Skriv ut  

Trafikflygarutbildningen flyttar till Västerås

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 september 2012
Det blev Scandinavian Aviation Academy i Västerås som får den första kullen trafikflygarelever inom ramen för statliga Yrkeshögskolan.

pilot

Sju av landets 14 flygskolor ansökte tidigare i år om att få ta hand om den statliga utbildningen av trafikflygare, inom ramen för Yrkeshögskolan. Det blev Scandinavian Aviation Academy i Västerås, SAA, som fick uppdraget och tar i vår emot en första kull på 20 elever.
- Vi är idag otroligt glada att få detta besked efter flera års arbete med denna nya utbildningsform. SAA kommer att bedriva flygutbildningen som en Integrerad flygutbildning tillsammans med våra samarbetspartners, skriver skolan på sin hemsida.
         
Den nya trafikflygarutbildningen omfattar 500 yrkeshögskolepoäng, motsvarande 2,5 års studier, varav ett halvt år ska ske genom praktik på ett flygbolag, så kallat Lärande i arbete. Ett av de tyngsta skälen till att det blev SAA var det nära samarbetet som skolan har med en rad flygbolag: Malmö Aviation, Braathens Training, Golden Air, Nextjet och Norwegian.

- Det viktigaste för vår bedömning är utbildningens arbetslivsanknytning. Den utbildningsanordnare vi valt har kunnat visa att utbildningen har brett stöd och medfinansiering från flygbranschen, säger Pia Enochsson, generaldirektör för Myndigheten för yrkeshögskolan.
         
De första eleverna startar våren 2013 och redan till våren 2014 ska ytterligare en kull på 20 elever börja och sedan rullar det på med 40 elever varje år. Men det är inte säkert att det blir SAA som också fortsättningsvis utbildar de nya piloteleverna. Inför den andra gruppen elever ska utbildningen upphandlas än en gång och kan hamna hos någon av de andra skolorna.

- Det är möjligt att den hamnar hos annan utbildare. Vi stänger inte dörrarna för någon, säger Johan Blom på Myndigheten för yrkeshögskolan till Flygtorget.
         
Att det blir just 40 elever i varje klass baseras på regeringens anslag till den nya utbildningen. En utbildningsplats kostar 400 000 kronor per år, sammanlagt 800 000 kronor eftersom praktikhalvåret bekostas av flygbolagen. Med de medel som regeringen ställt till förfogande räckte det till 40 platser per år.
         
I summan ingår också att varje elev får en typerating på ”en relevant typ av flygplan”. Det är alltså i vilket flygbolag som eleven hamnar på praktik, som avgör vilken rating som blir aktuell och kan gälla såväl Boeing 737 som SAAB 340.
         
Myndigheten för yrkeshögskolan har som uppgift att se till att eleverna blir fullt anställningsbara när utbildningen är klar. Men man är också medveten om att i en så konjunkturkänslig bransch som flyget är kan det bli problem. TFHS föll till exempel bort som skola tack vare det tidigare nära samarbetet med Skyways. Därför har man skrivit in i kontraktet med SAA att om skolan inte kan ge eleverna pilotpraktik på ett flygbolag, skall den ersättas med en praktikperiod med markjobb inom flygbolaget.

Hitta din flygutbildning på Flygtorget - se här!



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Betyg
Skrivet av Motto, 2012-09-22 18:41:24
Hoppas att de är seriösa, och INTE går på betyg enbart. Ska de sköta urvalet väl bör många intervjuer hållas. Kan sätta en miljon på annars att de som kommer komma in, kommer gå utbildningen 2 år, sen inse hur dålig branschen är och sen välja att plugga på handels, karolinska, kth eller juridik på su efteråt, och då snackar vi bortkastade pengar.
Anmäl inlägget
Är det verkligen billigare och bättre?
Skrivet av Anonym, 2012-09-22 14:39:55
Bra fråga Alias!
Jag har funderat på hur mycket billigare MPL egentligen är jämfört med det gamla traditionella sättet att flyga Cessna ett par hundra timmar (sen Turboprop ett par år för att senare hamna på Jet..)?
Visst kanske man sparar tid och möjligen en del pengar på MPL, men får man verkligen samma kvalité i slutändan?
Anmäl inlägget
SPF stoppade detta på SAS
Skrivet av Flygarn, 2012-09-21 13:55:00
När TFHS började med MPL-utbildningen så hade man gjort upp med SAS om praktikplatser men men när Svensk Pilotförening (SPF) fick reda på detta så blev det inget av. Inte så konstigt eftersom SAS tidigare hade sagt upp piloter som hade förtur till nya tjänster.

En förutsättning för att SPF skall kunna agera är självklart att bolagets piloter är medlemmar.
Anmäl inlägget
Pilotlön
Skrivet av Funderande med 35+ år i branch, 2012-09-20 20:46:20
Att använda elever som gör sin "Practical Training" i flygbolagen är ett utmärks sätt att sänka pilot lönerna. Jag kan aldrig tänka mig att en praktikant betalas samma lön som en pilot med många års erfarenhet.
Vart går han efter denna "practical training"? Kanske till ett bemanningsföretag som hyr ut s.k. "Rent a Pilots". Vilket utmärkt sätt för ett flygbolag att få billiga, men oerfarna piloter.
Var är Svensk Pilot Förening? Ökas säkerheten?
Anmäl inlägget
Konstig kritik
Skrivet av Flygkonsult, 2012-09-20 17:56:25
1.
Apråpå öppettider- Dagens NOTAM (Tiderna i UTC):

ESOW/STOCKHOLM/VASTERAS
-  AERODROME CONTROL TOWER (TWR) HOURS OF OPS/SERVICE
MON 0345-2045
TUE 0345-0530 1630-2045
WED 0345-0530 1830-2045
THU 0345-2045
FRI 0345-2045
SAT 1130-1300, 1630-1900
SUN 0730-1000

2.
Svarar med ovanstående f att visa öppettiderna f TWR. 
Övrig kommentar: SAA har legat på Hässlö så länge o skolat så många CPLare m framgång att tider o kritik verkar m främmande.
Anmäl inlägget
@ FLYGARN
Skrivet av Outside, looking in, 2012-09-20 15:51:38
Jag talar om hur det såg ut innan upphandlingen. Nästa fråga kunde ha varit hur TFHS tänkte sig att klara samma leverans för halva pengen, men det blev aldrig aktuellt. Varför, tror du?
Anmäl inlägget
Skattepengar
Skrivet av Kapten, 2012-09-20 12:48:03
Hej
Bra att det finns en utbildning som är betald men
varför skall mina skattepengar betsla ratingen när detta är en flygbolags kostnad!
Betalar bolaget lön? Blir man anställd efter praktiken?
M.m
Mvh
330

Anmäl inlägget
ATC
Skrivet av Micke B, 2012-09-20 12:33:12
Västeråstornet är ju nästa aldrig öppet. Hur ska man kunna bedriva seriös flygutbildning då?
Anmäl inlägget
Kostnad TR?
Skrivet av Flygarn, 2012-09-20 12:08:06
Sprid inte osanning "outside", vad tjänar du på det? TFHS låg under samma kravprofil från YH, dvs finns det ett krav på kostnad per elev vilken båda skolorna måste hålla sig till.
Anmäl inlägget
Kostnad TR
Skrivet av Outside, looking in, 2012-09-20 09:50:51
Svar: drygt 800´ + TR. TFHS behövde dock dubbla pengarna för att leverera en pilot. Undra på att myndigheterna drog ur proppen där.

Anmäl inlägget
medfinansiering
Skrivet av kontraktare, 2012-09-20 09:50:45
ska bli intressant att se hur Norwegian och Ryanair kommer att "medfinansiera" utbildningen!
Anmäl inlägget
Utbildningskostnad pilot
Skrivet av Alias, 2012-09-20 09:17:51
Vad kostar det att ta fram en pilot den här vägen? Från ax till limpa.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev