Det finns 12 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Betyg
Skrivet av Motto, 2012-09-22 18:41:24
Hoppas att de är seriösa, och INTE går på betyg enbart. Ska de sköta urvalet väl bör många intervjuer hållas. Kan sätta en miljon på annars att de som kommer komma in, kommer gå utbildningen 2 år, sen inse hur dålig branschen är och sen välja att plugga på handels, karolinska, kth eller juridik på su efteråt, och då snackar vi bortkastade pengar.
|
|
Är det verkligen billigare och bättre?
Skrivet av Anonym, 2012-09-22 14:39:55
Bra fråga Alias! Jag har funderat på hur mycket billigare MPL egentligen är jämfört med det gamla traditionella sättet att flyga Cessna ett par hundra timmar (sen Turboprop ett par år för att senare hamna på Jet..)? Visst kanske man sparar tid och möjligen en del pengar på MPL, men får man verkligen samma kvalité i slutändan?
|
|
SPF stoppade detta på SAS
Skrivet av Flygarn, 2012-09-21 13:55:00
När TFHS började med MPL-utbildningen så hade man gjort upp med SAS om praktikplatser men men när Svensk Pilotförening (SPF) fick reda på detta så blev det inget av. Inte så konstigt eftersom SAS tidigare hade sagt upp piloter som hade förtur till nya tjänster.
En förutsättning för att SPF skall kunna agera är självklart att bolagets piloter är medlemmar.
|
|
Pilotlön
Skrivet av Funderande med 35+ år i branch, 2012-09-20 20:46:20
Att använda elever som gör sin "Practical Training" i flygbolagen är ett utmärks sätt att sänka pilot lönerna. Jag kan aldrig tänka mig att en praktikant betalas samma lön som en pilot med många års erfarenhet. Vart går han efter denna "practical training"? Kanske till ett bemanningsföretag som hyr ut s.k. "Rent a Pilots". Vilket utmärkt sätt för ett flygbolag att få billiga, men oerfarna piloter. Var är Svensk Pilot Förening? Ökas säkerheten?
|
|
Konstig kritik
Skrivet av Flygkonsult, 2012-09-20 17:56:25
1. Apråpå öppettider- Dagens NOTAM (Tiderna i UTC):
ESOW/STOCKHOLM/VASTERAS - AERODROME CONTROL TOWER (TWR) HOURS OF OPS/SERVICE MON 0345-2045 TUE 0345-0530 1630-2045 WED 0345-0530 1830-2045 THU 0345-2045 FRI 0345-2045 SAT 1130-1300, 1630-1900 SUN 0730-1000
2. Svarar med ovanstående f att visa öppettiderna f TWR. Övrig kommentar: SAA har legat på Hässlö så länge o skolat så många CPLare m framgång att tider o kritik verkar m främmande.
|
|
@ FLYGARN
Skrivet av Outside, looking in, 2012-09-20 15:51:38
Jag talar om hur det såg ut innan upphandlingen. Nästa fråga kunde ha varit hur TFHS tänkte sig att klara samma leverans för halva pengen, men det blev aldrig aktuellt. Varför, tror du?
|
|
Skattepengar
Skrivet av Kapten, 2012-09-20 12:48:03
Hej Bra att det finns en utbildning som är betald men varför skall mina skattepengar betsla ratingen när detta är en flygbolags kostnad! Betalar bolaget lön? Blir man anställd efter praktiken? M.m Mvh 330
|
|
ATC
Skrivet av Micke B, 2012-09-20 12:33:12
Västeråstornet är ju nästa aldrig öppet. Hur ska man kunna bedriva seriös flygutbildning då?
|
|
Kostnad TR?
Skrivet av Flygarn, 2012-09-20 12:08:06
Sprid inte osanning "outside", vad tjänar du på det? TFHS låg under samma kravprofil från YH, dvs finns det ett krav på kostnad per elev vilken båda skolorna måste hålla sig till.
|
|
Kostnad TR
Skrivet av Outside, looking in, 2012-09-20 09:50:51
Svar: drygt 800´ + TR. TFHS behövde dock dubbla pengarna för att leverera en pilot. Undra på att myndigheterna drog ur proppen där.
|
|
medfinansiering
Skrivet av kontraktare, 2012-09-20 09:50:45
ska bli intressant att se hur Norwegian och Ryanair kommer att "medfinansiera" utbildningen!
|
|
Utbildningskostnad pilot
Skrivet av Alias, 2012-09-20 09:17:51
Vad kostar det att ta fram en pilot den här vägen? Från ax till limpa.
|
|