Skriv ut  

- Single Sky är ett misslyckande för flyget

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 februari 2013
Arbetet på att förenkla den europeiska flygtrafiken inleddes för åtta år sedan. Men ännu har knappt några av de ambitiösa planerna genomförts. Nu varnas för att hela satsningen är ett misslyckande och att det är flygbolaget som får stå för notan.

Takeoff

Single European Sky räknas som det i särklass största gemensamma projektet inom Europa. Det är åtta år sedan som arbetet på att öppna det europeiska luftrummet, förenkla flygvägar, öka säkerheten och sänka kostnaderna för flygledning och flygbolag startade. När EU’s transportkommissionär Siim Kallas, som drivit frågan hårt, i dagarna utvärderar arbetet menar han att det är ett stort misslyckande. I princip har ingenting hänt.

- Arbetet blockeras av flygmyndigheter och politiker i de olika länderna som inte tänker släppa på det egna inflytandet. Det har blivit en lekstuga på myndighetsnivå, säger en flygexpert som Flygtorget talat med.
         
Fem olika flygbolagsorganisationer, bland andra AEA, ELFAA och ERA instämmer i kritiken.
- Alla försök att harmonisera och effektivisera det europeiska luftrummet har hittills  misslyckats, skriver de i ett uttalande.
         
I jämförelse med USA har Europa ett gigantiskt och kostnadskrävande flygledningssystem. I USA finns två kontrollcentraler som övervakar all flygtrafik. De 14 600 flygledarna hanterar 15,9 miljoner flygningar per år, eller 1 089 flygningar per flygledare och år. I Europa är motsvarande siffra 16 700 flygledare som hanterar 9,5 miljoner flygningar per år eller 569 flygningar per flygledare och år. Sammantaget är personalstyrkan i den europeiska flygledningen 62 procent större än den i USA, trots att antalet flygningar är i det närmaste hälften så stor.
- Det innebär att det finns drygt 40 000 personer i Europa som arbetar med flygledning på den administrativa sidan. Varför behövs det så många?, frågar flygexperten retoriskt.
         
Resultatet av det havererade arbetet med Single Sky är att flygbolagen fortsätter att flyga i zickzack över Europa eftersom gränserna i lufthavet är betydligt skarpare än på det avreglerade europeiska fastlandet. Det gör att inte heller miljömålen, med en genomförd Single Sky skulle utsläppen av co2 minska med 8 miljoner ton, gå att uppfylla.
         
Nu väntar ett möte i Singel Sky Comitte där arbetet under åren 2015-2019 ska beslutas. Siim Kallas och andra kritiker menar att det finns stora risker för att hela projektet urvattnas än mer och det till nackdel för flygbolagen. De har, trots att allt handlar om den flygande verksamheten, ingen möjlighet att påverka arbetet.
- Det gör det hela än mer upprörande eftersom det är flygbolagens avgifter som finansierar all flygledning. Nu får de stå med notan medan andra fattar besluten.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

"Sanningen" om NEFAB
Skrivet av FL2, 2013-03-04 11:34:01
Anledningen till att LFV tog en "time-out" i projektet NEFAB var att man i själva verket fick utföra 90% av allt arbete själv då de andra länderna inte la speciellt mycket krut på projektet. LFV har tydligt sagt att man gärna deltar igen om alla andra länder är beredda att bidra i proportionerlig omfattning, tills dess har de istället lagt krutet på att driftsätta NUAC mm.
Anmäl inlägget
LFV skyller inte på försvarsmakten.
Skrivet av FL, 2013-03-03 19:17:33
@FlyBoy, LFV skyller inte alls på försvarsmakten, utan det är flygbolagen själva som färdplanerar runt Sverige för att en-routeavgiften är lägre i Norge.
Anmäl inlägget
NUAC-NEFAB
Skrivet av FlyBoy, 2013-03-02 22:32:16
Lars-Gunnar Adolfsson skriver at Norge och Finland hoppade av.. Sannheten er at Sverige hoppade av NEFAB et samarbeide med Finland, Norge, Island, Baltikum..

Bare en så enkel sak som grensen mellom Norge og Sverige kan man ikke engang rätta ut, därör flyger all trafic fra Gardermoen til Bodø, Evenes og Tromsø i sving i stedet for direct.. LFV skylder på "forsvarsmakten"..
Anmäl inlägget
Vilken typ av trafik
Skrivet av Butter, 2013-03-02 11:14:34
15,9 miljoner flygningar... Av dessa är det en enorm mängd mindre flygplan (typ cessna och bizzjet) som flygler större delen i okontrollerat luft och inte kräver någon direkt kontroll av flygledare. Incidenterna och olyckorna är många men man har valt att acceptera detta. I europa har vi en mycket mindre andel av denna typ av flygningar/flygplan.
Teoretiker/analytiker/"flygexperter"/statistiker som tror sig veta har ALDRIG gjort luftrummet bättre!
Anmäl inlägget
Gemensam enroute-avgift
Skrivet av Butter, 2013-03-02 11:10:00
Börja med att komma fram till en gemensam enroute-avgift så att flygbolagen inte flyger zickzack pga var det det är billigast! Det är det största problemet idag!
Skilj också på färdplanerad väg och verklig flygväg!
Anmäl inlägget
Ojojoj
Skrivet av Anders, 2013-02-28 22:49:52
Dessutom finns det inte tillräckligt med flygledare i USA! Dom som finns jobbar extremt mycket övertid och incidenter är mycket vanliga. Jag känner mig inte speciellt säker när jag flyger i USA. Ett system som är överutnyttjat med antika system.
Anmäl inlägget
Ojojoj!
Skrivet av Anders, 2013-02-28 22:46:32
Antalet ATCC är väl inte relevant?! Det måste ju vara kostnaden per producerad flygledaretimme och den är omöjlig att jämföra! Vissa länder är stadssubventonerade och andra (Sverige bla) är det inte.
Som alltid vaknar "myndighetsochverkklagarna". Det spelar ingen roll vad fakta är man bara klagar för klagandets skull. Rätt tröttande. Att ta efter USA vore att stiga 40-50 år tillbaks i tiden!
Anmäl inlägget
Single European Sky
Skrivet av Mike, 2013-02-28 21:34:37
Single European Sky efterfrågar effektivitet - varför tar ingen ansvaret på allvar. Flygtrafiktjänstföretagen bara kör på och levererar högre kostnader till brukarna istället för tvärtom.

NUAC, FABEC m fl är inga bra exempel. Man bygger bara nya murar och kostnader.

Europa måste ta efter USA. Dubbelt så många rörelser än EU och hälften antalet ATCC. Tänk???
Anmäl inlägget
Single Sky
Skrivet av Lars-Gunnar Adolfsson, 2013-02-28 16:15:34
Jag håller med Hans Nyhöj. Deltog själv i arbetet för ca 12 år sedan med ambitionen att börja en Nordisk resa. Norge och Finland hoppade av men Sverige och Danmark har ändå åstadkommit ett konkret resultat genom skapandet av NUAC som nu fungerar operativt i ett gemensamt svensk/danskt luftrum. Problemet är att viljan saknas inte minst hos "mellanchefer" i berörda länder.
Senior ATM expert
Anmäl inlägget
Single Sky
Skrivet av Hans Nyhøj, 2013-02-28 10:07:15
It is very sad to read these lines.
I personally took part in this project untill 2009.
Hope the european national states will reconsider.
Brgds/Former ATM expert
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev