Skriv ut  

Politiskt rävspel ska rädda LFV

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 maj 2013
Riksdagens trafikutskott vill återreglera flygtrafikledningen i stora delar av landet. På torsdag presenteras ett förslag som innebär att LFV får ensamrätt på flygledningen på närmare 20 flygplatser i landet. Där ska i fortsättningen det inte ske någon offentlig upphandling.

Det har blåst upp till politisk strid om flygledningen på landets flygplatser. I riksdagens trafikutskott har en kollation av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänstern och Sverigedemokraterna utarbetat ett förslag som i princip innebär en återreglering av den konkurrensutsättning som genomfördes 2010.  Förslaget ska presenteras på torsdag och gäller de tio flygplatser som Swedavia äger, de flygplatser som Flygvapnet använder samt de regionala flygplatser som ligger inom så kallade samfällda terminalområden.
                     
De skulle innebära att ett tjugotal av landets flygplatser, närmare hälften av de som har reguljär trafik, i fortsättningen reserveras för LFV. Där ska den tidigare konkurrensutsättningen som genomfördes 2010 dras tillbaka. Motivet hos de fyra partierna är att konkurrensutsättningen inte fungerar eftersom de bara kommit en aktör på marknaden, att flygledning mår bäst av stordrift och att överlämningarna mellan terminalområden där olika företag bedriver flygledning medför säkerhetsrisker och försvårar gröna inflygningar.

– Det här är ett politiskt rävspel och absolut ingenting med flygsäkerhet att göra, bland annat har Transportstyrelsen inga som helst invändningar mot säkerheten. Det handlar om att bryta ut en liten del av den stora frågan om LFV’s framtid som riksdagen ska ta beslut om i höst. Genom att göra det kommer med all sannolikhet hela frågan att falla, det blir inget beslut vilket är vad de partier som nu agerar vill, säger Peter Larsson, vd för SRF, Sveriges Regionala Flygplatser.
                     
Bland de tio regionala flygplatser där LFV enligt förslaget ska ha ansvar för flygledningen finns fyra som redan valt ACR som leverantör istället för LFV. Det är Karlstad, Norrköping, Västerås och Trollhättan. Går trafikutskottets förslag igenom riskerar de att tvingas bryta de avtal som tecknats. Det kommer i så fall att kosta stora belopp.

– Men det innebär också att kostnaderna för flygplatserna även ökar på sikt, fortsätter Peter Larsson. Vid den senaste upphandlingen när fem flygplatser valde ACR minskade kostnaderna för flygledning med cirka 30 procent. För ekonomiskt pressade flygplatser och även kommuner eftersom de oftast står som ägare, är det ingen bra utveckling. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det här hotar ett antal av de mindre regionala flygplatserna.

– Det märkliga är också att de fyra partier som nu vill minska konkurrensen i Sverige, samtidigt tycker att det är bra att LFV är ute och konkurrerar på den internationella marknaden.



Kommentera artikeln
Det finns 63 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

S behöver Sverige Demokraterna
Skrivet av Observer, 2013-06-03 01:20:08
Sossarna måste alliera sig med SD så att de kan rädda LFV från att gå miste om mer marknad. Debatten i riksdagen var ett skämt. V och MP kan inget om luftfart och vill förutom att stänga ute en fri marknad för flygtrafikledning, som S påbörjat, stänga Bromma i morgon. Hur seriöst är det? Politik när den är som mest pinsam. Ygeman bör söka sig tii V där han bättre hör hemma. Bättre att plöja ner skattepengar till ineffektiva flygplatser än till skola, vård och omsorg. Eller?
Anmäl inlägget
Re:läst på
Skrivet av Anders, 2013-05-31 21:40:00
Precis så var det ju för några år sedan innan man delade upp i Swedavia och LFV.
Du som är så påläst kanske ska studera lite mer litteratur.........
Anmäl inlägget
Billigast för flygplatserna är...
Skrivet av Läst på, 2013-05-31 20:35:03
om flygplatserna själva går ihop och blir en egen provider av flygtrafikledningstjänst. Av det jag läst bedömer jag att de totala kostnaderna för flygplatsernas flygtrafikledning skulle sjunka mellan 60 och 70%! Detta pga av att Eurocontrol idag ersätter en enskild providers hela kostnad med upp till 75%, (personalkostnad, inflygningshjälpmedel, utbildningskostnader etc.). Detta system gäller i hela Europa och finansieras av en-routen. Alla andra alternativ är dyrare!
Anmäl inlägget
LFV betalar ju visst!
Skrivet av FL, 2013-05-30 20:02:39
"...finansieras flygledarutbildningen 100% av flygbolagen via uttag av avgifter." Skriver någon men det innebär ju höjda avgifter vilket gör det omöjligt att konkurrera med andra! Varför är det så svårt att förstå?
Lägg därtill att LFV ska ha beredskap för att övriga providers inte klarar sina åtagande!!! Vad kostar inte det?! Hur kan det då vara konkurrens på lika villkor? Det är ju helt omöjligt!
Anmäl inlägget
Moratorium?
Skrivet av Observer, 2013-05-30 17:12:02
Ett av alla sakfel som oppositionen fått till i sitt betänkande och som Sveriges riksdagsmän ska besluta på. Enligt information från Transportstyrelsen är detta med ett moratorium inte korrekt. Transportstyrelsen beslut har ingen tidsgräns. Däremot är vissa beslut gällande fr o m 1 januari 2015. Dvs då skall alla samfällda TMA vara konkurrensutsatta.
Anmäl inlägget
5 juni
Skrivet av Kalle, 2013-05-30 16:51:53
Det blir nget beslut i Riksdagen idag. Var för mkt andra saker att debattera så man får skjuta på omröstningen till den 5 juni.
Anmäl inlägget
Del 3 ur Trafikutskottet betänkande 2012/13:TU18
Skrivet av Flygsäkerhet framför allt, 2013-05-30 16:17:25
Länk till betänkandet.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/201213Luftfartsfragor-_H001TU18/
Anmäl inlägget
Del 2 ur Trafikutskottet betänkande 2012/13:TU18
Skrivet av Flygsäkerhet framför allt, 2013-05-30 16:16:20
"Transportstyrelsen har alltså inte beslutat att konkurrensutsättning inom samfällda TMA-områden kommer att godkännas efter 2014; myndigheten har enbart meddelat att ett beslut i frågan kommer att fattas då och att det måste kunna garanteras att flygtrafikledningen sker på ett säkert sätt.

Trots detta – och i strid med riksdagens tillkännagivande – har Norrköpings flygplats, som ligger inom ett samfällt TMA-område, beslutat att konkurrensutsätta den lokala flygtrafikledningstjänsten. "
Anmäl inlägget
Del 1 ur Trafikutskottet betänkande 2012/13:TU18
Skrivet av Flygsäkerhet framför allt, 2013-05-30 16:14:00
"Tranportstyrelsen har fattat beslut om ett moratorium rörande konkurrensutsatt flygtrafikledning inom samfällda TMA-områdena. Beslutet fattades 2011 och gäller fram till 2014. Beslutet fattades därför att Transportstyrelsen ville ha tid för att utreda risker med överlämningar m.m. när flera olika leverantörer agerar inom ett samfällt TMA-område. När moratoriet upphör kommer Transportstyrelsen att fatta beslut om hur man kommer att agera. "
Anmäl inlägget
Primitiv debatt
Skrivet av Observateur, 2013-05-30 15:40:13
Debatten är grov. Flygtrafiktjänst är ingen affärsidé utan en komplex infrastrukturtjänst.
EUs performancekrav går ut på att hålla kostnaderna låga. Om ACR hade all flygledning i Sverige skulle de förstås också ha utbildningskostnader då staten inte betalar flygledares på det sätt som staten betalar yrkeshögskoleutbildning eller universitetsutbildning.Har LFVs konkurrenter några forsknings- eller utvecklingsambitioner?
Försvarmakten vill begripligt nog inte ha utländska aktörer i sina torn.
Anmäl inlägget
Sv: Roffe
Skrivet av FL, 2013-05-30 15:16:43
NEJ. LFV betalar inte för utbildningen självt. Enligt senaste "Flygledaren", en tidning för svensk flygledareförening, så finansieras flygledarutbildningen 100% av flygbolagen via uttag av avgifter. Läs Flygledaren så blir denna fråga en gång för alla klarlagd. Bra för ACR när de nu ska utbilda flygledare i Schweiz. Vilken erfarenhet och spännande tid dessa elever kommer att få.
Anmäl inlägget
Samfällda TMAn
Skrivet av QNH, 2013-05-30 14:46:17
En av de stora frågorna är ju samfällda TMA och då framför allt Stockholm TMA. Där kommer det GARANTERAT att gå åt fler flygledare om det konkurrensutsätts. Detta eftersom Stockholm Control idag sköter både Stockholm TMA till FL 95 och luften däröver till FL 195.
Om en annan aktör än LFV skulle vinna Stockholm TMA skulle LFV fortsatt sköta luften upp till FL 195. LFVs stordriftsfördel skulle försvinna. Fler flygledare skulle behövas och det skulle bli kostnadsdrivande.
Anmäl inlägget
Re: Inge
Skrivet av Roffe, 2013-05-30 14:35:43
Tror du har missförstått en hel del Inge... de miljoner som ev. kommer att sparas på en helt avreglerad marknad kommer till största delen hamna hos staten eftersom alla de största flygplatserna är just statliga ! (Sen är ju siffran 200-300 miljoner tagen helt ur luften)
Vänta bara vad som kommer hända med priserna när ACR:s ägare kräver vinst (de säger själva att de ej gör vinst idag!) och när de måste betala utbildning av FL själva (vilket LFV gör idag)
Anmäl inlägget
Re; Lisa
Skrivet av FL, 2013-05-30 13:48:05
Ett "Remote Tower Center" lär kräva väl så många flygledare och pappersvändare! Ska man dessutom locka dit flygledare så lär det krävas lite extra åtgärder...
Som vanligt halkar denna debatt in på småaktighet och oförmågan att inte klara av att lämna Jante utanför... :-(
Ska vi se någon form av utveckling så krävs det en och annan pappersvändare. Antalet du anger är dock fel. I andra länder är förhållandet pappersvändare/flygledare helt fel men inte i Sverige.
Anmäl inlägget
Förklarligt
Skrivet av Lisa, 2013-05-30 13:21:37
"nonsens" är det om man är en kostsam flygledare som behöver minst två pappersvändare för att utgöra sitt jobb. Blir det en återreglering så ska jag placera allt mitt sparkapital i Remote Tower. Låt dagens visade och förhoppningsvis framtidens effektiviseringar genom upphandlingar stanna i kommunernas försorg. Förstår inte man tycka annorlunda.
Anmäl inlägget
Re; Inge
Skrivet av Insyn på riktigt, 2013-05-30 13:07:08
Nonsens!
Anmäl inlägget
Jag betalar hellre till effektiva bolag
Skrivet av Inge, 2013-05-30 12:26:26
Ja! Jag betalar hellre till privata bolag än till kostsamma statliga bolag. I detta fall rör det sig om flera hundra miljoner årligen. De är just dessa miljoner som både behövs och bättre stannar kommuners regi än att de snubblar bort i LFV stora ryggsäck. Kvalitén och flygsäkerheten är densamma och kanske t o m högre hos privata. Jag respekterar både LFV och privata aktörer på marknaden och båda och behövs för att kunderna ska få bästa möjliga leveranser.
Anmäl inlägget
Re:Inge
Skrivet av Kalle, 2013-05-30 12:03:07
Inge:

Att ACR enbart har svenska flygledare spelar ingen roll. Frågan är inte om ACR ska få konkurrera med LFV.
Frågan är om vi ska ha en helt avreglerad marknad där lägsta anbud vinner, oavsett vem som är budgivare.

Märkligt för övrigt att du tycker det är bättre att skattepengarna går till ett privat bolag istf för till ett statligt bolag där överskottet går tillbaka till skattebetalarna.
Anmäl inlägget
Svar:Inge
Skrivet av Anders, 2013-05-30 12:02:58
Bättre att dina skattepengar går till en privat aktör Inge?
Skämt och sido, visst behövs det stöd till regionala flygplatser. Det får de också, men det kanske behövs mer för en levande landsbyggd.
Dina skattekronor kommer alltid att försvinna ner i någons fickor så länge som du inte är beredd på att att betala biljettpriserna fullt ut.
Anmäl inlägget
Lekstuga
Skrivet av Inge, 2013-05-30 11:34:57
Det finns incitament i avregleringen och det rör sig om flera hundra miljoner/år. Jag har sett siffror på finansdepartementet. Pengar som bör gå till kommunala angelägenheter istället för till LFV för att upprätthålla lite FM behov. Vad jag kan se har ACR endast svenska flygledare i operation och de är de ensamma om i landet. Att vi skattebetalare och kommuner ska skjuta in extra pengar varje år för täcka flygplatsernas höga kostnader är inte okej enligt min mening. Skärpning socialdemokrater!!!
Anmäl inlägget
Transportstyrelsen etc del 3
Skrivet av Anders, 2013-05-30 10:56:11
Tror ACR har tagit någon enstaka elev som blivit avskild på den militära utbildningen, och använder hen till civil flygtrafik. Helt enligt regelverket dock.LFV har krav från försvarsmakten att deras FL skall kunna hantera militär trafik. Även de civilanställda.
Frågan är som sagt komplex. Min enda åsikt är att om man avreglerar så måste även LFV ges samma förutsättningar att konkurera ekonomiskt som deras konkurenter.
Anmäl inlägget
Transportstyrelsen etc del 2
Skrivet av Anders, 2013-05-30 10:54:00
Vilka reservister skall skall fylla tornen i ofred? Dessa finns inte och hade inte haft kompetensen i alla fall då det krävs att du måste upprätthålla kompetensen i den operativa miljön under tid.
Utländska ägare, med eventuellt utländska flygledare som skall leda svensk militär i ofred? Klart att försvarsmakten vill lägga in veto. Dessutom krävs det inte militär FL-utbildning för att arbeta utanför LFV idag.
Anmäl inlägget
Transportstyrelsen etc del1
Skrivet av Anders, 2013-05-30 10:52:13
Transportstyrelsen säger inte nej till en avreglering därför att de endast ser till att säkerheten efterlevs. Om detta betyder att man måste anställa fler FL för att kunna upprätthålla säkerhet och effektivitet i uppdelade samfällda TMA:n, så skiter de i detta. De struntar fullständigt i de ekonomiska konselvenserna så länge som regelverket/säkerheten efterlevs.

Anmäl inlägget
2
Skrivet av Kalle, 2013-05-30 10:01:03
forts:
Nu ska riksdagens debattera och sedan rösta om det hela. Detta sker idag (om man hinner, annars skjuter man röstande några dagar/ngn vecka framåt i tiden).

Då ett utskott har samma politiska sammansättning som riksdagen så brukar förslag från utskotten också röstas igenom i riksdagen.
I detta fall har alliansen röstat nej i utskottet och övriga röstat ja.
Anmäl inlägget
1
Skrivet av Kalle, 2013-05-30 10:00:43
Ulf G:

