Skriv ut  

Flybe lägger ner Bromma – Oslo

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 december 2012
Flybe Nordic lyckades inte få lönsamhet på linjen mellan Stockholm Bromma och Oslo. Därmed försvinner den andra av bolagets huvudstadsrutter, sedan också trafiken mellan Bromma och Kastrup lagts ner.

Flybe

Det har inte varit någon bra höst för Flybe Nordic på Bromma. I oktober lades linjen till Kastrup ner efter tio månaders trafik och nu är det dags att skrota rutten mellan Bromma och Oslo. Den drog i gång den andra maj i år och den 6 januari går sista flygningen till Gardermoen. Även linjen mellan Trondheim och Helsingfors har fått stryka på foten. Det gör att de stora planerna på trafik i Skandinavien som Flybe Nordic haft nu reducerats till två svenska och en norsk linje: Bromma - Tallinn, Norrköping – Helsingfors och Bergen – Newcastle.

– Att trafikera en tredje rutt från Stockholms cityflygplats med två dagliga avgångar till Oslo är ett steg närmare vår långsiktiga plan att göra Bromma till en viktig lokal bas för Flybe, sa Mike Rutter, vd för Flybe Europe då, i maj när linjen drog igång. Men snart reducerades kapaciteten från ATR 72 till ATR 42 och frekvenserna drogs ner till två avgångar i veckan.
         
I det nordiska luftrummet finns dock Flybe Nordic kvar. Med 12 Embraer 190 flyger bolaget cirka 30 procent av Finnairs kortdistanstrafik i norra Europa, bland annat sträckan Göteborg – Helsingfors. Sommartid finns även trafik mellan Helsingfors och Visby.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

ARN vs BMA
Skrivet av Analytikern, 2012-12-21 21:50:23
Att M:

Att ta sig från centrala Stockholm till ARN går fortare med Arlanda Express än bussen eller taxi till BMA i rusningstrafik. Om flygtiden dessutom är kortare från ARN så väljer säkert många att flyga med SAS eller Norwegian.
Marknadsföring..nja..folk och företag är allt för medvetna om vilka alternativ som finns. Överkapacitet och någon får checka ut helt enkelt.
Anmäl inlägget
Få fart på Bromma
Skrivet av mamma, 2012-12-21 03:56:36
Borde inte vara problem med jet. Turboprop fungerar endast i monopolmarknader, och knappt det. De flesta undviker TP som pesten.
Anmäl inlägget
Oslo
Skrivet av m, 2012-12-20 23:16:07
Tråkigt och konstigt att det inte går att få fart på Köpenhamn och Oslo från Bromma.
Den extratid det tar att flyga Turboprop tjänar man igen på kortare avstånd till Sthlm City samt att Bromma är smidigare än Arlanda.
Jag vet att inte alla som reser vill till Sthlm C men det borde finnas underlag för det.
Dålig marknadsföring?
Anmäl inlägget
Turboprop
Skrivet av mamma, 2012-12-20 17:29:19
Man undviker turboprop om det finns jet. Två ATR flights per vecka på kortdistans är korkat.
Anmäl inlägget
Tillägg
Skrivet av EMB, 2012-12-20 11:38:24
Ska också sägas att FlyBe övertar all EMB-personal från Finnair med allt vad det innebär ...
Anmäl inlägget
Övertagande
Skrivet av EMB, 2012-12-20 11:37:06
GSEspotter,
Så är det. Flybe är i detta nu under pågående övertagande av Finnairs EMB-flotta. Så det är högst troligt att Finnair-liveryn sitter kvar ett bra tag, i framtiden kommer målningen vara kombinerad med bägge. Så länge EMB:na är i Finnairs AOC så ligger helt säkert enbart Finnairs färger kvar.
Anmäl inlägget
Rättelse
Skrivet av GSEspotter, 2012-12-20 10:41:31
Låter väldigt konstigt att FlyBe Nordic trafikerar åt Finnair på linjen HEL-GOT, då linjen oftast (alltid?) trafikeras av flygplan med finnair-loggan på...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev