Skriv ut  

Norwegian startar fraktflygbolag

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 april 2013
Redan idag flyger Norwegian stora mängder frakt, framför allt inrikes i Norge. Nu renodlas fraktverksamheten i ett särskilt bolag som ska utnyttja fraktkapaciteten till flygbolagets 120 destinationer.

Sedan 2008 har fraktverksamheten inom Norwegian visat tillväxt. Det beror framför allt på samarbetet med Jetpak som haft ensamrätt att sälja frakt på flygbolagets flygningar inom Skandinavien.

- Vi är stora på frakt inrikes i Norge, bland annat för att flygfrakt alltid varit det bästa sättet att transportera gods i Norge. Med den kommande satsningen på långlinjer är det dags att ge en egen tydlig plats i koncernen, säger Erik-Barman Jenssen till Flygtorget.
         
Norwegian Cargo blir ett eget bolag inom koncernen och ska kunna placera gods på alla flygningar på linjenätet. Det innebär fraktmöjlighet till cirka 120 destinationer. Kapaciteten är dock beroende på vilken linje som är aktuell eftersom det är den ordinarie Boeing 737-flottan som tar med också godset. Det är inte aktuellt att använda renodlade fraktmaskiner.

- På en längre distans som Las Palmas blir det inte så stora möjligheter medan Munchenmaskinen kan ta mellan ett och ett och ett halvt ton, säger Erik-Barman Jenssen.
         
Den största kapaciteten finns ombord på Dreamlinern när den sätts i trafik i höst. Där räknar Norwegian med att kunna ta med 10 – 15 ton på varje flygning.

- På Bangkok och USA har vi dessutom en klar konkurrensfördel. Det är bara Thai som flyger direkt mellan Skandinavien och Thailand och på USA har SAS och de amerikanska flygbolagen inte så stor fraktkapacitet som vi får med Boeing 787. Den ökar sen successivt med varje ny maskin vi får levererad. Vi kan också visa en betydligt bättre tidsfaktor än de stora fraktflygbolagen som alltid ska leverera godset via någon central hub.
         
Fraktsatsningen startar officiellt den 2 maj men har redan nu tjuvstartat med att de första GSA:erna fått avtal med Norwegian. Det finns också en del begränsningar i fraktarbetet, bland annat får inte markstoppen förlängas av lastning och lossning. En central hantering av fraktverksamheten ger dock möjlighet att bättre överblicka var godsflödena går.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Fy Dy
Skrivet av Tutan, 2013-04-24 20:14:09
Du förmodar jag att du kan tala om MZFW, MTOW och MLW för B787 eftersom du uttalar dig så säkert om antalet kgs som kan fraktas.
Anmäl inlägget
Fel som vanligt
Skrivet av Fy Dy, 2013-04-24 13:52:34
"har SAS och de amerikanska flygbolagen inte så stor frakt kapacitet som vi får med Boeing 787" Med 291 pax i en 787 som är tänkt att ta maximalt 250 pax kan man i bästa fall få med 10 ton frakt. SAS A330 tar drygt 20 ton....
Anmäl inlägget
GSA
Skrivet av GSA, 2013-04-23 18:36:30
GSA = General Sales Agent

http://en.wikipedia.org/wiki/General_sales_agent_(airlines)
Anmäl inlägget
Spännande
Skrivet av Örjan, 2013-04-23 16:07:09
Vad betyder GSA?
Anmäl inlägget
Jojo
Skrivet av Speditören, 2013-04-23 09:57:31
Lycka till!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev