresenärerna och affärsresenärerna, säger Paul Gregorowitsch, Chief Commercial Officer på Air Berlin och gör en snabb jämförelse med effektiviteten hos ”ett känt flygbolag med bas i Amsterdam”.

– De har 22 000 anställda och flyger 22 miljoner passagerare. Vi har 9 000 anställda och flyger 35 miljoner passagerare.
           
Med den organisationen och en kostnadsbas som ”ligger på en helt annan nivå än de traditionella flygbolagen” kan Air Berlin bland annat berömma sig om att den egna flygplansflottan på 152 flygplan, är betald med egna pengar.
           
Men det var ändå ekonomin som till slut tog för mycket stryk av den snabba tillväxten och uppköpen av bland andra LTU, TUIfly City och Belair och ett växande nät av samarbeten med bland andra NIKI, Bangkok Airways och Hainan Airways.

– Vi gjorde en administrativ och ekonomisk turnaround förra året och la samtidigt fast en strategi på fyra punkter för framtiden, fortsätter Paul Gregorowitsch.
           
De två första delarna i strategin, att optimera linjenätet och fortsätta renoveringen av både den administrativa sidan och flygplansflottan är naturliga men inte särskilt uppseendeväckande åtgärder.
           
Däremot har medlemskapet i mars i år i alliansen Oneworld en gång för alla tvättat bort eventuella tankar om att Air Berlin skulle vara ett lågprisflygbolag. Att det blev just Oneworld var ingen tillfällighet. Ett medlemskap i Star Alliance hade knappast godkänts av konkurrensmyndigheterna eftersom Lufthansa redan ingår där.

SkyTeam å andra sidan ”bad på sina bara knän” om ett medlemskap men att låta sig omringas av bland andra KLM och Air France var inte aktuellt. Återstod Oneworld där Air Berlin redan hade nära samarbete med bland andra Finnair.
Air Berlin

       
Nyheten om att Abu Dhabi-baserade Ethiad köpt 29,2 procent av Air Berlin var än mer uppseendeväckande, bland annat för Lufthansa. Det dominerande tyska flygbolaget hade under åren låtit Air Berlin hållas, bland annat som ett sätt att hålla Ryanair, Easyjet och andra lågprisbolag i schack. Men plötsligt fanns nu en tydlig konkurrent på hemmaplan., en konkurrent som dessutom allt mer liknande Lufthansa i uppbyggnad.

– De blev chockade, säger Paul Gregorowitsch.
           
Samarbetet med Ethiad var dock en nödvändighet för Air Berlin.

– Vi behövde pengarna men också det intellektuella kapitalet. Ethiad är ett ungt flygbolag med ett ungt tänkande som vi med 34 år på nacken kan ta del av. Sedan ger det mängder av andra fördelar. Vi har beställt 15 Boeing 787 och Ethiad 45, det säger sig självt att vi får ett bättre pris på 60 flygplan. Vi har också uppgraderat vår ombordservice väsentligt för att kunna möta standarden på Ethiad. Samtliga våra A 330 är numera utrustade med samma flatbeds i business som Ethiad har.
           
Nu läggs också Abu Dhabi till de tidigare fyra hubbarna dit Air Berlin koncentrerar linjenätet; Berlin-Tegel, Düsseldorf, Palma de Mallorca och Wien. Därmed öppnas en länk till Afrika, Australien och Asien och det är långlinjerna som är i fokus i den fortsatta expansionen. Idag står den bara för cirka 10 procent av verksamheten medan inrikes, europeisk trafik, chartern och Mallorca-trafiken delar ungefär lika på resten av kakan.
           
De ökade nätverksmöjligheterna är en del av strategin i de nordiska länderna. Från Stockholm och Göteborg flyger Air Berlin tre gånger om dagen till Berlin och Stockholm har även förbindelse med Wien, en trafik som flygs av Österrikiska Niki. Dessutom är Visby en sommardestination och Arvidsjaur en vinterdestination. Sammantaget ger det ett flygprogram med 3 880 flighter på Sverige under 2012.
– Berlin ska bli ett tydligt alternativ till de andra Europeiska hubbarna och vi ser allt fler svenskar som flyger vidare med oss till destinationer i södra Europa och USA, säger Mats Jacobsson, vice President för International sales på Air Berlin.
           
Fiaskot med den nya flygplatsen i Berlin, Brandenburg Airport, som skulle öppnats i mars men som där invigningen är uppskjuten på obestämd tid, tar Paul Gregorowitsch med jämnmod, trots att det grusat planeringen och den fortsatta expansionen.

– Vi suckar inte längre utan anpassar oss allt eftersom det kommer nya bud men det är genant för hela Tyskland. Förseningen kostar oss stora pengar, hur mycket vill jag inte säga eftersom vi just nu förhandlar om ersättning för förseningen.

Läs även Lars Brynielssons analys av Air Berlin

 




Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bra artikel
Skrivet av Berlinare, 2012-08-25 10:04:33
Det kan vara intressant att läsa analysen av Lars Brynielsson som ger ett bra perspektiv på Air Berlin.
Anmäl inlägget
Air Berlin har 5% egenkapitaldekning.
Skrivet av Taxxit, 2012-08-24 20:19:45
Air Berlin har 5% egenkapitaldekning. Det også bare ett år etter at de fill tilført 100 mill euro beløp fra storeier Etihad. De er i en seriøs finansiell KRISE!
Anmäl inlägget
AB-mulig konkurskandidat
Skrivet av pf, 2012-08-24 18:39:49
kommende vinter.....nå selger de unna fly, dårlig tegn. Håper ikke de lever nå på kommende inntekter/inkomster, det er farlig.
Anmäl inlägget
Selektiv info
Skrivet av Nisses Kusin, 2012-08-24 13:21:32
Lite märkligt att det inte nämns i artikeln att Air Berlin gick back med över en halv miljard kronor under andra kvartalet .....
Anmäl inlägget
Hei PF
Skrivet av pf, 2012-08-24 10:03:54
Kan ikke du anvende et annet alias?
Anmäl inlägget
Godnatt SAS
Skrivet av PF, 2012-08-24 08:52:12
Ännu ett bolag som sticker in en kniv i SAS. Snart, inom kort, borde SAS förblöda. Gör om och gör rätt, och gör det inte i statlig regi.
Anmäl inlägget
Visst är Air Berlin...
Skrivet av Janne, 2012-08-24 08:19:37
...som ett gammalt nätverksbolag
alltid, kolla bara på förlusterna så matchar de nästan bla. SAS;)
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev