Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Aer Lingus nytt flygbolag för Apollo
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 30 april 2013
Det blir irländska Aer Lingus som tar över långlinjeflygningarna för Apollo nästa vintersäsong. Bland annat Göteborg får trafik till Västindien och Mexiko med bolagets Airbus 330-200. Novair är dock fortfarande största leverantör av flygningar till Apollo.
Sedan Apollos eget flygbolag Novair gjorde sig av med sin två Airbus 330 och därmed den egna långlinjekapaciteten, har en rad flygbolag, bland andra Orbest och Air Europa, flugit Apollos resenärer till Asien och Västindien. Den senaste vintersäsongen har Finnair flugit till resmålen kring Mexikanska gulfen. Men från nästa vintersäsong är det irländska Aer Lingus som tar över som Apollos långlinjeflygningar.
- Ja, vi har skrivit ett två årskontrakt med Aer Lingus för våra flygningar västerut, alltså till Dominikanska republiken, Mexiko, Kuba och Tobago, säger Apollos kommunikationschef Kajsa Moström till Flygtorget.
Aer Lingus sätter in en av de egna Airbus A330-200-maskinerna i chartertrafiken, ett flygplan som normalt går på bolagets reguljära linjer mellan Irland och USA. Flygningarna går på Novairs prefix med irländskt flightdeck och kabinbesättning från Novair, helt enligt det system som använts de senaste åren.
Trafiken på långlinjerna utgår i huvudsak från storstäderna i Skandinavien men även Landvetter och Billund får enstaka flygningar med Aer Lingus. Samtidigt fortsätter Novair själva att stå för en del av de längre flygningarna österut med de egna Airbus A321.
- Vi har ju flugit långt med den tidigare, bland annat till Brasilien med mellanlandning på Kanarieöarna och till Kenya. Kommande vintersäsong går den på linjerna till Goa i Indien och Sri Lanka, båda med mellanlandning i Kuwait på vägen.
Vid sidan av Novair kommer Apollo att använda Thai Airways vanliga reguljära linjer för resorna till Thailand och Vietnam. Trots de olika uppläggen för de långväga resandet är det inte aktuellt att Novair åter tar in långlinjeflygplan i flottan.
- Nej, inte som det ser ut nu. Det finns inte utrymme att använda den året runt och då blir det för dyrt.
Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Bara 3 flygplan
Skrivet av Kenneth, 2013-05-03 15:11:09
Novair har bara 3 flygplan det är väl en tidsfråga innan dom försvinner, tror jag i alla fall.
Apollo+SAS
Skrivet av locust, 2013-05-01 08:20:10
Är Novair verkligen störst leverantör av flygningar för Apollo? Kanske om man bara räknar Apollo Sverige men om man räknar hela Apollo så tror jag nog att SAS flyger mera. Eller?
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Recruitment Partner
TUIfly Nordic AB
Technical Support Specialist
CityJet AS
Head of Maintenance Operations
SAS
Tekniker/mekaniker
Roslagens Helikopterflyg AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Grekland tar emot sju DHC-515 brandflygplan
Flyg Umeå - Zakynthos, Cypern, Rhodos
Saab får order på systemet Arexis till Tysklands Eurofighter
Fler artiklar
Nyheter från andra media
09:56 25 miljoner i ekonomiskt stöd till Halmstads flygplats
19:05 Avtal nått för Lufthansas markpersonal
15:33 Ny brakförlust för SAS - SVT Nyheter
13:00 Halmstads flygplats föreslås få 25 miljoner i ekonomiskt stöd
16:26 Flygplan har kraschat i Norrköping i samband med landning
08:00 Rysk kryssningsmissil kränkte Polens luftrum - Svenska Yle
Fler artiklar
Flygforum
Bonum Padre:
Vad kommer hända med SAS Ground Handling på ARN?
kenneth:
SV: Slutet för BRA?
Oscar:
SV: Debatt: LFV stänger ner infrastruktur för ...
råger:
SV: Flygflottilj F16, Uppsala
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap