Tromsö flygplats
Det förra försöket med flygtrafik mellan Tromsö i Norge, via Kiruna till Luleå lades ner 2004. En orsak till att linjen inte fungerade var bland annat små flygplan och för få frekvenser. De nya planerna talar om minst tre avgångar i veckan och flygplan med cirka 30 stolar, alltså i nivån SAAB 340. Att det finns ett betydligt större underlag i dag, jämfört med för tio år sedan visar bland annat den snabbt växande gruvindustrin i norra Sverige.
Tromsö flygplats från luften
- Det förekommer faktiskt en hel del arbetspendling mellan Tromsö och norra Sverige. En direktlinje till oss här skulle underlätta betydligt, säger Ann-Christin Wikman, flygplatschef i Luleå till Flygtorget.
De med ambition att resa från norra Sverige till norra Norge är idag hänvisade till omvägen över Stockholm och ibland även Oslo. En linje mellan de två städerna skulle minska restiden med åtskilliga timmar.
Bakom planerna på en tvärförbindelse ligger bland annat samarbetet inom sjukvården mellan landstingen i Norrbotten och fylket i Troms. Norra Norge har också ett stort behov av arbetskraft från Sverige vilket ger beläggning i båda riktningarna.
En flyglinje till Tromsö skulle också befästa Luleås position som en minihub i norra Sverige. I nuläget finns linjer till Pajala, Umeå och Gällivare och Kiruna som matar passagerare till och från linjerna till Stockholm. Tromsö å sin sida har ett trettiotal destinationer, bland annat reguljära förbindelser till London och till en lång rad norska orter. En tanke som presenterats är att trafiken dras enligt sträckan Tromsö-Luleå-Uleborg. Den finska flygplatsen har passerat miljonstrecket och över huvud taget ökar resandet inom hela nordkalotten.
- Det hela ligger på utredningsstadiet just nu och sedan gäller det att intressera ett flygbolag att operera trafiken under lönsamma former, säger Ann-Christin Wikman som samtidigt arbetar på att få till en reguljär utrikeslinje till någon av de stora hubbarna ute i Europa.
- Idealet vore London, Amsterdam eller någon av de tyska flygplatserna. Kastrup och Arlanda tar ut varandra så vi vill komma lite längre bort.
Det finns 6 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Noa har rätt
Skrivet av Äpplet, 2013-01-29 22:55:03
Noa har rätt.
Det har även Häj.
|
|
Jo, det är väl alltid någon som ska någonstans?
Skrivet av Annanstans, 2013-01-29 21:24:38
Kul att man hittade på den linjen, blir kul att se vem som åker den?
|
|
Även
Skrivet av Noa, 2013-01-29 15:25:41
Har för mig att det även går att ta sig både till Sundsvall och Östersund från Luleå,eller har jag fel,eller vet inte flygplatschefen i Luleå om detta? Konstigt,!
|
|
RE: äPPLET
Skrivet av Häj, 2013-01-29 15:03:35
Äpplet är en Messerschmitt!
|
|
Det artar sig...
Skrivet av Äpplet, 2013-01-29 13:53:44
Uleåborg heter det (med ett å i mitten) men det börjar bli bättre när du nu åtminstone gör ett gott försök att använda de svenska ortsnamnen i Finland... Nordkalotten är ett geografiskt namn och ska därmed ha stor begynnelsebokstav.
|
|
Dersom regionene/statene
Skrivet av pf, 2013-01-29 13:20:02
legger inn penger i et anbud, vil de sikker finne bolag som er villige til å fly der-men da må denne rute passe inn i et mønster med andre ruter. Først da får man benyttet luftfartøy effektivt.
|
|