Skriv ut  

SAS byter Bangkok mot San Francisco?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 augusti 2012
I nuläget planerar SAS hur långlinjeflottan ska användas när ytterligare en destination tillkommer på flygprogrammet. Av allt att döma måste flygningarna på en eller flera av de befintliga linjerna förändras för att klara trafiken till San Francisco och det kan vara Bangkok som får stryka på foten.

SAS Airbus A340

SAS långlinjeflotta är hårt utnyttjad, de fyra Airbus 330-300 och sju Airbus 340-300 flyger i nuläget nio olika linjer till sju olika destinationer. Nästa år tillkommer den nya trafiken på San Francisco vilket pressar flottan ytterligare och lämnar mycket små marginaler för att klara eventuella störningar. De har märkts under sommaren när drygt dussinet av flygningarna på USA ställdes in och en del av dem ersattes med inhyrd kapacitet från Euro Atlantic. Men också linjerna till Peking och Bangkok har drabbats av inställda flyg.
         
Hur trafiken till San Francisco och de utökade frekvenserna mellan Köpenhamn och New York ska hanteras, har lett till spekulationer om att någon av de befintliga långlinjerna ska läggas ner. Förbindelsen Arlanda – O’Hare i Chicago har nämnt som möjlig att lägga ner men nu skriver Takeoff.dk att det istället kan vara Köpenhamn – Bangkok som är i farozonen. Den stängs i så fall när sommartrafiken startar nästa år och ligger sedan nere åtminstone hela sommaren. Den kapacitet som då frigörs kan användas till att flyga de nya linjerna till USA.

- Det är ingenting som ännu är beslutat, säger Elisabeth Manzi på SAS presstjänst. Allt handlar om hur vi utnyttjar långlinjeflottan och den matematiken är ännu inte klar.
         
Bangkok är en utpräglad turistdestination med ett mindre antal affärsresenärer och trafiken dit har även hård konkurrens från både den egna Star Alliance-kollegan Thai Airways och de stora flygbolagen i mellanöstern. SK 973 står också drygt nio timmar på marken på Suvarnabhumi International i Bangkok innan returen som SK 972.
         
Långlinjeplaneringen är dock ett avancerat pussel och det finns alternativ till att helt lägga ner en linje.
- Vi kan göra den till en säsongslinje eller ändra frekvenserna, säger Elisabeth Manzi. Vi räknar med att inom kort ge besked om vad som händer med långlinjetrafiken.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dålig planering
Skrivet av Kapten Kangaroo , 2012-08-29 18:17:03
Hur kan man vara så urbota dum att satsa på SFO. Förra gången kom det inte ens till start. Om det åtminstånde varit LAX. HÅL I HUVET.
SAS klarar aldrig av US based carriers med operationer till SFO. Drömmande fantasier !
Anmäl inlägget
AY eller BA, aldrig SK
Skrivet av FreqFlyer, 2012-08-28 20:59:15
Flyg AY till BKK och BA till SFO. Bra service och bra allians.
Anmäl inlägget
Spanky, det där känner du inte till.
Skrivet av Kalle, 2012-08-28 15:17:55
Det har jobbats en hel del i sommar, på lediga dagar. Detta pga brist på piloter. Till nästa sommar tror jag inte det håller utan fler. Det vet de som sitter med resursplaneringen. Är du inte en av dem så....
Anmäl inlägget
Rekrytera pioter?
Skrivet av Spanky, 2012-08-28 13:31:11
Det är tydligt vilken yrkeskategori du tillhör "Oförändrad", innan det rekryteras flygande kanske man ska utnyttja de som redan är anställda till 100%
Dessutom så finns det andra avdelningar som nästan går på knäna på grund av låg bemanning.
Anmäl inlägget
fullbelagd?
Skrivet av sambo, 2012-08-28 13:17:10
Ett flygbolag må har fulla flyg men det betyder inte att man gå med vinst...det är bara belägning i business och yflex som gäller-bakom skinkat kan tom vara en extra kostnad när man räkna in fuel costs. Ang Tg/Sk man kan påsta att Sk grundade Tg
Anmäl inlägget
Full fart
Skrivet av Vårtan, 2012-08-28 12:32:23
Var det här som var "nu är Sas på gång" "det kommer hända saker"...ja rackans vilken satsning...
Anmäl inlägget
Det går att reducera frekvenserna.
Skrivet av Kalle, 2012-08-28 11:02:28
Man måste inte flyga varje dag på BKK, i lågsäsong. Inte de andra destinationerna heller. Så ska det nog gå ihop sig.

SAS kan väl också köra skattefuskupplägg? Då skall det nog bli ett jäkla liv!

http://epn.dk/brancher/transport/luft/article4821733.ece
Anmäl inlägget
Varför inte expandera??
Skrivet av PM, 2012-08-28 09:50:40
Köpenhamn - Bangkok är väl i det närmaste fullbelagd ständigt? Eller har jag fel? Annars så borde man ju inte lägga ner en lönsam linje. Så trist att ge upp mot dom andra liksom.

Och varför inte göra en "Norwegian" och basera personal och flygplan där för att flyga till lönsamma destinationer i Europa. Skulle det vara en omöjlighet?

Det ena behöver ju inte utesluta det andra när man nu öppnar en ny linje till San Fransisco.
Anmäl inlägget
Sier litt om
Skrivet av pf, 2012-08-28 09:43:53
at SAS ikke klarer å konkureree på eksisterende rute. Men, den er meget positivt at selskapet finner sannsynligvis bedre inntjeningsmuligheter, samt at flåten utnyttes bedre.
SAS-ansatte får søke å bruke deres ID-billetter andre steder.
Anmäl inlägget
Wolfram i ottan
Skrivet av Tant Kent, 2012-08-28 09:38:27
Det är väl lämpligt att konsolidera inom alliansen. Dessutom är et starka band mellan Thai och SAS. Thai International började som en joint venture mellan SAS och Thai Airways Company i 1960. Ett joint venture liknande det som är på gång med SQ skulle kanske vara modellen? Eller?
Anmäl inlägget
Ökar inte
Skrivet av Oförändrad, 2012-08-28 08:14:25
SAS ändrar om lite på sina flygningar men man expanderar inte!
Vore härligt om man kunde läsa att bolaget ökar med linjer och täthet och att man behöver nyrekrytera minst 100 piloter/kvartal minst ett decenium framåt!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev