Skriv ut  

Höjda kostnader riskerar mota bort överflygande trafik

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 mars 2013
Varje år passerar 291 000 flygplan svenskt luftrum. Det gör den överflygande trafiken till en viktig inkomstkälla för LFV. Men en avgiftshöjning riskerar att mota bort flygbolagen, som väljer att ta andra flygvägar.

Den överflygande trafiken genom svenskt luftrum, alltså de flygningar som varken startar eller landar i Sverige, minskade förra året. Nedgången är liten, en procent, men innebär ett avbrott på en tillväxt som hållit i sig de senaste åren. Så sent som 2011 ökade den överflygande trafiken med sju procent. Förra året passerade 291 000 flygrörelser över Sverige, en stor del är de interkontinentala flygningarna på väg till eller från Asien. Sammanlagt svarade den sammanlagda överflygande trafiken för 42 procent av den totala trafikvolymen i svenskt luftrum och är värd mer än 60 procent av LFVs intäkter.

Samtidigt har LFV genomfört en prishöjning av den så kallade enhetsavgiften, alltså den kostnad som ligger till grund för uträkningen av de kostnader som flygbolagen ska betala. Den har nu höjts från 72 euro till 77 euro.
         
Prissättningen baseras på distans och vikt, vilken väg flygningen går och vilken typ av flygplan som används. De långlinjer som passerar över Sverige väljer ofta olika rutter enligt systemet med free-route-air-space, där kontrollcentralerna på Arlanda eller Sturup ger den rakaste vägen genom Sverige till nästa lands luftrum.
         
En Boeing 747-400 med maxvikt på väg från Storbritannien till Asien och som gör inflygning i Sverige är i höjd med Göteborg och passerar ut norr om Stockholm, kostar cirka 10 000 kronor. Ett mindre flygplan, till exempel en Airbus 320 som flyger samma sträcka kommer undan med cirka hälften av den summan.

Väljer flygbolaget å andra sidan en sydligare rutt, till exempel över Skåne blir det mindre tid i svenskt luftrum men längre tid i danskt, så kostnaden blir densamma eftersom Sverige och Danmark sedan den 1 juli förra året samarbetar inom ramen för NUAC, Nordic Unified Air Traffic Control.

Men nu har priskonkurrensen inom flygbranschen letat sig in också på området överflygningar. I första hand är det Polen, med en enhetskostnad på 30 euro, som lockar till sig allt fler överflygningar. Att ta vägen över Polen förlänger flygtiden med tre minuter men sparar cirka 430 dollar, enligt uträkningar som Svenska Flygbranschen gjort. Men framför allt förlorar Sverige och Danmark de cirka 10 000 kronor som en vanlig överflygning skulle inbringat.

– Vi analyserar kontinuerligt trafiken men jag kan inte bekräfta de siffrorna, säger Per Fröberg på LFV till Flygtorget.

Ett inkomstbortfall på avgifterna för överflygningar kan på sikt komma att kräva höjda avgifter på de svenska flygplatserna. Det drabbar i så fall i första hand de svenska flygbolagen, menar Svenska Flygbranschen i sin analys.



Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Re: Peter
Skrivet av Börje bagare, 2013-03-27 09:55:20
Du får skylla på staten istället som inte täcker upp för pensionen som det görs i andra länder.
Vilket som är rätt eller fel är en annan fråga men det är ett faktum att enroute-avgiften jämförs helt orättvist och det får LFV lida för. Sen, precis som någon skriver tidigare, så är det märkligt vad en del gapar så fort det är statliga verk/mynidigheter det handlar om. Privata företag som snyltar och fuskar alá Rajjan, är det bättre?!
Anmäl inlägget
Artikelförfattaren partisk
Skrivet av Thomas, 2013-03-26 23:21:12
Sämre artikel får man leta efter men vad kan man förvänta sig av en flygarbetsgivarsida som denna?! Tråkigt att ni är så extremt förutsägbara.
Ta reda på varför avgifterna skiljer och inte bara konstatera att det är så!
Anmäl inlägget
Re: Janne
Skrivet av Thomas, 2013-03-26 23:19:25
Pensionsproblematiken beror till största del på att räntan är så låg just nu.
Givetvis ger högre löner större pensioner men svenska flygledare har inte speciellt höga löner. Tidigare när lönerna var lägre flyttade allt för många från Sverige och det kostade massor med all övertid! Jag vet att det är svårt att tänka klart när Jante hela tiden pockar på uppmärksamhet...
Anmäl inlägget
.
Skrivet av Peter, 2013-03-26 22:57:48

By the way - hoppas inte det där var för "otrevligt" skrivet. Flygtorget har en tendens att ta bort negativa inlägg - framförallt om vårt kära svenska flygplatsbolag.....
Anmäl inlägget
Hehe...
Skrivet av Peter, 2013-03-26 22:50:23
...Det är så skönt att man alltid ska lösa problemet med att höja avgifter någon annanstans. Tack vare Transportstyrelsen, Swedavia och då uppenbarligen LFV så ser framtiden för svenskt flyg inte speciellt bra ut.......

Men visst, vi ska skylla på politikerna och inte i första hand de tre bolagen/instancerna/verken som jag nämnde, även om en stor del av problemet är att det är just gamla "verk". Personerna som jobbar där vet inte hur man bedriver affärer på en öppen marknad.
Anmäl inlägget
Äpplen o päron
Skrivet av Janne, 2013-03-26 21:30:16
Du Thomas, om någon har väl koll på att pensionskostanderna skenar helt okontrollerat och värre blir det med de löneökningar som skett under senare år. Lös det så kanske LFV kan få ner kostnaderna till en konkurrenskraftig nivå igen.
Anmäl inlägget
Äpplen och päron
Skrivet av Thomas, 2013-03-26 19:56:11
Som vanligt är det frustande myndighetshatare med foliehatt som har noll koll som uttalar sig! :-(
Det är kronans höga värde som gör att avgiften är så hög just nu. Det och att många andra länder statssubventionerar sina avgifter. Det går inte att jämföra så enkelt som man gör i denna artikel. Av med foliehatten och gör en rättvis jämförelse! Sverige har under modern tid alltid haft låg avgift men kronans värde gör det omöjligt nu. Inte så konstigt! Men vill man inte förstå så...
Anmäl inlägget
Skönt med löneökning
Skrivet av Sektorn, 2013-03-26 19:19:00
Ååå vi som fick löneökning precis..
Anmäl inlägget
Lönesänkningar?
Skrivet av Fri marknad. , 2013-03-26 18:33:12
Det är kanske dax att flygledare och tjänstemän anpassar sina löner neråt från de skyhöga nivåer som gäller idag. De är ju väldigt snabba att hävda löneökningar när piloterna får höjning, men när dessa sänker sina löner beroende på global konkursen är det väldigt tyst från flygledarhåll.
Anmäl inlägget
Kanske läge att se över sitt hus
Skrivet av Jonny, 2013-03-26 16:13:23
Om det är så att man är för dyr i drift så får man som i alla andra branscher se över sin produktion. Planekonomins tid är till enda.

Kan man inte leverera något som kunderna vill betala för så måste man nog överväga sin produktionskapacitet och konkurrenskraft. Finns den i LFV?
Anmäl inlägget
skillnaden är uppenbar
Skrivet av Per , 2013-03-26 15:43:39
Jetstrimmorna på den blå himlen är få numera
Anmäl inlägget
Vadå nytt?
Skrivet av zero, 2013-03-26 11:29:59
Finnarna har kört via Polen massor med år, bara att kolla på flihtradar24.com
Anmäl inlägget
Den som säljer sig billigast vinner!
Skrivet av Sälja billigast!, 2013-03-26 10:55:12
Inte bara när det gäller jobben utan även miljön!

Det spelar ingen roll vilket segment vi pratar om!

Sen låter allt så fint på papperet att vi har fått det så mycket bättre på alla sätt och vis!
Anmäl inlägget
Fataga
Skrivet av Anna Blagg, 2013-03-26 10:37:05
Att ta omväg skulle nog rendera mer avgifter för flygbolagen plus att det skulle gå mer bränsle och dyrbar tid.
Sverige ligger naturligt i den väg många bolag gör mellan kontinentala Europa till Kina, Japan samt mellan Mellanöstern till Nordamerika.
Anmäl inlägget
Størrelsen
Skrivet av pf, 2013-03-26 09:54:58
fokuser litt på hvor mye underveisavgifter er av totalkostnaden for flyingen for den overflygende trafikk.
For trafikk inrikes, eller til/fra Sverige har lite valg.

Litt spesielt er det at en del inrikes Norge går i gjennom svensk (og finsk) kontrollert luftrom til/fra nord-sørNorge.
Anmäl inlägget
Som vanligt...
Skrivet av Rickard, 2013-03-26 09:14:46
Den vanliga svenska girigheten och inkompetenta myndigheter! Men som vanligt är det ett förlorande recept...
Anmäl inlägget
Ryanairs fpl-avgifter
Skrivet av Olle, 2013-03-26 08:44:18
Men börja casha in samma landnings och handling avgifter för Ryanair som görs av andra flygbolag!
Anmäl inlägget
EUR/SEK
Skrivet av Kalle, 2013-03-26 08:19:57
Problemet är väl att LFV har sina utgifter i SEK men inkomster i EUR.

När kronan då stärks mot euron så måste man höja avgiften för att få in samma summa som tidigare (omräknat i kronor).


Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev