Skriv ut  

Vinst och nya baser för Ryanair

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 31 januari 2013
En vinst på 18 miljoner euro för det tredje kvartalet förra året och etablering av de två första baserna utanför Europa: Ryanair går bättre än vad vd Michael O’Leary själv hade räknat med.


Medan flera av flygbolagen i Europa vacklar intar irländska Ryanair en egen plats i flygvärlden. I dagarna presenterades siffrorna för tredje kvartalet förra året och de visar en trafikökning på 3 procent vilket innebär 17, miljoner passagerare. Omsättningen närmar sig 1 miljard euro och vinsten ökade med tre miljoner till 18 miljoner euro.

- Vår vinst tredje kvartalet var bättre än vad vi räknat med, trots att bränslepriserna ökat med 24 procent, säger Michael O-Leary i en kommentar.
   
Den ekonomiska tillväxten avspeglar sig också i den fortsatta tillkomsten av nya baser. I december öppnades den 51:a basen, i holländska Maastricht och enligt planerna öppnas sex nya baser nästa år, i Eindhoven i Holland, Krakow i Polen, Zadar i Kroatien, Chania på Kreta och Marrakesh och Fez i Marocko.
   
De två baserna i Marocko blir Ryanairs första utanför Europa och öppnar trots att flygbolaget nyligen bråkat med de marockanska myndigheterna om flygplatsavgifterna. Ryanair är dock ingen ny gäst i landet utan har flugit trafik dit från ett flertal europeiska destinationer, bland annat London, Madrid, Milano och Madrid. Med tre flygplan stationerade i landet, två i Marrakesh och en i Fez ökas också antalet linjer mellan Marocko och Europa och till sommaren räknar Ryanair med att ha närmare sextio linjer från Europa till det nordvästra hörnet av Afrika. Det kan i sin tur innebära att även Skandinavien får sin beskärda del. Det statliga flygbolaget Royal Air Maroc har nyligen bekräftat att de återupptar trafiken från Casablanca till Stockholm och Köpenhamn. Det är knappast troligt att Ryanair låter det flygbolaget ha ensamrätt på flygningar till Skandinavien, ett område som Michael O’Leary räknar som ett av de mer intressanta.

- De pågående neddragningarna bland nätverksbolagen och andra vacklande flygbolag i Europa ger oss möjlighet att växa ytterligare. Under tredje kvartalet förra året påbörjade Iberia, Air France/KLM, Air Berlin och Lufthansa besparings- och omstruktureringsprogram och både SAS och LOT behöver mer statliga pengar. Det är en trend som skapar möjlighet för oss att växa och öka vinsten ytterligare, säger han.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Rättvisa
Skrivet av Medborgare, 2013-02-03 19:08:57
det är frågan,mutar Ryan styrande där de startar baser,för att slippa betala för sig dessutom få gratis reklam.Är det inte dags att EU kräver att Ryan betalar flygplatsavgifter avtalsenliga löner i paretet med övriga flygbolag,räkar arbetstiden enligt avtal med facken.Betalar de anställdas skatter och sociala avgifter.
Anmäl inlägget
Erik
Skrivet av B, 2013-02-02 14:38:25
Erik: Easyjet och LAN chile fick också fuel emergency. LAN chile såpass att de förlorade ena motorn för att ena tanken var helt tom.
Jag har sett bild från väderradarn på Madrids ILS, de som fortsatte och landade är de som verkligen riskerade livet på sina passagerare.
Ryanair divertade med mer bränsle än vad som behövs, sen klarade spansk ATC inte av trafiken.
Anmäl inlägget
Svar till B
Skrivet av Erik, 2013-02-02 10:22:10
Jag tänkte nog mest på bränsleincidenterna nere i Madrid och Valencia till exempel. Känns som att det finns en anledning att utav alla plan som divertade så var det 3 st som hamna i fuel emergency. Alla var Ryanairplan. Just eftersom det var 3 st så känns det inte riktigt som "otur" eller slumpen. Jag är väl medveten om att alla var helt lagliga, och dem följt reglerna som IAA godkänt. Men det säger ändå något om företagskulturen?

Äpplet, jag ber givetvis om ursäkt.
Anmäl inlägget
Äpplet
Skrivet av !?, 2013-02-01 22:14:55
Äpplet, lägg ner byta forum om du inte har något relevant att skriva!
Anmäl inlägget
Fortsättningsskola
Skrivet av Äpplet, 2013-02-01 20:44:36
@Erik (första inlägget)
Om du inte kan skilja på "de" och "dem" ska du skriva "dom" för båda varanterna - som ursprungligen är talspråk men numera även en accepterad skrivform.
Det är däremot ALDRIG NÅGONSIN accepterat, och kommer aldrig att bli, att skriva "dem" istället för "de" eller tvärtom. Du har förmodlogen gått i svensk skola och ska veta detta. Det är bara att sluta omedelbart.
Anmäl inlägget
Erik
Skrivet av B, 2013-02-01 15:22:23
Till Erik:

Du skriver att det varit nära några gånger nu? Kan du säga en enda gång förutom i Rom när man fick dual engine failure pga. fåglar.
Men det är knappast något som LCC kan anklagas för.
Bara inse faktum. LCC växer för varje år samtidigt som säkerheten förbättras för varje år. 2012 var trafikflygets säkraste, någonsin.
Anmäl inlägget
Takk for svar.
Skrivet av pf, 2013-02-01 14:33:03
Vi får håpe på at Luftfartstilsynene(myndigheten) i alle land klarer å gjøre sitt jobb, uten av noen land(i Europa) blir "soft".
Anmäl inlägget
svar till pf,
Skrivet av Erik, 2013-02-01 12:26:37
Givetvis vill jga inte det!! Det vore fruktansvärt om en olycka skulle ske. Men på grund av dessa tider ska det sparas pengar överallt, företag drar ner på säkerheten, inte bara i luften, utan likadant på marken. Detta kommer nog pågå tills det händer något. Inte förens då kommer politikerna få upp ögonen för hur det ser ut..
Anmäl inlägget
Erik,
Skrivet av pf, 2013-02-01 10:59:01
det virker som du bare sitter og håper på at "noe" skjer med Ryanairs fartøy-hva slags attitud er det?
Anmäl inlägget
Håller med!
Skrivet av Erik, 2013-02-01 10:05:41
Low cost kan drivas framåt, det är ett vinnande koncept. Ryanair följer dock inte det, tyvärr är dem för giriga. Med all den vinst dem gör ser vi ingen förbättring för personalen. Jag tror tyvärr att det är som du säger, det har sitt pris. Vi är inte långt ifrån en olycka inom Europa. Ryanair har haft några gånger som varit väldigt nära nu..
Anmäl inlägget
Low Cost
Skrivet av Low Cost, 2013-02-01 00:54:34
Denna expansion av lågprisflyg har ett pris.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev