Skriv ut  

Det ser ljusare ut på Växjö flygplats

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 september 2012
När SAS lämnade Växjö flygplats såg det riktigt mörkt ut. Det blev ett all-time-low som det tagit ett par år att hämta sig från. Idag är trafiken tillbaka och siktet är inställt på att bryta vallen 200 000 passagerare. Och det är chartern som står för uppsvinget, medan en linje till någon av de stora hubbarna står högst på önskelistan.
Flygtorget tog ett morgonplan ner till Smålands Airport i Växjö.

Växjö Flygplats

Växjö Airport har aldrig tillhört det statliga nätet av flygplatser. Redan från starten på det tidigare flygfältet vid Uråsa och dagens flygplats som invigdes 1975, är det landstinget i Kronoberg, Växjö kommun och Alvesta kommun som står som ägare via det gemensamma flygplatsbolaget. Det är en affär som, likt de flesta andra regionala flygplatser, går med förlust, omsättningen slutar på cirka 40 miljoner per år och ett driftsminus på 7 miljoner.

Men några planer på att lägga ner flygplatsen finns inte.
- Nej, tvärtom. Regionen behöver en offensiv flygplats och det är vår ambition att växa vidare, säger flygplatschefen Ulf Axelsson.
Det är en offensiv som idag till stor del handlar om charter. I takt med att de stora researrangörerna lägger allt mer trafik ute i landet, vid sidan av storflygplatserna, kan Växjö i dag erbjuda linjer till ett flertal av de klassiska sommardestinationerna. Det gör att Thomas Cook, TUIFly, Freebird, Jettime, Primera och Iberworld regelbundet syns på plattan.

- Banan är 2 100 meter och för fem år sedan investerade vi 40 miljoner i banförlängning och nya inflygningsljus och bankantsbelysning. Det gör att vi har utrustning för precisionsinflygning för bana 19 och bana 01 har NDB och LLZ. Vi har haft Airbus 330 nere här, men de kan inte lyfta med full tank så det är flygplan i skalan under den som passar bäst, säger Ulf Axelsson.

Chartertrafiken har alltså blivit ett allt viktigare komplement till linjetrafiken som i princip handlar enbart om Stockholm. Men också den har haft sina svackor, främst när SAS lade Q 400-flygningarna och försvann från flygplatsen. Visserligen tog Skyways över och även Flysmaland öppnade trafik men 2007 var ett förlorat år och en tid som ingen vill ha tillbaka.

- Stockholm växer nu med linjer både till Arlanda och Bromma som flygs av Nextjet på uppdrag av Flysmaland. Och det är viktigt, men vi behöver också direkttrafik till någon större hub i närheten. Det har funnits linjer till Köpenhamn och jag vet att underlaget här i regionen håller för en sån linje. Men det finns ju också andra alternativ, säger Ulf Axelsson som just återvänt från Berlin. Både Oslo och Helsingfors är attraktiva destinationer. Flysmaland har inte heller codeshare med SAS så att flyga vidare ut i Europa är inte lätt. Det borde egentligen öppna för att SAS återvänder hit.

Flygplatsen ligger mitt i Småland med cirka 15 mil till de närmaste flygplatserna i regionen, Kalmar, Jönköping, Ronneby och Kristianstad. Upptagningsområdet innehåller drygt 100 000 personer om det gäller linjetrafik. Semesterresandet däremot innebär nära miljonen möjliga passagerare.

- Ryanair flyger till Dusseldorf året runt och till Alicante och Palma sommartid och då är det bara Norrköping, Västerås, Malmö och Göteborg som kan matcha oss.

Lågkostnadsbolagen är en tredje del i expansionen på Växjö men då krävs också att de ”betalar för sig” som Ulf Axelsson uttrycker det.
De drygt 8 000 rörelserna per år på Växjö innehåller även fraktflyg när West Atlantic flyger en ATP med post till Stockholm fem nätter i veckan.

- Att driva flygplats är lite av en diversehandel. Vi har vårt eget handlingsbolag som har hand om Ryanair, chartern och de ad-hoc-flygningar som dyker upp. Lägg till parkering och andra kringaktiviteter. Men det är ändå flygtrafiken och antalet passagerare som är det viktiga. Ju högre passagerarsiffror vi kan visa desto bättre PR för flygplatsen. Flyg genererar flyg, så enkelt är det.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ja, men läs och fatta...
Skrivet av Lyftet, 2012-09-28 19:05:32
Men nu får nog "Växsjö" läsa artikeln en gång till. Det var när SAS LÄMNADE flygplatsen som det gick nedåt...
Det var för fem år sedan. Först nu börjar det gå uppåt. Utan att vara SAS-kramare så blir jag väldigt trött på att se på alla billiga försök att i alla sammanhang försöka misskreditera SAS. Det här var ett exempel när både kunskaper och läskunnighet bör förbättras. Pinsamt!
Anmäl inlägget
Hade nog inte många räknat med!
Skrivet av Växsjö, 2012-09-28 14:45:15
Seså behövdes bara att SAS lämnade Växjö för att trafiken skulle öka igen!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev