Det finns 10 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
"Sanningen" om NEFAB
Skrivet av FL2, 2013-03-04 11:34:01
Anledningen till att LFV tog en "time-out" i projektet NEFAB var att man i själva verket fick utföra 90% av allt arbete själv då de andra länderna inte la speciellt mycket krut på projektet. LFV har tydligt sagt att man gärna deltar igen om alla andra länder är beredda att bidra i proportionerlig omfattning, tills dess har de istället lagt krutet på att driftsätta NUAC mm.
|
|
LFV skyller inte på försvarsmakten.
Skrivet av FL, 2013-03-03 19:17:33
@FlyBoy, LFV skyller inte alls på försvarsmakten, utan det är flygbolagen själva som färdplanerar runt Sverige för att en-routeavgiften är lägre i Norge.
|
|
NUAC-NEFAB
Skrivet av FlyBoy, 2013-03-02 22:32:16
Lars-Gunnar Adolfsson skriver at Norge och Finland hoppade av.. Sannheten er at Sverige hoppade av NEFAB et samarbeide med Finland, Norge, Island, Baltikum..
Bare en så enkel sak som grensen mellom Norge og Sverige kan man ikke engang rätta ut, därör flyger all trafic fra Gardermoen til Bodø, Evenes og Tromsø i sving i stedet for direct.. LFV skylder på "forsvarsmakten"..
|
|
Vilken typ av trafik
Skrivet av Butter, 2013-03-02 11:14:34
15,9 miljoner flygningar... Av dessa är det en enorm mängd mindre flygplan (typ cessna och bizzjet) som flygler större delen i okontrollerat luft och inte kräver någon direkt kontroll av flygledare. Incidenterna och olyckorna är många men man har valt att acceptera detta. I europa har vi en mycket mindre andel av denna typ av flygningar/flygplan. Teoretiker/analytiker/"flygexperter"/statistiker som tror sig veta har ALDRIG gjort luftrummet bättre!
|
|
Gemensam enroute-avgift
Skrivet av Butter, 2013-03-02 11:10:00
Börja med att komma fram till en gemensam enroute-avgift så att flygbolagen inte flyger zickzack pga var det det är billigast! Det är det största problemet idag! Skilj också på färdplanerad väg och verklig flygväg!
|
|
Ojojoj
Skrivet av Anders, 2013-02-28 22:49:52
Dessutom finns det inte tillräckligt med flygledare i USA! Dom som finns jobbar extremt mycket övertid och incidenter är mycket vanliga. Jag känner mig inte speciellt säker när jag flyger i USA. Ett system som är överutnyttjat med antika system.
|
|
Ojojoj!
Skrivet av Anders, 2013-02-28 22:46:32
Antalet ATCC är väl inte relevant?! Det måste ju vara kostnaden per producerad flygledaretimme och den är omöjlig att jämföra! Vissa länder är stadssubventonerade och andra (Sverige bla) är det inte. Som alltid vaknar "myndighetsochverkklagarna". Det spelar ingen roll vad fakta är man bara klagar för klagandets skull. Rätt tröttande. Att ta efter USA vore att stiga 40-50 år tillbaks i tiden!
|
|
Single European Sky
Skrivet av Mike, 2013-02-28 21:34:37
Single European Sky efterfrågar effektivitet - varför tar ingen ansvaret på allvar. Flygtrafiktjänstföretagen bara kör på och levererar högre kostnader till brukarna istället för tvärtom.
NUAC, FABEC m fl är inga bra exempel. Man bygger bara nya murar och kostnader.
Europa måste ta efter USA. Dubbelt så många rörelser än EU och hälften antalet ATCC. Tänk???
|
|
Single Sky
Skrivet av Lars-Gunnar Adolfsson, 2013-02-28 16:15:34
Jag håller med Hans Nyhöj. Deltog själv i arbetet för ca 12 år sedan med ambitionen att börja en Nordisk resa. Norge och Finland hoppade av men Sverige och Danmark har ändå åstadkommit ett konkret resultat genom skapandet av NUAC som nu fungerar operativt i ett gemensamt svensk/danskt luftrum. Problemet är att viljan saknas inte minst hos "mellanchefer" i berörda länder. Senior ATM expert
|
|
Single Sky
Skrivet av Hans Nyhøj, 2013-02-28 10:07:15
It is very sad to read these lines. I personally took part in this project untill 2009. Hope the european national states will reconsider. Brgds/Former ATM expert
|
|