2 partier har lämnat motioner om återreglering.
Motioner ska behandlas av utskottet.
För att bilda sig en uppfattning kallade utskottet för ett par veckor till sig Försvarsmakten, LFV, ACR, Swedavia, Transportstyrelsen och hade en utfrågning.
Efter den utfrågning har man behandlat motionerna och kommit fram till ett förslag.
Det förslaget blev att återreglera vissa (de flesta) flygplatser.
Anmäl inlägget
Re: Anton Ehwerts
Skrivet av The Observer, 2013-05-30 09:53:01
Du behöver inte vara orolig. Tillsynsmyndigheten är Transportstyrelsen. Dvs. det är Transportstyrelsen som kontrollerar och inspekterar LFV (och ACR) så att de följer alla regler och bestämmelser. Så har det varit sedan 1 januari 2005.
Anmäl inlägget
Säkerhet?
Skrivet av Anton Ehwerts, 2013-05-30 08:39:50
Är verkligen det flygsäkraste och effektivaste upplägget att LFV är ensam operatör? Att LFV kontrollerar LFV? Det har enligt min mening aldrig varit särskilt effektiv eller säkert när man bestämmer själv samtidigt som man kontrollerar sig själv. Oavsätt hur man vill ha trafikledningen måste trafikledningen delas upp i tre delar. Kontroll, Infrastruktur och Operatör.
Anmäl inlägget
Vad beslutas idag?
Skrivet av Ulf G, 2013-05-30 08:29:28
Nu är ju inte Sveriges Riksdag min starka sida och hur beslutsgången ser ut. Hur ser gången ut för beslut i den här soppan? Trafikutskottet tar upp frågan idag. Så långt är jag med. Sen ska det ju tas beslut av riksdagen. Sker det också idag? Kan någon mer insatt förklara för mig?
Anmäl inlägget
Vaer gang
Skrivet av Malin, 2013-05-30 08:27:02
Men då är ju Danmark bäst i välden inom området flygledning. Oppositionen har då även fel här. Stackars Swedavia och kommunala flygplatser att S, MP, V och SD vill tvinga flygplatsernas att betala 30-40% högre priser pga Försvarsmaktens ovilja och lekstuga. Gissar att det rör sig om 200-300 miljoner per år i förlorade besparingar.
Anmäl inlägget
Flygsäkerhet
Skrivet av QNH, 2013-05-30 00:58:46
Det kan tilläggas att Naviair i Danmark gick till no-blame culture från ett system där den enskilde kunde straffas om denne gjort fel i mitten av 2000-talet.
Antalet årliga avvikelserapporter gick från under 10 per år till över 1000 i genomsnitt.
Den oinvigde kan förledas att tro att det blev flera 100% farligare att flyga i Danmark. I själva verket blev det sannolikt säkrare.
I flygbranschen ses det allmänt som ett positivt tecken att medarbetarna skriver många rapporter.
Anmäl inlägget
Re: Malin
Skrivet av QNH, 2013-05-30 00:50:55
Det är precis tvärtom. Att LFV har tusentals avvikelserapporter per år tyder på att de jobbar aktivt med flygsäkerhet.
Mycket forskning stöder tesen att i en positiv säkerhetskultur uppmuntras människor att rapportera egna och andras misstag utan risk för repressalier. Där man utreder alla misstag och använder dessa till utbildning och verksamhetsutveckling för att undvika samma misstag igen och upptäcka latenta fel. Sök gärna på "no-blame culture", "safety culture" eller "swiss cheese model".
Anmäl inlägget
Försvarsmakten är infiltrerad av LFV
Skrivet av Sune, 2013-05-29 22:57:56
Att Försvarsmakten tar så stark ställning till att använda LFV beror på att det är FL från LFV som sitter på dessa stolar inom HKV. Således part i målet. Det skulle funka lika bra med att FL från ACR jobbade i militära torn. Vid skarpt läge kallas ändå reservisterna in.
Anmäl inlägget
LFV är världsbäst på flygledning
Skrivet av Malin, 2013-05-29 22:53:26
Så skriver oppositionens i sitt betänkande. Världsbäst, hur har de mätt detta eller är det LFV själva som tror så? Prisledande, eller vad menar de?

Flygsäkerhet är inte LFV starkate sida. Om ni inte tror mig så begär ut sista årets avvikelser från myndigheten.
Anmäl inlägget
Reglering
Skrivet av Stalin, 2013-05-29 20:21:41
Jag hoppas också på mer återreglering och reglering. Det bästa vore om vi reglerar folks tankar. På så vis kan vi vara säkra på att alla tänker som vi vill att de ska tänka och att ingen missar något ämne i skolan eller blir mobbad. Vi kan också vi en återreglering vara säkra på att det inte finns någon säkrare eller effektivare flygtrafikledning än den som LFV erbjuder eftersom det är den enda som finns.
Anmäl inlägget
Det var på tiden!
Skrivet av !?, 2013-05-29 18:28:19
Hoppas mer återregleras! Elmarknad, skolor osv osv.
Anmäl inlägget
Flygsäkerhet
Skrivet av The Observer, 2013-05-29 18:15:10
"Flygsäkerheten är lika hos alla eftersom samma krav ställs på alla."
Jo tjena. Det ser man hur det går i skolan. Skolinspektionen har samma krav på alla skolor, men senast var det en friskola i Gbg som hade glömt bort ett skolämne. Andra skolor går i konkurs mitt under en termin. På vissa skolor förekommer mobbning med lärare och rektorers tysta medgivande. Osv. osv.
På samma sätt blir det inte automatiskt samma flygsäkerhet för att kraven är samma.
Anmäl inlägget
Försvar??
Skrivet av Einar Ost, 2013-05-29 18:10:48
Vad är det för försvarshemligheter vi är så rädda för ska komma ut genom privata bolag? Vi har ju inget försvar och det är ingen hemlighet? Ryssrackarna upptäckte väl det i påskas om de inte visste det tidigare.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Gunnar, 2013-05-29 15:37:32
Är det hemligt att försvaret inte var närvarande när ryssarna övade mot mål i Sverige?
Anmäl inlägget
Struntprat
Skrivet av Gunnar, 2013-05-29 15:34:40
Argumenten tryter. Det finns fler instanser och företag än försvarsmakten som håller i information med sekretess.
Anmäl inlägget
FM
Skrivet av FarochFlyg, 2013-05-29 15:29:07
Tycker inte att ett privat bolag ska ha så pass stor insyn i försvarets planer. Bara ett annat bolag på marknaden just nu men fler kan det bli och då ska svenska försvaret lämna ut en massa info om deras verksamhet till privata aktörer. Rimmar inte bra enligt mig.
Anmäl inlägget
Försvarsmakten måste vakna
Skrivet av Ryssen, 2013-05-29 15:17:05
Jag undrar varför försvarsmakten tar så kraftfull ställning för LFV och menar på att de inte kan bedriva sin verksamhet med ACR. Jag tror att vi behöver en privatisering av försvaret snart när de visar sin inkompetens och sitt gammalmodiga synsätt att vägra förnya sig. De är inte beredda på någonting som vi fått erfara på senare tid.
Anmäl inlägget
nonsens
Skrivet av Tomas, 2013-05-29 14:29:30
Kravbilden internationellt och nationellt för leverantörer av flygledning är lika. Flygsäkerheten är lika. Flygledarna är lika. Priset är olika och vid en återreglering drabbar det flygnäringen och landets flygplatsägare. FM kan lägga ner - de har ändå ingen verksamhet under sommar och helger.
Anmäl inlägget
Olika är inte lika
Skrivet av JE, 2013-05-29 13:43:57
Se så allihopa, kan vi inte enas om:
Bäst för flygplatsernas ekonomi, konkurrens mellan bolag ner till toapappersbesparingsnivån.
Bäst för flygtrafikledningen, en provider som bedriver utveckling och vidareutveckling.
Bäst för flygsäkerheten...? Pengar och flygsäkerhet går ofta inte att kombinera kompromisslöst.
Anmäl inlägget
Kvar på backen
Skrivet av Fröken Vinge, 2013-05-29 13:33:15
Militären vet vad de gör och har redan dragit sina slutsatser av det osäkra läget.
Anmäl inlägget
Tunnelseende
Skrivet av FarochFlyg, 2013-05-29 13:22:49
Peter Larsson har ett argument: Det blir billigare med konkurrens.

Sen att transportstyrelsen menar på att det är lika säkert med andra aktörer än LFV är ju för att det är gamla LFV:are som jobbar för ACR.

