Skriv ut  

Rekordförlust kan tvinga fram gemensamt flygplatsbolag

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 februari 2013
De två flygplatserna i Linköping och Norrköping dras med rekordförluster: närmare 60 miljoner tillsammans förra året. Nedläggning av någon av flygplatserna är trots det inte aktuellt. Möjligen ett gemensamt flygplatsbolag.

Två flygplatser med mindre än 40 kilometer emellan. Det är verkligheten i Norrköping-Linköping. Inriktningarna är olika, i Norrköping dominerar charterflyget och i Linköping de reguljära linjerna, men trots det har diskussionerna om att slå ihop de två flygplatserna pågått i årtionden.
           
I måndags presenterades en ny utredning som bland annat visar att förra året var de två kommunerna tvungna att stötta sina flygplatser med sammanlagt 56 miljoner kronor av skattepengar, 34 miljoner i Linköping och 22 miljoner i Norrköping. Trots det föreslår inte utredningen mer drastiska åtgärder än ett ökat samarbete de två flygplatserna emellan. Tvärtom pekar den på att några större samordningsvinster finns inte, däremot kan marknadsföringen göras gemensamt i framtiden.
           
Hans Sandebring, tidigare generaldirektör i SMHI, har gjort utredningen och menar att en gemensam ledning av de två flygplatserna vore att föredra. Det förslaget får stöd av politikerna som menar att det är dags att se det hela som en flygplats med två separata landningsbanor.
           
De flesta är överens om att det kostar mycket pengar att hålla de två flygplatserna vid liv men någon nedläggning finns inte med i diskussionerna.

- Inte som jag ser det idag, utan det jag tar med mig till kommunstyrelsen i Norrköping, är att vi ska satsa på utökat samarbete mellan flygplatserna och i första hand då mycket starkare marknadsföring av allt vårt flyg. Faktum är att många östgötar inte vet vad det finns för möjligheter att flyga från länet. En del vet flygmöjligheterna från ena flygplatsen, men inte den andra, säger Lars Stjernkvist, kommunalråd (s) i Norrköping till Folkbladet.se



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Prestige
Skrivet av Anders, 2013-03-01 19:13:55
Ja... undrar hur mycket skattepengar prestige har kostat genom tiderna? Har de både kommunernas invånare gått och blivit bara en aning bortskämda måntro?

Det finns väl rätt många ställen i vårt avlånga land där man år åka betydligt längre än 5 mil för att komma till närmsta flygplats med charter eller reguljär trafik?
Anmäl inlägget
Driftbidrag är samma som förlust i eget bolag
Skrivet av Bertil, 2013-02-28 11:47:52
@SB, visa detta med verkliga siffror. Om kommunen lägger in 20 Mkr i driftbidrag till sin flygplats som man äger genom eget bolag är det väl en förlust i realiteten som skattebetalarna får stå för. Hur du sedan trixar till det i bokslutet är en annan sak.
Anmäl inlägget
Driftsbidrag är ej förlust
Skrivet av SB, 2013-02-28 09:55:44
Alla landets kommunala flygplatser får driftsbidrag från sina kommuner, det är inte samma sak som att de "går med förlust". Och bra för Linköping att ha Saab att dela flygplatskostnaderna med.
Anmäl inlägget
NRK
Skrivet av SOS, 2013-02-27 19:01:43
Lägg ner NRK and flytta all trafik till Skavsta.

"Vi skattebetalare ska inte betala för att SAAB ska testa sitt krigsmaterial." Asgarvar. Vi betalar för varje JAS som flygvapnet flyger.
Anmäl inlägget
Kanske nerläggning är bäst
Skrivet av Bertil, 2013-02-27 12:56:45
@Berndt, tyvärr så är ditt förslag ganska realistiskt fast jag tycker Norrköping skall ha sin flygplats kvar. Jag tror inte LPI flyttar reguljärtrafiken till NRK och står vi och stampar på samma fläck. Det positiva är att Norrköping då helt slipper från kostnaden för underskottet på 15-20 Mkr och man kan bygga hus på området, vilket det finns behov av. Det är ju inte så långt till de båda andra flygplatserna från NRK.
Anmäl inlägget
Lägg ner
Skrivet av Berndt, 2013-02-27 11:49:26
Kungsängen, flytta chartern till Skavsta och de fåtal reguljärflygen till LPI. Problemet löst
Anmäl inlägget
Slå ihop flygplatserna
Skrivet av Bertil, 2013-02-27 10:47:39
Det är ju vansinnigt att driva två flygplatser som konkurrerar med varandra inom 5 mil. Det blir ju bara Norrköping som klarar av chartertrafiken med sina tillstånd. Att få Linköpings politiker att gå med på att flytta sin reguljärtrafik till Norrköping blir nog över deras döda kroppar. SAAB behöver ju bara en bana för sina JAS och man kan köra med fjärrstyrt torn, då behövs ingen flygledning. Denna kan skötas från Östgöta kontroll (ÖKC) eller Malmen.
Anmäl inlägget
Flygplatsfrågorna.
Skrivet av Skattebetalare, 2013-02-27 09:00:24
Finns bara en lösning på problemet. De båda flygplatserna måste gå samman. Det går inte att driva tex. Kungsängen med ett fåtal charteravgångar och enstaka linjeturer.
SAAB har ett annat läge med JAS-fabriken där en landningsbana är ofrånkomlig.Östgöta Airport vid Norsholm är nog enda lösningen om länets flyg ska utvecklas.Ingen politiker törs ta tag i fallet,kanske något för vår intelligenta och välutbidade landshövding.
Anmäl inlägget
Dyr lek
Skrivet av Ludvig, 2013-02-27 07:53:47
Märkligt att vi inte har politiker som vågar ta "svåra" beslut. Varför driva två flygplatser i samma län till skyhöga kostnader? Lägg ner en eller båda om man inte kan samsas om ett beslut. Finns faktiskt flygplatser både norr om Norrköping och söder om Linköping.

Om SAAB vill behålla sin bana så låt de stå för hela notan. Vi skattebetalare ska inte betala för att SAAB ska testa sitt krigsmaterial.
Anmäl inlägget
Damma av Norsholmplanerna!
Skrivet av TR, 2013-02-27 07:38:45
Vad skulle det kosta att bygga den gamla visionen av en gemensam flygplats vid Norsholm? Börjar tro att det är den enda lösningen för att ha ett levandeflyg i regionen. Framförallt för att det skulle funka prestigemässigt, båda skulle förlora sin flygplats.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev