Det finns 40 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
re:varför
Skrivet av Ryanpojken, 2013-03-02 18:36:45
Nej, vi har inte börjat slåss än, men vi har börjat göra livet surt för vår ledning. Eftersom det ska vara ett demokratiskt rep.sytem vi vill skapa så måste man hålla en del omröstningar så att man går till krig på vad majoriteten vill! Dessa tar dock lite tid både att genomföra och koordinera. Det är inte individen som är stark utan en samlad pilotkår! Nu har vissa baser sagt att de inte tänker förhandla nya "base deal" genom det gamla systemet - dessa baser har hotats/bestraffats!
|
|
?
Skrivet av Varför, 2013-03-02 07:45:33
Ryanpojken. Problemet är ju bara att ni inte slåss...!?!
|
|
kolla i tråden om ryan och metreport
Skrivet av Ryanpojken, 2013-03-01 13:49:36
@vet allt Jag har redan skrivit delar av problematiken i tråden "ryan och metreport" i diskussion forumet. Jag delar inte din åsikt. Fegt är det att fly, bättre att stanna och slåss! Iaf eftersom det bara spelar vår ledning rakt i händerna med hög personalomsättning.
|
|
Personalen betalar resan!
Skrivet av Vet allt, 2013-03-01 08:52:13
Ni som jobbar på Ryan och beklagar er hela tiden över hur förskräckligt det är(vilket det är),varför slutar ni inte? Helst alla på en gång! Man eller Mus? Sluta att indirekt betala era passagerares resor genom att gå med på vidriga anställningsförhållanden.
|
|
Bra att den fria konkurrensen finns!
Skrivet av PP, 2013-02-28 19:16:20
Bra att Ryanair finns. Tack!
|
|
avlönade "privatpersoner"
Skrivet av TT, 2013-02-28 09:57:53
Har ni sett "big boys gone bananas"? Där använder sig ett stort bolag av alla tänkbara medel för att påverka opinion och PR. Bl.a. bolag med anställda retoriker som skriver insändare i tidningar m.m. I forumet här så känns det inte helt otippat att en del s.k. privatpersoner kanske inte är helt privata.. Om inte de har betalt så är en del i företagets syn väldigt väldigt bra anställda (eller nyttiga idioter som det hette i öst) :-)
Simma lugnt i ankdammen -TT
|
|
billigt billigt
Skrivet av anton, 2013-02-27 15:42:55
komuners uppgift är inte att subventionera usla bolag som behandlar personal och passagarerare som boskap billigt ska de va sen när det blir fel skriker folk på att ha samma villkor som seriösa bolag sätter aldrig min fot i en cabin från ryan eller liknande
|
|
Ryanpojken
Skrivet av En annan Ryanpojke, 2013-02-27 10:18:14
Jag är också anställd av Ryan på samma sätt.
Jag skulle bara vilja intyga att allt det du säger är rätt. Katastrof att EU tillåter detta.
Nu hoppas vi på RPG!
Www.ryanairpilotgroup.com
|
|
Divide and conqer del 10
Skrivet av Ryanpojken, 2013-02-26 22:19:25
Tror detta blir stor val fråga 2014. Flera branscher har samma problem- åkeribranschen, skogsindustrin och byggbraschen. Tyvärr. Staten behöver skatte pengar för att kunna göra återinvesteringar i samhället - som i sin tur skapar jobb. Finns en bra sida som beskriver detta ganska bra. Www.stoppafusket.se
För de som vill följa hur det går för oss att organisera oss fackligt - och stötta oss! Www.ryanairpilotgroup.com My two cents / ryanpojken
|
|
Divide and conquer del9
Skrivet av Ryanpojken , 2013-02-26 22:15:35
Vad vi måste fråga oss är om det är rätt att fuskare som låter flygplatserna betala för att vi ska komma dit och som skiter i att betala sociala avgifter och ge lokala konkuranskraftiga anställningskrav låta konkurrera. Klart SAS inte kan vara biligare än oss, men det beror på att vi - det svenska folket sagt att sociala avgifter ska vara 32% och följande ska ingå - inte 4,5%.
|
|
Divide and conqer del 8
Skrivet av Ryanpojken, 2013-02-26 22:10:58
Jag som pilot är anställd via ett bemanningsbolag på en timbasis. Jag får ingen sjukersättning, semesterpeng eller pension. Jag har inga garanterade timmar. Jag har inga rättigheter vare sig på arbetsplatsen eller socialförsäkring, jag är forcerad till att betala sociala(4,5%) och inkomstskatt på irland. I sverige och i många andra länder i europa så är det olagligt att vara anställd på detta sättet.
|
|
Divide and conquer del 7
Skrivet av Ryanpojken, 2013-02-26 22:06:05
Denna kostnads ökning har bolaget dragit på deras lön. Vilket gör att många får klara sig på runt 500-1000€ efter skatt. De blir också sparkade om de är sjuka för mycket, under vintern när vi groundar stor del av flottan så får de unpaid leave.. Alltså påtvingad tjänst ledighet. Även om sociala avgifter betalas lokalt så har det inget att göra med hur lång föräldrar ledighet man får osv utan enbart ersättningsnivåer och var lång varig sjukdom ska behandlas.
|
|
Divide and conqer del 6
Skrivet av Ryanpojken, 2013-02-26 22:02:07
Ryanair fuskar med en hel del ska ni veta, nu pratar jag ej flygsäkerheten(även om vissa saker hänger ihop). Ta som våra kabin personal. 5000€ kostar utbildnings kursen för att sedan få hyra sin uniform, visste de tjänar pengar när de jobbar ~1500€/ månaden. Men med nya eu regler så skall sociala avgifter betalas lokalt (vid bas byte) efter juni 2012.
|
|
Divide and conqer del 5
Skrivet av Ryanpojken, 2013-02-26 21:53:22
Någon nämner här att det skulle komma en massa spanska turister till jönköpings området och spendera en massa pengar - så att det skulle vara en investering för kommunen/regionen. Ja några enstaka spanjorer kommer ju säkert dyka upp. Men i ett redan innan krisen fattigt Spanien med nu ~30 %arbetslöshet så känns det inte så troligt att det kommer flockas av spanjorer på piren i sommar.
|
|
Divide and conqer del 4
Skrivet av Ryanpojken, 2013-02-26 21:47:32
Någon skriver här att man ska tacka ryanair. För vadå? MOL ända intresse är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Han ger blanka fan i om passagerare kommer fram, hur personalen behandlas och om flygplatserna går runt. Han vill bara ha dina och mina pengar. Ta skavsta/nyköping som exempel: banbeläggningen måste bytas ut nästa år för 100 msek - något som den förlust drabbade flygplatsen inte har råd med. Kanske är så att prisbilden är för skev - ryan betalar för lite?
|
|
Divide and conqer del 3
Skrivet av Ryanpojken, 2013-02-26 21:39:59
För det sista ryan vill är ju att dess anställda börjar snacka med varandra... Eller att alla ryan flygplatser i sverige gick ihop och sa prisbilden är fel
Om jag förstår det rätt så skriver ryan normalt två avtal med flygplatsen. Det ena för handling och det andra för reklam, om man slår ihop dem så tjänar ryan pengar på det, rycktet säger att tex Verona betalade 25€/ passagerare vi flög in. Tills ett konkurrerande bolag fick fatt i avtalet - nu flyger vi inte dit sen i höstas.
|
|
Vidriga luffare
Skrivet av Lasse kongo, 2013-02-26 21:38:57
Fullkomligt vidrigt!
|
|
Divide and conqer del 2
Skrivet av Ryanpojken, 2013-02-26 21:38:54
Om man håller det hemligt vad ens kolleger tjänar på basen eller på andra baser och man skrämmer upp de anställda med att det står "stricktly private and confidential" överallt på deras kontrakt - antingen att du får sparken eller att basen kommer läggas ner. Anledningen till detta är de kan hota och spela ut flygplatser och personal mot varandra.
|
|
divide and conquer del 1
Skrivet av Ryanpojken, 2013-02-26 21:37:44
Som "anställd"(läs:egenföretagare) på nämnda bolag kan jag bara säga att jag känner igen deras tillvägagångsätt. De använder nämligen mer eller mindre samma sak mot oss anställda för att vi inte ska engagera oss fackligt.
|
|
sas
Skrivet av italienare, 2013-02-26 21:18:51
På 90-talet hade SAS annonser tor Arlanda Milano 12000 utan Ryan mfl hade priset varit 20000 idag, tack för kaffet!
|
|
Billiga människor
Skrivet av Höginkomsttagare, 2013-02-26 17:56:36
Det ligger i tiden att allt ska vara billigt och att alla ska ha råd med allt. Sen skiter man i om gatstenen i trädgården gjorde så att några kineser fick stenlunga eller att de Amazonanställda vaktas av Hess-security, eller bananodlarna blir sterila, eller oxfilen är fläskfile. Allt ska bara vara billigt, halleluja! Husen vi bor i ska byggas så billigt som möjligt! ALLA dagens hus är av usel kvalitet! men billigt är det! Alla ska ha råd! Jag är så jäklar trött på billiga människor!
|
|
Tack och lov att Ryanair finns!
Skrivet av Kloker, 2013-02-26 15:43:06
Tyvärr hetsar några upp sig på ett bra flybolag som Ryanair. Ryanair har en affärsuppgörelse med en intressent och oavsett ägarförhållanden skall flygplatsen inte avslöja innehållet om enskilda intressen kan skadas. Enkelt. Tack och lov att Ryanair finns som kan erbjuda billiga biljetter istället för dyra biljetter med skattesubventionerade SAS och ålderstigna flygplan!
|
|
Kickback är begreppet
Skrivet av VSTs marknadsC vid 2000, 2013-02-26 14:11:28
När LFV "ville testa lågprisflyg" 1x1 till STN, så erbjöds Ryanair reklamsponsring, motsvarande den redan pressade avgiften. Det skedde vid MMX, GSE och VST år 2000, och den stora förloraren här är huvudägarna, som Västerås stad, eftersom 4x SAS till COP, och 3x3 andra förbindelser, samtidigt försvann.
|
|
Ryan Jönköping
Skrivet av thomas, 2013-02-26 14:00:04
Kan avslöja vad FR betalar
100 Pund i landningsavgift ca 1.000 sek 1 pund i pax avg ca 10 sek det är allt
sen begär de marknadsföringstöd skulle tippa en 10 milj sek kan vara upp till 40 milj
|
|
Rätträkningspengar
Skrivet av Räknenisse, 2013-02-26 13:46:33
Om kanske 30% av alla resenärer är spanska turister som kommer in till Smålands Jerusalem så spenderar de i storleksordningen 2-3000 per dygn. 4000 extra turister som stannar tre dygn spenderar en slant. Det är ett ganska stort antal millar bara i skatt till kommunen. Förstår att de satsar!
|
|
SAS generera
Skrivet av Zx, 2013-02-26 13:33:22
SAS genererar i alla fall skattepengar och följer gällande lagstiftning och kollektivavtal! Bedrövligt att kommuner som i övrigt slår sig för bröstet gällande jämlikhet följandet av lika rättigheter helt plötsligt går 50 år tillbaka i tiden o ger regelvidriga Ryan skattepengar. Katastrof
|
|
Re: Oj då!
Skrivet av Sven, 2013-02-26 12:34:29
Kan de berätta när staten har GETT pengar till SAS?
En massa gaphalsar som inte vet vad de pratar om florerar här på forumet...
|
|
oj då!
Skrivet av realist, 2013-02-26 12:22:07
Det här är förskräckligt orättvist, inga skattepengar till Ryan, men till SAS går det utmärkt att ge några miljarder då och då, totalt hyckleri!!!
|
|
granska mer
Skrivet av jonas, 2013-02-26 12:09:09
Det finns bara positiva effekter av att media granskar detta. Hoppas att kammarrätten tar sitt förnuft till fånga. Jag tror dock att det finns ännu viktigare områden inom Ryanair som bör granskas.
|
|
Snedvriden konkurrens
Skrivet av L, 2013-02-26 11:36:29
Så här får det inte gå till, vare sig i offentlig miljö eller på en "fri marknad" (ngn sådan finns ju inte). Lår Ryan spela med samma spelregler som alla andra eller så kan de fara & flyga. Sluta upp med att krypa för dessa irländska gaphalsar.
|
|
Re: Sofia
Skrivet av Dalton, 2013-02-26 11:15:01
Så du kan inte se det orättvisa i detta?! Om SAS lägger ner ALL trafik från Malmö och gör en nystart, då skulle dom också få bättre priser...? Det är väl ungefär så det fungerar. Att dessutom kommuner sponsrar (just i Malmös fall vet jag inte) är ju sjukt!
|
|
Felaktig information
Skrivet av Sofia, 2013-02-26 11:09:09
Swedavia tillämpar inte olika prissättning för olika flygbolag; såväl prislista som incentiveprogram är lika för alla och ligger publicerade på Swedavias hemsida. SAS skulle få samma rabatter som Ryanair om man väljer att flyga till nya destinationer från Malmö. Det är ren okunskap som ligger bakom ett sådant uttalande.
|
|
Lokalpolitiker :-(
Skrivet av Skattebetalare, 2013-02-26 10:40:22
Dumma, naiva, korkade och outbildade lokalpolitiker som slösar på våra skattepengar är något av det värsta jag vet!!!
|
|
@ Erik Johansson
Skrivet av Igor, 2013-02-26 10:31:08
När det gäller avtal med våra kommunala skattepengar så är inte "Business is Business" som du säger. Våra skattepengar får inte användas felaktigt för att för att hjälpa vissa bolag i konkurrens mot andra. Att man kan åka billigt på Ryan beror på att vi kommunala skattebetalare står för biljettkostnaden. Det är helt åt h...vete.
|
|
Tur och retur
Skrivet av Ränkenisse, 2013-02-26 10:23:59
Hej!
38v, måndagar och fredagar, tur och retur, 4 leggar i veckan, 38 veckor x 4 leggar x 189 stolar 28728 stolar att sälja. Verkar ju rimligt.
|
|
Re: Fredde
Skrivet av Bloing, 2013-02-26 10:15:18
Öööh, dom flesta flyger väl ToR...
|
|
Trånga flygningar
Skrivet av Fredde, 2013-02-26 10:06:30
Dom flyger två gånger i veckan i 38 veckor, det blir totalt 76 flygningar.
En B737-800 i Ryanair´s utförande har max 189 stolar.
76 flygningar x 189 stolar = 14 931 stolar.
Hur kan dom räkna med att sälja 30 000 stolar under en period när det bara finns 14 931 stolar tillgängliga ?
Det blir trångt på dessa flygningar om man i snitt ska sitta 2,01 personer i varje stol :)
|
|
How business is done in FREE world.
Skrivet av Erik Johansson, 2013-02-26 09:54:25
Hej Rune,
Business is business. Take it or walk away from it. Your choice.
|
|
Konkurrens på lika villkor?
Skrivet av Rune, 2013-02-26 07:29:38
Skandal att detta får fortsätta! Alla avtal i hela Sverige med Ryanair borde granskas. Väldigt tråkigt att man ger ett företag ekonomiska fördelar som har anställningsvillkor som vi inte sett i detta landet sedan 30-talet.
Borde tas upp av Uppdrag Granskning!
|
|
offentlighetsprincipen
Skrivet av J, 2013-02-26 07:24:05
Man kan väl ändå inte förhandla bort offentlighetsprincipen??? Man kan i så fall, från kommunens sida, inte sluta ett sådant avtal som man vet inkräktar på denna princip.
|
|