Ska det bli en sektor Linköping/Norrköping/Nyköping samt att militären tar den luft de vill ha kan ju passagerare förvänta sig timmars förseningar. Undrar vad det skulle kosta?
Anmäl inlägget
Sv Kalle flygare
Skrivet av Tomas, 2013-05-29 13:15:53
Flygledningsmarknaden visade sig vara perfekt för konkurrens och det är just därför LFV högsta ledning gjorde feltramp och hyrde in pr-konsulter för att få vissa politiska partier att rädda LFV. Annars hade LFV snart sett sitt sista torn. Tur att Abu Dhabi finns för höga LFV chefer som vill ha ett behagligare slut på sin karriär. Länge leve oppositionen!
Anmäl inlägget
Re: Kalle
Skrivet av Lena, 2013-05-29 13:07:52
Flygplatsägarna i landet är mestadels kommuner och de är just de som betalar för flygplatserna drift genom förlustbidrag. Bara ett väldig få flygplatser i landet har positivt resultat, Arlanda t ex. Det låter mer rimligt att kommunerna slipper betala överpriser till LFV och istället kan spara direkt genom att betala marknadspriser till privata leverantörer. Annars försvinner pengarna ner i en massa LFV drivna projekt...
Anmäl inlägget
@Tomas
Skrivet av Kalle flygare, 2013-05-29 12:44:29
Problemet är att det inte går att få en fungerande konkurrens på en sån extremt liten och på många sätt speciell marknad som flygtrafikledning är.
Det är ingen slump att det i stort sett alla andra länder i världen är staten som sköter flygtrafikledning.

Anmäl inlägget
Re: Lena
Skrivet av Kalle, 2013-05-29 12:40:40
Lfv ägs av staten och drar således in pengar till staten genom att flygplatser och flygbolag får betala för deras tjänster. ACR är ett privat bolag... Vill du ha mer pengar till lärare så kanske du ska ta en funderare på vilket bolag som tjänar det syftet bäst...
Anmäl inlägget
Håller med Lena
Skrivet av Tomas, 2013-05-29 11:59:35
Alla flygplatser i landet har stora behov av att driva sina flygplatser kostnadseffektivt. Inte bara de små regionala flygplatserna är hårt ekonomiskt ansatta. Förfärligt att S, MP, V och SD hellre räddar LFV ekonomiskt än att dra nytta av de besparingar som finns i en fungerande konkurrens. Låt konkurrens av flygtrafikledningen gälla som riksdagen bestämde den 2010 och låt staten och kommuner lägga möjliga besparingar på skola, vård och omsorg istället. Sunt förnuft tack!
Anmäl inlägget
Fy skäms
Skrivet av Lena, 2013-05-29 11:17:53
Att MP och V stödjer en återreglering av flygledningen är fruktansvärt tragiskt och skrämmande. Det bevisar att oppositionspartierna hellre lägger åtskilliga 10-tals miljoner per år i Luftfartsverkets fickor än att skapa mer förskoleplatser runt om i landet. Att rädda LFV undan konkurrens är otrohet. JAG ÄR STUM!!! Höj lärarlönerna istället och lägg ner LFV.

Anmäl inlägget
Sansat inlägg
Skrivet av Jonny, 2013-05-29 11:09:29
Äntliget ett sansat inlägg i debatten som beskriver vad det handlar om:

http://www.barometern.se/reagera/debatt/flygplatsen-viktig-for-regionens-utveckling(3793922).gm

Anmäl inlägget
rättelser
Skrivet av privat fl, 2013-05-29 11:01:05
@Einar Ost, majoriteten av flygledarna på våra militära flygplatser är reservare.

@The Observer, ACR har också beställt färska elever. Den största fallgropen för LFV är deras overheadkostnader. Utan dessa hade de erbjudit mycket lägre priser än acr.

@Flygledare, låter som du sitter i din egen bubbla i en kontrollcentral långt ifrån den häktiska verklighet som råder i många mindre torn.
Anmäl inlägget
Löneanpassning.
Skrivet av Flygledare, 2013-05-29 10:41:26
LFV borde löneanpassa flygledarna beroende på arbetssituationen.På tex Arlanda ATC och STH. controll är det skäliga löner.
På många mindre flygplatser borde en normallön för en flygledare vara ca. 25000:-/ mån.Statliga myndigheter ska ju börja med anpassade löner.
Anmäl inlägget
Orättvis konkurrens
Skrivet av The Observer, 2013-05-29 10:16:18
LFV betalar hela utbildningen för alla flygledare i Sverige, ca 3 miljoner per person.
Enligt dagens system har ACR inga kostnader för utbildning då de vid verksamhetsövergång tar över personal från LFV gratis.
Därför blir siffrorna missvisande. Låt staten utbilda flygledare så blir det nog konkurrens på lika villkor.
Anmäl inlägget
@Chu
Skrivet av Tjang, 2013-05-29 10:13:13
Skillnaden är väl kanske att FAA är effektiva till skilnad mot LFV.
Anmäl inlägget
Kom igen Micke!
Skrivet av Einar Ost, 2013-05-29 10:10:35
Kom igen Micke! Vad är de tungt vägande skälen som försvarsmaken har? Om FV har särskilda krav i fredstid bör de väl ha egna flygledare på sina baser? Skulle sverige bli hotat och ett beslut om att kalla in reserven fattas så kan väl försvaret i det läget ta över trafikledningen på alla flygplatser med hjälp av flygledare i reserven?
Anmäl inlägget
Sansning
Skrivet av Chu, 2013-05-29 10:06:16
Vill bara påminna om att det i alla avreglerares våta dröm, USA, inte ens finns någon diskussion om avreglering när det gäller flygtrafikledning. Att den ska vara statlig är fullständigt självklart där. Så borde det vara överallt.
Anmäl inlägget
Billigare med LFV i framtiden?
Skrivet av Micke, 2013-05-29 09:16:43
Läs i dagens nyteknik:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article3703489.ece

Det kanske blir billigare flygledning med LFV på sikt i alla fall?
Sen får man inte glömma i denna debatt att försvarsmakten har en tungt vägande åsikt som vill ha kvar LFV. (Vilket Peter Larsson alltid undviker i sina inlägg...)
Anmäl inlägget
Farlig utveckling
Skrivet av PF, 2013-05-29 09:14:32
Sverige måste vara den sista sovjetstaten.

Det framför konstiga argument från de som vill återreglera. Att dra in säkerheten är direkt löjligt. Betyder det att för de flygplatser som inte återregleras så är de "stora säkerhetsproblemen" ok?

De menar också att det vara är en aktör med (ACR) förutom LFV. När Swedavia handlade upp 2011 (som avbröts) var ett flertal internationella aktörer med, aktörer som får LFV att liknas vid en liten löjlig amatör på marknaden.
Anmäl inlägget
Idioti
Skrivet av Olle, 2013-05-29 08:59:36
Politiker som vill förändra spelreglerna för mindre regionala flygplatser med ett så idiotiskt och illa genomtänkt förslag kan väl knappast räkna med några röster vid valet 2014.
Anmäl inlägget
LFV, over and out...
Skrivet av Fröken Vinge, 2013-05-29 08:52:22
Märkliga skäl som ökar misstänksamheten snarare än skapar transparans. 1/ Inte fungerar eftersom de bara kommit en aktör på marknaden (30% kostnadsbesparing, det rimliga vore väl att utvidga). 2/ Flygledning mår bäst av stordrift (hur stämmer det med nr 1 att det kommit för få aktörer på marknaden?). 3/ Att överlämningarna mellan olika företag medför säkerhetsrisker (upp till bevis i den frågan, tack). Politikernas kärleksakt med LFV liknar mest strypsex med dödlig utgång. För flyget.
Anmäl inlägget
Dummaste jag hört
Skrivet av Jörgen, 2013-05-29 08:45:31
Är LFV så inneffktiva att de behöver politisk hjälp från MP, SD och V för att överleva. Politik när den är som bäst!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev