Skriv ut  

SAS fortfarande utanför Atlantic++

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 mars 2013
Den har kallats en ”allians inom alliansen” och är ett tätt samarbete mellan Lufthansa, Air Canada och United Airlines. SAS har länge varit påtänkt som medlem men ännu finns inget klartecken.

Lufthansa, Air Canada och United Airlines är alla, tillsammans med SAS och Thai Airways, grundare och ursprungsmedlemmar i Star Alliance, den första och största flygbolagsalliansen. Sedan några är driver Lufthansa, Air Canada och United på för att få klartecken för Atlantic++, ett samarbete som uteslutande gäller trafiken över Atlanten. Genom att samordna flygningarna mellan Europa och Nordamerika, tidtabeller, biljettpriser och passagerarflöden, skapas ett nära samarbete där bolagen också delar på intäkterna. Samtidigt får passagerarna ett smidigare flygande och ett större antal avgångar att välja bland.

– Den typen av gemensamma projekt är inte ovanligt, vi har det bland annat med Singapore Airlines samtidigt som Lufthansa arbetar tillsammans med All Nippon Airways om trafiken till Asien, säger Joakim Landholm på SAS till Flygtorget.

För två år sedan godkände konkurrensmyndigheterna i USA och Europa ett liknande atlantisk flygsamarbete mellan American Airlines och IAG, alltså British Airways och Iberia. Det gör att de tre bolagen i Atlantic++ räknar med att snart få grönt ljus för sina planer efter en del justeringar. Det handlar främst om att släppa en del slottider på flygplatserna i Frankfurt och New York.

Men SAS, som tidigare räknades som en trolig fjärde deltagare i atlantsamarbetet, står fortfarande utanför.

– Det är riktigt, vi hade ett intentionsavtal med gruppen men det har löpt ut och inte förnyats. Officiellt vill de slutföra alla interna justeringar i upplägget innan det blir dags att ta in fler medlemmar, säger Joakim Landholm som menar att intentionen från SAS fortfarande är ett medlemskap.

– Om det är kommersiellt gångbart och fungerar konkurrensmässigt, då är det definitivt viktigt för oss att vara med. Vi ser det som ett sätt att ge våra kunder ett bättre erbjudande. Den här typen av samarbeten mellan flygbolag har ökat väsentligt de senaste åren.



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

KLM som går med brakförlust.
Skrivet av Observant, 2013-03-24 20:17:28
Skitbra!
Anmäl inlägget
KLM rocks!
Skrivet av Rurik, 2013-03-22 20:35:23
Jämfört med KLM är SAS som en finne i Östersjön och AMS slår det överreklamerade CPH med dinosaurielängder!!
Anmäl inlägget
skönt med killar som har koll
Skrivet av John Doe, 2013-03-22 19:50:22
@SOS

Skriver du i samma stund som Lufthansas 33000 anställda strejkar :) .

JD
Anmäl inlägget
Atlantic++
Skrivet av SOS, 2013-03-22 13:43:07
Lufthansa flyger till 19 destinationer i Nordamerika och United flyger till ungefär lika många i Europa. Vad ska de med SAS till??????
Anmäl inlägget
Ingen chans för SAS
Skrivet av SOS, 2013-03-22 13:27:07
Det finns inget flygbolag med så många strejker som SAS, bla över 100 wildcats i CPH. Klart man inte vill ha sådana bolag i Atlantic++ eller någon allians. Fattar ni inte det?
Anmäl inlägget
LH
Skrivet av Khaled Bugess, 2013-03-22 13:24:50
100ggr per år. Då jobbar du ombord. Eller så pendlar du till destination endast SAS flyger. Berätta! Vi är nyfikna :-)
Anmäl inlägget
@Micke
Skrivet av SOS, 2013-03-22 13:20:38
Om du flyger SAS 100 ggr per år, vad vet du om andra flygbolag? Bor du på flygplan?
Anmäl inlägget
@Land Joholm
Skrivet av SOS, 2013-03-22 13:18:24
Jag bara konstaterar fakta. Har flugit med SAS, KLM, AF, LH, Delta, American, Continental, BA, mfl, over Nordatlanten i Business eller First Class, och SAS är sämst. Totalt över 250 flights. Inte mitt problem, utan SAS'.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Micke, 2013-03-22 12:32:48
Jag flyger med SAS ungefär 100 ggr om året & funkar mycket bra om man jämför med andra bolag. Jag kan hålla med om att SAS loungerna är trista & där har man mycket att jobba på men annat är inget fel på. Flyger hellre SAS än andra bolag.
Anmäl inlägget
@SOS
Skrivet av Kalle, 2013-03-22 11:18:37
Det är säkert därför de flesta SAS-flighterna över atlanten är fullbokade framöver. :-) Det finns några till muntergökar här. Ni får mig också att förstå varför SAS San Francisco säljer helt lysande.
Anmäl inlägget
LH
Skrivet av Land Joholm, 2013-03-22 05:59:00
@ SOS

Du var minsann en dyster figur.
Anmäl inlägget
Sv: Direktören
Skrivet av SOS, 2013-03-22 02:05:36
SAS är inte konkurrenskraftig på Nordatlanten. Ingen First Class, medioker Business Class och trista lounges. Få destinationer i USA. CPH och ARN är usla hubbar jmft med FRA, AMS, LHR, CDG, MAD, MUN, etc. SAS är liten och blir mindre pga usel konkurrenskraft och deras longrange flotta ar 3:dje klass.
Anmäl inlägget
Liten fågel
Skrivet av Direktören, 2013-03-21 16:19:59
Ja inte lätt att vara liten. Se bara på prorateringsavtalen ARN-FRA. Ingen bra balans där inte. Och liknande har SAS fått erfara på samtliga USA detsinationer. men kämpa på SAS, alltid kan ni få en liten skärv från de rikas bord.
Anmäl inlägget
Bysh
Skrivet av Flärd i Berlin, 2013-03-21 14:51:23
Nja nog har vi underlag för direktmaskiner mellan Skandinavien och Nordamerika. Men visst kan väl Kastrup står inför vissa utmaningar när/om/kanske den nya flygplatsen i Berlin öppnar.
Anmäl inlägget
Undra jag
Skrivet av Nisse, 2013-03-21 13:20:58
Jag undrar om LH verkligen vill släppa in SAS i gemenskapen då det blir svårare att omvandla den (Glesbefolkade) Skandinaviska marknaden till matartrafik. Flygplatserna i Tyskland kommer då bli Hubbarna för vidare (interkontinental) färd ut i världen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev