Skriv ut  

Ekonomin hotad på de regionala flygplatserna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 september 2012
Landets regionala flygplatser går med förlust. Nu riskerar de ännu större ekonomiska problem sedan staten slutar öronmärka de pengar som delas ut till de icke-statliga flygplatserna. Kommunerna kan nu välja att lägga pengarna på den infrastruktur de själva vill.

Sveg flygplats
Sveg Flygplats

De regionala flygplatserna i Sverige, alltså inte de elva som staten äger via Swedavia, har ofta en kommun, ett landsting och delar av näringslivet som ägare. Det är allt från mindre flygplatser som Torsby och Sveg till vältrafikerade platser som Skavsta och Göteborg City Airport. Men gemensamt för de allra flesta är att de går med förlust, enligt vissa analytiker kan det röra sig om upp mot 400 miljoner per år i sammanlagd förlust.
         
Men den politiska viljan att behålla den lokala flygplatsen är stor och kommunerna och regionerna tar de förluster som uppstår och kan ligga på 10-15-20 miljoner per flygplats och år.
         
Flygplatskarta
Klicka på bilden för att se de svenska flygplatserna
Hittills har det också funnits en statlig pott med pengar i formen av ett driftsbidrag som mildrat förlusterna. Men av de 100 miljoner som finns att tillgå, går cirka 40 miljoner till att upphandla flygtrafiken på i första hand de norrländska inlandsflygplatserna. Det blir alltså ett mer indirekt stöd beroende på hur mycket trafik som flygplatsen har. De resterande 60 miljonerna kan flygplatserna sedan söka pengar ur för att finansiera drift och investeringar. Men nu gör regeringen om systemet.

Det är bara nio flygplatser i Norrland som kan räkna med ett kontinuerligt stöd. I övriga fall levereras pengarna till regionen men de är inte längre öronmärkta för flygplatsen. Istället är det fritt fram att lägga pengarna på den infrastruktur som politikerna tycker behöver pengarna bäst. Det nya systemet gäller under en tioårsperiod.
         
På Smalands Airport i Växjö är det 2,9 miljoner som nu är i farozonen.

- Vi har redan tappat 500 000 kronor jämfört med förra året. Om nu ytterligare pengar riskerar att försvinna blir det tufft, säger vd Ulf Axelsson till Flygtorget. Jag kan också fundera över om pengarna från staten inte riskerar att försvinna helt på lite längre sikt.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Eller varför inte järnvägsstationer..
Skrivet av Dregen, 2012-09-25 20:20:39
Tycker att det skulle vara enklare om vi började göra lönsamhetskalkyler på järnvägsstationer på samma sätt som man gör med flygplatser. Då hade i princip 80% av alla stationer varit kommunalt ägda kopplat till resonemanget att dom "dom inte behövs". Debatten kring flygplatserna är ren politik son drivs på av miljöpartiet...
Anmäl inlägget
Sänk lönerna!
Skrivet av mamma, 2012-09-25 20:01:58
Anledningen till förlust är för höga kostnader!
Anmäl inlägget
Oförskämt av staten
Skrivet av Erik, 2012-09-25 14:52:28
Oförskämt av staten att behålla de lönsamma flygplatserna och tvinga över de olönsamma flpl till kommunerna/skattebetalarna. Borde vara ETT sammanhållet flygplatssystem i Sverige - som då skulle gå ihop ekonomiskt, till och med kunna lämna ett mindre överskott! Uppror!
Anmäl inlägget
Tänk till lite...
Skrivet av Civilisationen, 2012-09-25 13:39:32
Och vem bestämmer att en flygplats "inte behövs". En förlust betyder inte att flygplatsen inte behövs. Näringsliv, enskilda människor och offentliga myndigheter är alla beroende av snabba kommunikationer. Tror du, Anders att Växsjös järnvägsstation går med vinst? Eller gatorna. Eller övergångsställena. Allt är exempel på nödvändiga kommunikationer. Debatten skulle också kunna utökas till bibliotek och simhallar. Behövs de om de inte ger överskott?
Anmäl inlägget
ej behövd = inga pengar
Skrivet av Anders, 2012-09-25 11:59:32
Givetvis är syftet med de indragna stöden att få bort onödiga flygplatser. Jag tycker nedläggningarna är helt naturliga för de flygplatser som inte behövs.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev