Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Blue1 flyger inrikestrafik i Danmark
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 26 februari 2013
Blue1 övertar en del av SAS inrikeslinjer i Danmark, i första hand till Aarhus och Aalborg. Det förstärker flygbolagets roll som produktionsbolag för SAS med uppgifter inom hela linjenätet.
Blue1 får allt mer rollen som produktionsbolag med tillträde till hela SAS linjenät. I sommar ska bolaget flyga inrikes i Sverige till bland annat, Kiruna, Östersund och Visby. Från Arlanda tar bolaget också hand om ett par utrikesdestinationer; Oslo, Köpenhamn och Trondheim.
Nu upprepar SAS mönstret från Arlanda och sätter in Blue1 på både danska inrikeslinjer och internationella rutter; Aarhus, Aalborg, Dublin och Amsterdam.
– Vi blir ett renodlat wet-lease production company till SAS, sa Janne Hattula, vd på Blue1, vid ett tidigare tillfälle till Flygtorget.
Satsningen på inrikeslinjer i de skandinaviska länderna är utveckling som går emot tidigare besked från SAS som då såg det finska flygbolaget enbart som en feeder från en rad destinationer in till Kastrup. Men Blue1’s flotta på nio Boeing 717 med 115 stolar har visat sig vara ett bra alternativ till de rutter som inte kan fylla Boeingmaskinerna i SAS.
Den danska inrikestrafiken ska Blue1 flyga under en kort övergångsperiod under mars månad. Utrikestrafiken från Kastrup ska dock pågå under hela sommarsäsongen vilket innebär att bolaget baserar en Boeing 717 i Köpenhamn.
Integreringen av Blue1 inte är ett steg liknande det som flera av nätverksbolagen i Europa tagit, bland andra Finnair, Lufthansa och Air France och handlar inte om att skapa en lågprisenhet inom SAS. Istället är det en ”kommersiell harmonisering” och en åtgärd för att stärka SAS i Finland.
– Vi blir mer kostnadseffektiva, kan minska dubbla och överlappande organisationer och får ett, enhetligt varumärke i Finland, säger Janne Hattula.
Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
GAO
Skrivet av N, 2013-02-26 21:52:58
Kommer Golden Air flyga där också som de gör åt Blue 1 i från Arlanda och Helsingfors? Känns väl inte så effektivt att sätta 717 på inrikes i Danmark?
Blue1
Skrivet av Geko, 2013-02-26 14:45:12
Får de fler plan för all denna produktion i DK?
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Redovisningsekonom Jetpak
Jetpak
Senior HR Manager & Executive Assistant
DynamicSource AB
Plåtslagare till underhållsverksamhet / modifieringsverksamhet
Saab
Nordic MRO/Hovby Aero söker certifierade part 66 tekniker
Hovby Aero AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Nu ska vi flyga på mänskligt avföring
Fler artiklar
Nyheter från andra media
09:33 Dansk flygplats evakueras efter bombhot | Varlden - Expressen
11:06 Flygen går igen vid Teherans flygplats – flygbolag ställer in flyg till Iran | Svenska Yle
09:20 Man stoppades på Arlanda med stor mängd kontanter i väskan - SVT Nyheter
05:06 Flygen går igen vid Teherans flygplats – flygbolag ställer in flyg till Iran | Svenska Yle
12:02 Försvarsmakten övar på Norrköping Airport
08:48 Easyjet spår minskad förlust under H1, sommarbokningar fortsätter utvecklas väl
Fler artiklar
Flygforum
frasse:
SV: Svensk Pilotförening stämmer BRA
Göran:
SV: Swedavias VD lön
@Crew:
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Andreas:
SV: JetTime
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap