Det finns 15 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
Tiden går
Skrivet av Lyngve, 2012-09-28 20:39:55
Tiden går och så rangerar man ut plan som introducerades efter att jag började jobba i TWR. Själv blev jag utrangerad i våras. Bra plan att jobba med och så behagliga att åka cockpit med, helt tyst var det där konstigt nog.
|
|
Fel
Skrivet av Kalle, 2012-09-28 18:24:54
Det finns många både törstigare och bullrigare flygplan. Allegiant flyger fortfarande ex SAS MD80.
|
|
Endast 2 bolag i USA flyger MD-80
Skrivet av Svar: Kalle, 2012-09-28 17:51:46
American (som är i Chapter 11) och Delta. Två bolag är inte "många". Törstigare och bullrigare flygplan finns inte.
|
|
Minnen från ungdomen
Skrivet av Markus, 2012-09-28 12:55:53
Det man minns bäst av MD-80-familjen var hur tyst det var i främre kabinen men samtidigt bullrigt där bak. Och för att inte tala om ljudet från P & W:s JT8D-motorer. Förstår inte varför SAS behöll MD-80-flottan så länge trots att bränsleförbrukningen var så höga och att de drogs med betydligt högre motorbuller. Finnair gjorde sig av med sin DC-9- och MD-80-flotta rätt så snabbt mitten på 1990-talet för att man kunde kapa ner bränsle- och underhållskostnaderna ganska mycket.
|
|
Segelflyg
Skrivet av Nisse Philsner, 2012-09-27 14:59:20
Att sitta långt fram i en MD80 är nästan som att segelflyga, tyst och lugnt. Kommer att sakna den.
|
|
Avundsjuka!
Skrivet av Kalle, 2012-09-27 13:49:42
Många bolag i USA flyger fortfarande med MD80. De är betydligt mer robusta och välbyggda än lika gamla B737. Korrosionsproblem är sällsynt på MD80 och SAS MD80 är extremt välskötta, det vet köparna.
|
|
Avundsjuka
Skrivet av turbulens, 2012-09-27 11:58:17
Ja MD-87 är gammal, så även de övriga MD-modellerna som nu fasas ut. De har trots hög bränsleförbrukning genom åren varit en bra affär för SAS som ägt dom (inga leasing-kostnader) och nu säljer dom! Känns som många av er som ALLTID skall klaga på SAS är de som själva aldrig kom in i bolaget när ni sökte jobb! AVUNDSJUKA!!!!
|
|
MD-80/87
Skrivet av buller, 2012-09-27 05:05:58
Mest bullriga som finns. Knappt Stage 3.
|
|
Fire
Skrivet av kaparn, 2012-09-27 00:37:20
Ska inte dom här också byggas om till brandbekämpnings flygplan?
|
|
jag vet
Skrivet av veet, 2012-09-26 21:54:10
Bara för att klargöra då. SAS MD80 familj har trappa och åker inte runt med sandsäckar däremot när SAS hade MD90 så var främre trappan borttagen. På MD90 flög man med sandsäckar (Ballast) i främre cargo.
|
|
Dumheter
Skrivet av Kalle, 2012-09-26 17:29:42
Nu har vissa missupfattat saker i sjuk anti MD80-anda. MD80 har normalt inte flugit runt med sandsäckar. Endast på enstaka tomflygningar innan man fick utökat balansområdet. När MDn kom var den inte törstigare än en gammal 737.
|
|
MD-87
Skrivet av mamma, 2012-09-26 16:03:19
är det mest törstiga som finns. Finnair gjorde sig av med dem snabbt men inte Sas som kör med fantastiska förlustresultat. Sandsäckar var ett annat fiasko.
|
|
sandsäckar
Skrivet av Hank FC, 2012-09-26 15:17:57
sandsäckar lastades bara på MD90 som saknade trappa i fram.
|
|
Sand
Skrivet av Blyfot, 2012-09-26 14:53:02
Då SAS beställde sina MD kom man på den snillrika idén att man minsann inte behövde trappa fram, eftersom man bara flyger på stora flygplatser. Sagt och gjort. Dock tänkte ingen på att när det var dags att lasta så fattades det en antal kilo för att få kärran i korrekt balans. Hmm, den innovativa lösningen blev certifierade sandsäckar i främre lastutrymmet. Undrar just om dessa följer med till den nye ägaren eller om det kostar extra?
|
|
Bild MD-87
Skrivet av FT, 2012-09-26 07:37:07
Har du bilder på en MD-87 som Flygtorget kan använda så får du gärna skicka den till info@flygtorget.se
|
|