Skriv ut  

Kammarrätten ger Nextjet och Trafikverket rätt

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 september 2012
Den senaste upphandlingen av flygtrafik i Norrland överklagades av ett av de företag som förlorade. Men kammarrätten tycker inte att Trafikverket gjort fel i upphandlingen eller att Nextjet lämnat oriktiga uppgifter.

NextJet

Umeåbaserade resebyrån Worldwide Air deltog i den senaste upphandlingen av flygtrafik i Norrland. Det egna förslaget, att basera en Boeing 737 i Arvidsjaur, feeda in passagerare dit från olika norrländska orter och sedan flyga skytteltrafik mellan Arvidsjaur och Stockholm, fick dock inget gehör hos Trafikverket. Istället var det Nextjet som tilldelades den aktuella trafiken.

Då överklagade Worldwide Air upphandlingen och menade bland annat att upphandlingen inte följt EU-praxis och att Nextjet lämnat oriktiga uppgifter om flygtider och stolskapacitet i sitt underlag.

– Vem som helst som tittar på anbudet ser att flygtiderna inte kan stämma. Hur ska man kunna flyga Wilhelmina – Stockholm på en timme och femtio minuter med en mellanlandning i Lycksele. Och vem räknar efter att det verkligen produceras det antal stolar som de påstår i anbudet, säger Benidikt Kristinsson, vd på Worldwide Air till Flygtorget. Det finns ingen uppföljning alls.

Det är ett påstående som Johan Holmér på Trafikverket inte håller med om.

– Vi gör alla tänkbara uppföljningar. De sker kvartalsvis och kontrollerar att leverantören hållit den kapacitet, regularitet och punktlighet som är utlovad. Flygavtalen har mycket hårda krav på att flygbolagen uppfyller den kapacitet vi kräver och vi har möjlighet att utfärda böter om det inte sker.

Trafikverket ska sträva efter största möjliga affärsmässighet i avtalen med flygbolagen. Det innebär en viss flexibilitet, bland annat hur en del flygningar slingas. I sin tur gjorde det att det förslaget från Worldwide Air, som inte själva äger några flygplan utan tänkte använda utländska leverantörer, med en Boeing 737 i skytteltrafik till Arvidsjaur, var med långt fram i upphandlingsprocessen.

– Tanken på en hub någonstans i Norrland har varit på tal länge och i teorin är det ingen dålig idé, säger Johan Holmér. Vi tror dock att det blir en dyr lösning med den turtäthet som krävs. Dessutom är det känsligt för förseningar och andra trafikstörningar. Därför valde vi Nextjets sätt att kombinera ihop de olika linjerna.

Kammarrätten kan inte se att det flygprogrammet skulle innehålla några oklarheter, inte heller att Trafikverket underlåtit att ställa de skall-krav som behövs. Till Flygtorget meddelar Worldwide Air att de inte tänker driva ärendet vidare och att de inte heller tänker lämna in några fler anbud i framtiden eftersom det numera ”är fritt fram att fuska i anbuden”.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dålig förlorare
Skrivet av Lars, 2012-09-25 06:43:02
Resebyrå VDn verkar vara en väldigt dålig förlorare.....
Anmäl inlägget
AOC
Skrivet av Standard Pilot, 2012-09-24 19:25:45
Hur kan det ens vara ok att en resebyrå utan AOC får ge bud i rikstrafiken?
Anmäl inlägget
Synd
Skrivet av !?, 2012-09-24 18:27:19
Synd att trafik verket inte kontrollerar att alla dess leverantörer följer svenska kollektivavtal och betalar sociala avgifter o skatt i Sverige!
(syftar inte NJ)
Anmäl inlägget
Vad snackar WWA om?
Skrivet av Papa Hotel, 2012-09-24 07:34:46
Han vet ju uppenbarligen inte hur vare sig linjerna är dragna, eller hur tidtabellen är. VHM-ARN har haft direkttrafik utan att Lycksele varit inblandat i decennier, med restid något över en timme oavsett operatör.
Och på vilket sätt ska passagerare "Feeedas" till arvidsjaur i deras försla? Cessna 172? då kan vi börja klaga på skallkravet!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev