Skriv ut  

Risk för fler flygbolagskonkurser i Europa

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 augusti 2012
Stålbadet för de europeiska flygbolagen fortsätter. Den svaga konjunkturen, höga bränslekostnader och ökad konkurrens från lågprisbolagen slår hårt mot i första hand de traditionella nätverksbolagen.

I en branschanalys varnas det för ytterligare konkurser bland de europeiska flygbolagen.

Landande flygplan

Tillväxten bland de europeiska flygbolagen har halverats på två år och rasat från 5 procent till 2,3 procent. Än värre är det i USA där tillväxten i princip avstannat, 9,9 procents tillväxt 2010 beräknas i år ha förvandlats till 0,5 procent.

Det visar en branschanalys från kreditförsäkringsföretaget Euler Hermes i Frankrike.

– Analysen av flygbranschen ingår i den stora genomgång av de största branscherna som vi publicerar två gånger per år, säger Alexis Spanos, Sverigechef på Euler Hermes till Flygtorget.

I rapporten används vädersymboler för att beskriva tillståndet i flygbranschen och det är mulet och regn för alla länder utom ett, Brasilien. Där har samgåendet mellan de två stora flygbolagen TAM och Lan Chile skapat en utveckling som finner nåd hos de parisbaserade flyganalytikerna.

De europeiska flygbolagen däremot har svåra tider att se fram emot. De tre stora, Air France, British Airways och Lufthansa drog under det första kvartalet i år på sig en samlad rörelseförlust på 1,2 miljarder euro, motsvarande 10 miljarder kronor.

– De viktigaste förklaringarna är den svaga konjunkturen och konkurrensen från lågprisbolagen, säger Alexis Spanos.

Analysen pekar också på att flygbolagen i mellanöstern, i första hand Ethiad, Qatar och Emirates ökar närvaron i Europa och det skapar en hårdare konkurrens på de ekonomiskt viktiga långlinjerna.

– Det har satt ytterligare fart på kostnadsjakten i branschen.

Och det är en lång rad åtgärder som flygbolagen nu genomför: frysta eller sänkta löner, förlängda arbetstider för flygbesättningarna, bantning av organisationen, egna lågprisverksamheter, sänkt investeringstakt och regelrätta uppsägningar. Air France räknar med att säga upp över 5 000 medarbetare, Lufthansa 3 500, de flesta i markorganisationen.

Det kan också bli tal om fler samgåenden. British Airways/Iberia svalde nyligen det engelska flygbolaget BMI och både portugisiska TAP och irländska Aer Lingus har omgetts av uppköpsrykten.

De olika besparingarna, åtgärderna och utvecklingen av nya affärsmodeller ger resultat. Men Euler Hermes varnar för att fler europeiska flygbolag kan komma att följa i spåren av Malev, Spanair, Skyways, Cimber, OLT, Wind Jet och andra flygbolag som gått i konkurs under året.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bra med Goldenair?
Skrivet av Seneca, 2012-08-28 11:27:47
Jo,det är mycket som är bra med Golden Air. T.ex. att de som det enda flygbolaget flyger dit jag ska. Trollhättan. Och det gör de bra,flyger punktligt med god service. För ett rimligt pris dessutom.
Anmäl inlägget
Vaaa?
Skrivet av Göte, 2012-08-27 19:37:06
Okej att Mavia är ett bra bolag, men vad ser du som är bra hos bolag som GoldenAir och Sverigeflyg?
Anmäl inlägget
mega
Skrivet av braathwurst, 2012-08-27 18:33:25
GRATTIS!! Smart drag av Braathens att köpa dom enda bra bolagen och slå ihop det till ett stort!!
Anmäl inlägget
flyget kontra tågets kostnader
Skrivet av Erik, 2012-08-27 17:41:52
Staten gör rejäla årliga överskott på flyget, som betalar sina kostnader med råge. Tåget kostar staten (skattebetalarna) årliga åtskilliga miljardbelopp. Så är det, men media och politikerna törs inte visa fakta.
Anmäl inlägget
Alldeles for manga
Skrivet av konsult, 2012-08-27 16:01:43
Varje litet europeiskt skitland har egna flygbolag. Totalt sett behöver Europa endast 3 megacarriers plus 6-7 regionala bolag. Det finns gott om utrymme för ytterligare bankrutter.
Anmäl inlägget
Flygplatskostnader
Skrivet av Nisse, 2012-08-27 14:18:38
Intressant att det aldrig grävs i varför kostnaderna som är relaterad till handling och start och landning. Swedavia gör ett bra resultat...
Anmäl inlägget
SAS forever
Skrivet av tacksam skattebetalare, 2012-08-27 12:57:33
Det finns bara ett flygbolag som inte behöver bry sig om bränslepriser, konkurrens med mera, leve SAS forever!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev