Skriv ut  

Swedavia säljer sista flygplatsen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 januari 2013
Nu saknas bara det formella beslutet innan de tre kommunerna ska ta över och därmed avslutas Swedavia utförsäljning av regionala flygplatser.

Swedavia och därmed svenska staten ska enbart äga och driva tio flygplatser utspridda i landet, från Ronneby i söder till Kiruna i norr, det har regeringen bestämt. Under ett antal år har en rad regionala och tidigare statliga flygplatser, bland andra Skellefteå, Kalmar och Karlstad sålts, oftast till den kommun där den ligger.
         
Den sista och kvarvarande, Sundsvall Härnösands flygplats, Midlanda, har varit på väg ut ur statligt ägande en längre tid. Dröjsmålet har bland annat gällt en del utvidgning av vändplatserna vid banändarna som skulle bekostas med statliga medel innan övertagandet. Nu är det genomfört och de tre kommunerna, Sundsvall, Härnösand och Timrå har med viss vånda närmat sig beslutet att köpa flygplatsen för den symboliska summan av 1 krona.  

- Det är i princip klart, vad som fattas är det politiska beslutet och det tas av allt att döma den 25 februari av alla tre kommunstyrelserna samtidigt, säger flygplatschefen Frank Olofsson till Flygtorget.
         
Midlanda blir därmed den tredje största i landet, efter Skellefteå och Ängelholm, som lämnar Swedavia. Idag passerar cirka 200 000 passagerare terminalen varje år, till övervägande delen på reguljära inrikeslinjer: SAS flyger till Stockholm, Sundsvallsflyg till Bromma och Direktflyg till Göteborg och Luleå. Förra året fanns även Skyways och den konkursen, liksom SAS-krisen i höstas gav ett rejält hack i passagerarkurvan som annars var på väg upp mot 300 000. Lägg till ett ökande antal charteravgångar, rullbanan på 1 950 meter vid start klarar flygplanen i storleken Boeing 737 och Airbus 320-familjen, så finns det en framtid för flygplatsen som Frank Olofsson ser positivt på och som på sikt kan reducera den årliga förlusten på cirka sex miljoner.
- Det är inte alarmerande siffror. Nu blir vi fria att sköta vår egen flygmarknadsbearbetning, kan sätta egna prislappar, göra egna upplägg och arbeta mer på att locka hit inkommande resenärer, säger han.
         
Han har stöd för resonemanget i utvecklingen på bland annat Skellefteå och Karlstads flygplatser som lockat till sig både reguljära linjer och mer charter sedan det statliga inflytandet försvann.
- Med kommunala ägare blir den lokala förankringen tydligare och vi kommer närmare verkligheten. I och med att vi skapar ett driftsbolag som styrs av personer som kan flygfrågor och inte av politiker, får vi en långsiktighet i arbetet som är viktig.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Swedavia driver inte Ronneby flygplats
Skrivet av Bertil, 2013-01-24 22:50:48
Det är inte Swedavia som driver flygplatsen i Ronneby utan det är Försvarsmakten. Swedavia driver endast den civila terminalbyggnaden. Likadant är det i Luleå.
Anmäl inlägget
Monopolställning
Skrivet av Anders, 2013-01-24 18:23:42
Kommentaren Hasse precis skrev stämmer så väl på Swedavia. Ledningen består nämligen av avdankade "chefer" från offantliga sektorn som inte vet hur man bedriver verksamhet annat än i monopolställning.....
Anmäl inlägget
Säve City Arirlport
Skrivet av Hasse, 2013-01-24 17:52:29
Anledningen till att man är kvar som delägare till Säve är att man vill ha kontroll så att inte Säve blir en konkurent till Landvetter.
Anmäl inlägget
Forfarande 11 flygplatser!?
Skrivet av Joachim, 2013-01-24 16:59:29
Swedavia är ju delägare i Göteborg City Airport också, vilket gör att det fortfarande är 11 flygplatser, men man räknar ju inte med denna flygplatsen eftersom man inte är ensam ägare tror jag.
-Bara som en liten fotnot
Anmäl inlägget
Geografikunskaper
Skrivet av Johan, 2013-01-24 12:32:04
"Swedavia och därmed svenska staten ska enbart äga och driva tio flygplatser utspridda i landet, från Ronneby i söder till Kiruna i norr, det har regeringen bestämt."

Sist jag kollade så låg Malmö-Sturup mer söderut än Ronneby, men jag kan ju ha fel...?
Anmäl inlägget
Återstår hos Swedavia
Skrivet av Per, 2013-01-24 11:33:14
För tydlighets skull...
Stockholm Arlanda, Stockholm Bromma, Göteborg Landvetter, Malmö, Ronneby, Visby, Åre Östersund, Umeå, Luleå och Kiruna.
Anmäl inlägget
Inte Kramfors
Skrivet av Per, 2013-01-24 11:31:22
Det är möjligt att Kramfors varit statlig tidigare, men den har inte varit med i den här utförsäljningen.

De sex flygplatser som Swedavia nu sålt är Skellefteå, Örnsköldsvik, Sundsvall, Karlstad, Ängelholm och Jönköping.

Tidigare har LFV sålt tre, nämligen Kalmar, Halmstad och Norrköping.
Anmäl inlägget
Rutten politik
Skrivet av Snuvan, 2013-01-24 11:14:38
Staten borde äga ALLA flygplatser i landet och alla operationer utföras av privata bolag.

Sälj SAS, köp flygplatsern!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev