Skriv ut  

”Feel Air har bidragit till Norwegians långlinjer”

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 31 augusti 2012
Björn Kjos är övertygad om att Norwegians långlinjesatsning ska lyckas. Och han får medhåll från oväntat håll.
– Är det någon som kan klara det så är det Norwegian, säger Kai Holmberg som nu får finna sig i att med sitt Feel Air stå vid sidan när långlinjer till lågpris blir verklighet i Skandinavien.

feelair

Det var en revolutionerande tanke när den presenterades för snart tre år sedan: Feel Air skulle börja flyga långlinjer till lågpris med en flotta av Airbus 330 och biljettpriser ner mot hälften av vad de etablerade bolagen tar.
        
Men det är inte Feel Air som blir först med lågprisintercont i Skandinavien. Istället är det Norwegian som under nästa vår lyfter en första Boeing 787 mot antingen New York eller Bangkok.
        
Flygtorget ringde upp Kai Holmberg, fortfarande vd för Feel Air men som nu tvingas se hur andra tar över hans planer.
– Ja, det är riktigt, andra var snabbare och starkare än vad vi var och förra sommaren la vi våra planer på is.
        
Feel Air finns trots det kvar och arbetar i huvudsak med konsultverksamhet inom flygbranschen, bland annat hos spanska flygbolaget Volotea. Lågkostnadsidén lever dock vidare men den eventuella basen för den har flyttats bort från Skandinavien. Kai Holmberg menar också att Feel Air varit med och skyndat på Norwegians satsning på långlinjer.

– Norwegian var en sovande björn och vi triggade ingång deras intresse för intercontflygningar. Jag ser det som att vi bidragit till att det nästa år ska gå att flyga till USA för halva priset och framför allt är det bra för konkurrensen. Men visst är det tråkigt att stå vid sidan av.
        
Kai Holmberg tror också att Norwegian verkligen kommer att klara av den väntande expansionen och ser storordern på 220 flygplan som en viktig pusselbit. De ger möjlighet att bygga upp ett feedernätverk också i Asien och fylla långlinjemaskinerna med inresande passagerare som komplement till utresande skandinaver. Det är ett resonemang som stämmer överens med vad Norwegians vd Björn Kjos nyligen sa i en intervju i den norska tidningen Aftenposten.

– Det kommer att ske en explosion i antalet resenärer när vågen av asiater som vill till Europa kommer. Där har vi bara sett början, säger han till tidningen och räknar bland annat med framtida linjer från Oslo till Vietnam och Kina.
        
En av de främsta invändningarna mot Feel Airs planer var att bolaget, till skillnad från Norwegian, saknade eget kortlinjenät och därmed möjlighet att själv transportera in passagerare till långlinjemaskinerna.

– Men vi hade en innovativ affärsmodell och såg möjligheterna att shoppa runt bland de olika lågkostnadsbolagen i Europa och genom olika partnerskap bygga ett passagerarunderlag. Då var det ännu en ny tanke men se vad som händer i dag när flera av de stora nätverksbolagen lägger ut sin kortlinjetrafik på andra flygbolag. Nu finns de möjligheterna och jag tror att vad vi ser är början på en next generation low cost.
        
Om Feel Air blir en del av den vill inte Kai Holmberg uttala sig. Han är däremot säker på att Norwegian ror i land uppgiften.

– Ja, är det någon som kan göra det så är det dom. Få aktörer är så tydliga och så disciplinerade i sin verksamhet som Norwegian och bryr sig så lite om vad andra säger.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Vad är att flyga för "halva priset"
Skrivet av AADVANTAGE, 2012-09-04 15:45:10
Med AA/BA kan man idag flyga för ca SEK 5.000 ARN-NYC tur och retur inkl skatter, bagage och måltider ombord. (Kan vara någon hundring upp eller ned beroende på var man köper biljetten). Norwegian skulle således erbjuda flyg för under 2.500 kr tur och retur ("halva priset") plus kostnad för bagage och måltider ARN-NYC. Nej, det tror jag inte på. Kanske vid introduktion av linjen och endast för ett fåtal stolar.
Anmäl inlägget
Bortskämd flygpersonal
Skrivet av Fd pilot, 2012-09-04 11:40:38
Flygande personal har varit bortskämda i så många år. Svensk pilotförening är en diktatur som sänker bolag i Sverige. (Danmark hack i häl) . SAS kommer inte att överleva om inte staten går in och det vet alla inom branschen.
Flygvärd, jämför din lön o arbetstid med övriga samhället. Servera kaffe är ingen högskoleutbildning. Lycka till Norwegian.
Anmäl inlägget
Svar till Tore
Skrivet av Flygvärd, 2012-09-03 20:16:31
Jag hoppas att den arbetsplats du jobbar på (om du nu inte är pensionär eller arbetslös) ersätter dig med billig personal som kan göra samma jobb betydligt billigare.

Så länge Svensson kan få sina flygbiljetter billigare struntar denne i hur kabinpersonalens arbetsmiljö, arbetstid etc är-bara dem själva kommer undan billigt. Frågan är dock vad de själva skulle säga om motsvarande skulle hända dem?
Anmäl inlägget
Bra Norwegian!
Skrivet av Tore, 2012-08-31 18:02:03
Att Norwegian kör skattefusk och struntar i sociala avgifter bryr jag mig inte ett dugg om. Föredrar billiga biljetter. Tycker det är ett innovativt och smart upplägg. Glöm inte att det är frivilligt att jobba för dem!
Anmäl inlägget
Visst kommer NAS att lyckas
Skrivet av mamma, 2012-08-31 15:53:53
Så usel som Norwegians konkurrent är finns det inga andra möjligheter än att lyckas till 100%.
Anmäl inlägget
Lycka till Norwegian :)
Skrivet av Andreas , 2012-08-31 12:45:11
Önskar Norwegian all framgång. Har flugit
med NAS ett antal ggr. och tycker att hela upplevelsen
med billiga biljetter, nya flygplan och trevlig personal
gör att dom har en lockande och bra produkt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev