Skriv ut  

Flygbolagen litar inte på Boeing

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 februari 2013
Boeing säger sig ha en lösning på batteriproblemen på väg, en lösning som presenteras för de amerikanska flygmyndigheterna. Men flygbolagen litar inte på de nya uppgifterna utan låter Dreamlinern stå kvar på marken fram till sommaren.

I fredags hade Boeing ett möte med de amerikanska flygmyndigheterna FAA. Enligt uppgift diskuterades möjliga lösningar på de batteriproblem som sedan den 16 januari strandat de femtiotal Boeing 787 som funnits i trafik.

- FAA studerar nu Boeings förslag och kommer att göra en noggrann analys. Flygsäkerheten är vår främsta prioritet och vi kommer inte att tillåta att 787:an att återgå till kommersiell trafik förrän vi är övertygade om att batteriproblemen är lösta, meddelade FAA i ett uttalande.
                     
Hemlighetsmakeriet kring vad det är för lösningar som Boeing presenterat är stort. Uppenbarligen behåller Boeing lithiumbatterierna men gör om placeringen och isoleringen kring dem för att minimera riskerna för att en eventuell överhettning ska sprida sig. Dessutom utökas brandskyddet med ett speciellt sprinklersystem kring batterierna. Det har väckt en del kritik eftersom det ännu inte finns något svar på ursprungsproblemet: varför batterierna överhettats? De amerikanska flygsäkerhetsmyndigheterna arbetar tillsammans med Boeing för att hitta en snabb lösning på problemet.
                     
Flygbolagen tror dock inte på någon snabb lösning. Successivt skjuts återstarten av flygplanet fram hos de åtta flygbolag som haft Dreamlinern i sina flottor. En del väljer att göra om flygprogrammen två-tre veckor i taget men nu har United tröttnat och lägger alla planer på att flyga flygplanet på is fram till juni. Undantaget är en planerad linje mellan Denver och Tokyo som kommer igång, om de tekniska problemen är lösta och FAA ger tillstånd att börja flyga igen. I väntan på det nya flygplanet använder flygbolagen redan befintliga långlinjemaskiner som Boeing 777, Airbus 340 och 340 och Boeing 767.
                     
Den utdragna väntetiden innebär också att Norwegians måste hitta en ersättare för Dreamlinern. Det är knappast troligt att Boeing kommer att kunna hålla leveranstiden i april. Norwegian har ännu inte presenterat någon lösning men tänker inte ställa in premiären på den sedan länge planerade långlinjesatsningen.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Byt ut batterierna
Skrivet av Passagerare, 2013-02-25 12:38:06
Låt Dreamlinern stå på backen till dess att den försetts med beprövade batterier.
Anmäl inlägget
Boeings lösning
Skrivet av asdf, 2013-02-25 08:54:23
Här finns en enkel och någotsånär begriplig beskrivning över den lösning som presenteras!

http://nyc787.blogspot.se/
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev