Skriv ut  

Fler Dreamliners till Norwegian?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 mars 2013
Tidigast den 1 september blir det aktuellt för Norwegian att sätta sina Boeing 787 i trafik. Kontraktet på de två leasade Airbus 340-300 sträcker sig i ett första skede på tre månader.
Det hindrar inte flygbolaget från att redan nu planera en utökning av Dreamlinerflottan.

I sommarens flygprogram finns inga flygningar med Boeing 787 inplanerade hos Norwegian. Långlinjeprogrammet som startar den 30 maj med sträckan Oslo – New York flygs med en Airbus 340-300 som är inhyrda från leasingföretaget HiFly. Dagen efter sätts en andra Airbus 340-300 in när linjen Stockholm – New York premiärflygs och sedan roterar de två flygplanen i långlinjeprogrammet när Oslo – Bangkok startar 1 juni och Stockholm – Bangkok den 20 juni.

– När Boeing gav besked om leveransförseningen tecknade vi ett tremånaders kontrakt med Hifly för att täcka upp våra långlinjeflygningar, säger Åsa Larsson på Norwegian till Flygtorget.
           
Boeing har ännu inte kunnat lämna något besked om när Dreamlinern kan vara tillbaka i trafik igen. Visserligen sker det provflygningar med de nya batterierna men amerikanska FAA har inte godkänt att flygplanet kan återgå i kommersiell trafik.

– Vi har fått indikationer om tidpunkter men det är alldeles för tidigt att börja prata datum och göra upp planer, säger Åsa Larsson.
           
Samtidigt rapporterar den amerikanska nyhetsbyrån Bloomberg att Björn Kjos, trots motgångarna med Dreamlinern, redan nu talar om att utöka långlinjeflottan. Hittills finns åtta Boeing 787-8 beställda men både fler av den modellen och den större 787-9 kan vara aktuell.

– Vi har aldrig stuckit under stol med att vi behöver köpa fler flygplan för att klara den expansion som vi planerar för, fortsätter Åsa Larsson. Asien är en marknad som vi hela tiden har i fokus och där finns enorma möjligheter. Samtidigt har Dreamlinern kapacitet att flyga från Skandinavien till bland annat Sydafrika, Hawai och Brasilien.
           
Norwegian får sina tre första Dreamliners i år, fyra nästa år och den sista beställda under 2015. Leveransen av varje nytt flygplan kommer med all sannolikhet att följas åt av presentationen av nya destinationer. Det finns också spekulationer om att Norwegian kan komma att använda några av de Boeing 737MAX som levereras in i flottan från 2017 på längre linjer. De flygplanen har kapacitet att flyga exempelvis till Pakistan och redan idag flyger bolaget Stockholm – Dubai med Boeing 737.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Alltid någon som ska tro sig ha rätt.
Skrivet av Hemliga Harry, 2013-03-29 11:34:23
@Cc. Sist ja flög till New York såg jag ganska mycket vatten under vingarna, men DY kanske flyger över nordpolen där de är is....vem vet.

De är som Kalle säger, skulle aldrig boka med ett bolag som inte har ETOPS.
Anmäl inlägget
Utan Etops får man ställa in flighten
Skrivet av Kalle, 2013-03-27 20:06:41
På vintern kan vissa 60 minutersflygplatser vara stängda pga väder. Då får man ställa in flighten om man inte har 120 eller 180 minuters Etops-tillstånd, som ger större valmöjlighet av nödlandningsflygplatser. Direkt okunnigt att säga att det "går bra ändå". Hade aldrig i livet bokat flygbiljett med bolag som inte har Etops.
Anmäl inlägget
Fel!
Skrivet av Cc, 2013-03-27 18:36:59
@Hemliga harry, det är inga som helst problem för Norwegian att flyga varken till Bangkok eller New York med dessa restriktioner. Man har absolut aldrig mer än 2 h till närmaste flygplats när man flyger från Skandinavien.
Anmäl inlägget
jobbigt läge NORWEGIAN
Skrivet av Hemliga Harry, 2013-03-27 15:46:53
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article16496221.ab


Får inte flyga över vatten och max två timmar från närmaste flygplats, jobbigt läge hahahaha!!!
Anmäl inlägget
Kjosen
Skrivet av observer, 2013-03-27 14:21:55
Björn Kjos har blivit fartblind eller så har han drabbats av storhets vansinne.Kommer att sluta med ett stort fall.Var ska han få sina passagerare i från ?? Kommer någon att våga flyga 787,och hur många kommer att betala lite mer för biljetten och slippa vara orolig och rädd under flygningen. Några kommer säkert att åka med för att få en adrenalin kick.
Anmäl inlägget
DM,
Skrivet av pf, 2013-03-27 10:04:32
det finnes leasingfirmaer.....
Anmäl inlägget
Låna, expandera, rekrytera, mer cashflow, låna...
Skrivet av Lyxfällan, 2013-03-27 09:51:03
Jo så fungerar det. Pyramidspelet går så länge det går. "Kjos spelar högt" stod det i någon artikel. Det kan ju också vara så att Ryanair, Easyjet, Vuelling eller någon annan sätter emot.
Anmäl inlägget
Tänk igen
Skrivet av Einar, 2013-03-27 09:29:59
@DM

Du vet inte så mycket om hur det fungerar kan man se....
Anmäl inlägget
Mm
Skrivet av Fredde, 2013-03-27 09:04:22
Sas...
Anmäl inlägget
Tänk
Skrivet av DM, 2013-03-27 08:48:48
Tänk vad man kan handla för 1,5 miljard i kassan! Flygplan för fler 100 tals miljarder, fantastiskt! Vad kan möjligen gå fel!!!!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev