Skriv ut  

Airbus A350 XWB i luften till flygmässan i Paris

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 maj 2013
Nedräkningen inför premiärflygningen med Airbus nya långlinjemaskin A350XWB närmar sig. Den kan bli av redan i juni när den stora flygmässan i Paris genomförs. Det kommer i så fall att locka bland andra SAS som redan i år ska bestämma sig för hur den nya långlinjeflottan ska se ut.

Airbus A350 XWB

Just nu surrar det av rykten kring Airbusfabriken i Toulouse. Det finns redan ett färdigmålat exemplar av den nya långlinjemaskinen A350 XWB och programmet för de inledande provflygningarna är redan klart. Samtidigt närmar sig den stora flygmässan som i år hålls på Le Borget, strax utanför Paris de 17 – 23 juni. Att då, när hela flygbolagsvärlden är samlad på en plats, kunna visa upp det nya flygplanet i luften kan knappast vara en chans som Airbus vill missa.
        
Ryktet att det ska ske en överflygning någon av dagarna har ökat i intensitet sedan det visat sig att det första flygplanet nu pryds av en A350-logo på undersidan. Det brukar vara ett säkert tecken på att det är dags att visa upp den nya maskinen. En fly-over skulle också vara ett sätt att hetsa upp tvekampen med Boeing som ska närvara på flygutställningen med Dreamlinern. Det är ju Boeing 787 och A350XWB som är den nya generationen långlinjeflygplan.

Airbus A350-900
        
En flygande Airbus 350 är också något som intresserar SAS. Enligt pressavdelningen på SAS ska flygbolaget någon gång i år fatta beslut om vilket flygplan som ska ersätta flottan av Airbus 330 och Airbus 340. SAS har genom åren varit trogna köpare av amerikanska långlinjemaskiner, från både Douglas och Boeing. Trendbrottet kom när Airbus plötsligt fick förtroende med de fyra A330-300 och sju A340-300.
        
Hur diskussionerna går i SAS ledning är det ännu ingen som vet. Vilket beslutet än blir, dröjer det sedan ett antal år innan de nya maskinerna flyger i SAS färger. Orderböckerna hos både Boeing och Airbus är förtroendeingivande tjocka och där finns bland andra Finnair som beställt elva A350XWB som ersättning till sina Airbus A340. Redan under 2015 ska de första tas i trafik och blir de första på den nordiska flygbolagsmarknaden. Lägg till Norwegian som av allt att döma sätter Dreamlinern i trafik i slutet av augusti i år, så visar det att generationsskiftet i de nordiska långlinjeflottorna redan har börjat.



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Flygchefen/Luftfartsinspektören
Skrivet av Harry, 2013-06-01 17:34:39
Du kan lätt läsa i årsredovisningen om finanserna, inklusive hur mycket 4exNG ger. Märkligt inlägg.
Anmäl inlägget
Det är inte
Skrivet av Pilot, 2013-06-01 13:03:13
våldsamt stora batterier. Det är fler batterier av ny typ. Det är en barnsjukdom som nu verkar vara löst. Problemet med kontaminerad kabinluft har funnits i decennier och kommer aldrig att lösas, så länge luft tas ofiltrerad direkt från motorerna. Alla packningar kan gå sönder och så har även skett vid mängder av tillfällen. Boeings lösning är det enda långsiktigt hållbara. Det är en stor besvikelse att Airbus fortsätter med detta dåliga sätt att trycksätta flygplan på.
Anmäl inlägget
ENHETLIGFLOTTA ??
Skrivet av Flygchef / Luftfartsinspektör., 2013-05-31 23:25:06
Till SAS Styrelse; Ingenting blev presenterad på årsmöte om finansieringen av 48,2 miljarder SKR till NY flotta ?

Finnas det en finansplan i dag i.o.m. att alla ASSET's är förbrukade ???????????

Frågande "AKTIONÄR".
Anmäl inlägget
Samma piloter flyger 330-340-350
Skrivet av Harry, 2013-05-31 08:52:59
Väldigt listigt och ekonomiskt. Självklart påverkar detta val av flygplan, som mycket annat. SAS väljer långlinjeflygplan i år och "det blir inte färre än i dag".
Anmäl inlägget
Elektriska kompressorer, då behövs det ampere.
Skrivet av Kalle, 2013-05-31 08:49:53
Våldsamt stora batterier också. De kan börja brinna, som vi sett.
Anmäl inlägget
Airbus - Boeing
Skrivet av Ola-Conny, 2013-05-31 07:59:09
Jag tycker att Airbus lämnat sin design lite och ser nu mera ut som en Boeing.
Anmäl inlägget
Helt otroligt
Skrivet av Pilot, 2013-05-30 19:46:28
att man fortfarande använder sig av bleed-air på detta nya flygplan. Boeing har äntligen återgått till jetålderns barndom med elektriska kompressorer för trycksättning och därmed kan besättning och passagerare slippa riskera att utsättas för kontaminerad kabinluft!

Snudd på skandal.
Anmäl inlägget
Angry Birds
Skrivet av Hasse, 2013-05-30 19:36:54
Ser den inte ut som en av figurerna i Angry Birds?
Anmäl inlägget
Vilket fult flygplan!
Skrivet av Buss 591, 2013-05-30 18:37:49
Snacka om fult flygplan, fulare får man leta efter!
Anmäl inlägget
M
Skrivet av M, 2013-05-30 17:42:52
Ex. Q400 var ingen hitt med en massa barnsjukdommar. SAS config av CRJ är ground instable vi lastning men det mest klassiska är nog MD90 sär man tog bort airstairs fram för att spara vikt. Kärran blev för baktung och man flög alltid med 100kg samt fastsurrat i CPT 1.
Anmäl inlägget
Ja...
Skrivet av Petter, 2013-05-30 17:05:06
DC-9 till MD80 :)
Näe, egentligen inte, men jag tror kostnaderna har större betydelse nu! Vi får se....
Anmäl inlägget
Har...
Skrivet av @Reply, 2013-05-30 17:00:22
...du något exempel?
Anmäl inlägget
Kostnad training
Skrivet av Reply, 2013-05-30 10:57:03
SAS har väl aldrig varit kända för att välja det mest ekonomiska alternativet, varför ändra ett inarbetat koncept?
Anmäl inlägget
Kul, hoppas dem hinner!
Skrivet av Petter, 2013-05-30 10:28:17
För SAS del skulle jag bli väldigt förvånad om dem valde Boeing före Airbus. Måste ju vara mycket billigare och enklare att låta crew gå över till A350 utbildningsmässigt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev