Skriv ut  

Wizz Air utökar på Göteborg

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 mars 2013
Linjeutbudet från Göteborg City Airport växer. Fyra nya destinationer som presenterades vid årsskiftet har nu utökats med ytterligare en.

Göteborg City Airport växer tillsammans med de två flygbolag som står för merparten av trafiken, Ryanair och Wizz Air. Ryanair står för den stora trafiken med linjer till 18 destinationer, ett linjenät som utökades så sent som i januari. Linjenätet är en blandning av huvudstäder och solresmål. Wizz flyger idag till fyra städer i östra Europa och utökar från den 31 maj med ytterligare en linje till Skopje i Makedonien. Trafiken flygs två gånger i veckan med en Airbus A320-200 med 180 stolar.
- Det är en fantastisk nyhet, inte bara för oss utan självklart framför allt för de tusentals makedonier som vi vet bor i Västra Götalandsregionen och i vårt övriga upptagningsområde, säger Annika Nyberg VD på flygplatsen.
         
Den tidigare militärflygplatsen Göteborg City ligger bara 15 kilometer från stadskärnan i Göteborg och har under många år tillhört de snabbast växande flygplatserna i landet. De två första månaderna i år har trafikökningen landat på 2,9 procent jämfört med samma tid förra året. I år räknar Annika Nyberg med en genomströmning av 800 000 passagerare.
         
I och med den nya linjen till Skopje är utbudet 24 olika destinationer i 13 länder. Den enda inrikeslinjen är Gotlandsflyg som trafikerar Visby.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vinster för alla
Skrivet av Kurt-Hasses sanning., 2013-04-01 10:46:40
Nedläggning står inte heller på agendan. Finns inga som helst skäl varför inte västra Sverige skulle ha två flygplatser. De investeringar som Göteborgs stad har gjort skett med bakgrund av att man vet hur mycket mer inkommande turister det innebär. Det innebär fler jobb och mer skatteintänkter. Samt även minskade utgifter i form av försörjningsbidrag (socialbidrag) m m. Säve är en av få flygplatser där Ryanair är dominerande som ger vinst (liten).
Anmäl inlägget
Säve läggas ner?
Skrivet av GSEspotter, 2013-03-31 19:03:37
Tycker absolut inte GSE ska slå igen. Dock tycker jag att en hel del åtgärder på flygplatsen behövs.
GSE har tre reguljära flygbolag med sammanlagt 23 linjer, flera olika privata flygföretag, verkstad, utbildning och samhällstjänst. Så återigen, Tycker absolut inte GSE ska slå igen.
Anmäl inlägget
Göteborgarna bestämmer själva
Skrivet av Kurt-Hasses sanning, 2013-03-30 20:26:48
Möjligtvis går det åt lite skattepengar från dem som bor i Göteborgs stad - ingen annan. Om du inte bor där så behöver du inte bry dig. Inte ens om du bor i Mölndal. Säve går med en liten vinst men under tidigare år har ägarna fått skjuta till pengar. Förutom Göteborgs stad ägs Säve av det privata Volvo och affärsdrivande Swedavia som inte får en skattekrona. Swedavia äger dessutom 100% av Landvetter. Så om du relaterar "våra" skattepengar till alla oss som arbetar i Sverige så är det felaktigt.
Anmäl inlägget
säve borde läggas ner
Skrivet av Icke flygande, 2013-03-30 13:20:19
Jag fattar inte varför Göteborg skall behöva 2 flygplatser, lägg ner Säve och flytta befintlig versamhet till Landvetter. Det är ju ändå så att det är våra skattepengar vi pratar om.
Anmäl inlägget
Är rädd om sanningen
Skrivet av Kurt-Hasses "sanning", 2013-03-28 19:28:06
Kurt-Hasse, ingen enda har FLYTTAT. Finnns inget som är känsligt - vill bara bekämpa dumhet. Av de tre flygbolag som du nämner har 2 gått i konkurs och ett är bra nära. Du verkar leva i en annan tid där linje= något monopoluppdelat mellan två bolag. Alla bolag från Säve har startat där från scratch, ibland efter flera års uppehåll av de bolag du nämner på Landvetter.
Swedavia skulle mycket väl kunna sänka sina avgifter och få dit lågprisbolagen- se på Sturup.
Anmäl inlägget
Rena fakta
Skrivet av Kurt, 2013-03-28 14:15:46
Ser inte en enda lögn i mitt påstående, var tydligen en känslig punkt det där. Men sanning brukar röra upp känslor.
Det är rena fakta många linjer som trafikeras på Säve har en gång trafikerats på Landvetter. Senast i raden är Belgrad som tidigare trafikerades av Jat, Budapest av Malev Warsawa av LOT mfl.
Varför tror du förresten Swedavia har kvar sitt delägande i Säve när man väljer att sälja ut?
Anmäl inlägget
Rätt ska vara rätt
Skrivet av Är rädd om sanningen, 2013-03-28 13:55:47
Ren lögn! Inte en enda flyglinje har flyttat från Landvetter till Säve. Däremot har Air Berlin flyttat sin linje FRÅN Säve till Landvetter.
Ersätt inte ditt eget tyckande om att allt borde gå från Landvetter med rena lögner. Landvetter får gärna renovera på och öka sin attraktionskraft. Så länge man inte sänker avgifterna så väljer ekonomiskt sinnade flygbolag Säve - trots dess icke representativa terminal. Swedavia är dessutom delägare i Säve och tjänar pengar även där.
Anmäl inlägget
Säve en nagel i ögat på Swedavia
Skrivet av Hasse, 2013-03-28 09:34:17
Landvetter får betala för Säves expansion som tappat en hel del linjer till Säve. Detta börjar nog bli ett problem för Swedavia som satsat mycket pengar på renovering av Landvetter.
Säves å andra sidan har problem med att flygplatsen är sliten och skulle behöva en ny fräsch terminal för att det skall vara ansenligt och representativt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev