Skriv ut  

Norwegian igång med långlinjerna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 31 maj 2013
Igår startade den första intercontflygningen med Norwegian från Oslo till New York och idag är det Stockholms tur. Därmed är Norwegian igång med de sedan länge planerade långlinjeprogrammet.

Visserligen var det inte en egen Boeing 787 som igår startade från Gardermoen i Oslo på väg till JFK-flygplatsen i New York, men feststämningen gick inte att ta miste på. Med en Airbus A340, inhyrd från portugisiska HiFly och med flightnummer DY 7001 tog Norwegian steget över till att nu också vara ett intercontflygbolag.
         
På Gardermoen var det bandklippning av en glad Björn Kjos:
- Äntligen, efter flera års planering kan vi välkomna våra första New York-passagerare ombord, sa han till den församlade pressen.
         
Följ med ombord på Norwegian här!

Samtidigt meddelade flygbolaget att de i november ökar frekvensen på sträckan från tre till fyra avgångar i veckan.
         
Idag flyttar invigningsfesten till Stockholm. Klockan 17.20 avgår Norwegians premiärflygning DY 7005 från Arlanda till JFK, också det med en A340 från HiFly. En sista minuten-passagerare kan komma undan med 2 100 kronor för utresan till New York och cirka 2 700 för en hemresa i juni. Och det är lågprisbiljetter som Norwegian ser som sin främsta konkurrensfaktor.

- Marknaden för interkontinentala flygningar har länge präglats av konstigt höga priser och låg flexibilitet, sa Björn Kjos på presskonferensen i Oslo i går.



Kommentera artikeln
Det finns 33 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Grattis till DY (DU) och Nordiska passagerare
Skrivet av PAX, 2013-06-04 07:49:19
Valfrihet är gött. Konkurrens är gött. Att sen DY (DU) är smartare än SAS i sin affärsmodell, betyder ju snarare att SAS är ganska osmarta, inte att Norwegian lönedumpar. Så länge man inte bryter lagarna.........

Jag älskar SAS, men finner att Norwegian är billigare på de rutter jag flyger mest.

ARN - MMX

DY: 540 SEK
SK: 1 100 SEK (2 200 om man vill flyga runt 17.00)

Plånboken får avgöra.
Anmäl inlägget
SAS är billigast!
Skrivet av Harry, 2013-06-03 18:59:54
http://www.sandnesavisen.no/index.php?option=com_content&task=view&id=2213&Itemid=1

Anmäl inlägget
RE:RE:Lars
Skrivet av Lars, 2013-06-03 14:09:11
Om det er meg du tenker på, så har ikke jeg flydd en km med Norwegian i hele mitt liv. for være grenser til useriøs jeg skal være. Jeg flyr SAS for der får jeg service, EB-points etc. Men poenget var at det er feil i si at man ikke har ett ordentlig flyselskap i Sverige. Dere har det!
Anmäl inlägget
Re: Lars
Skrivet av Re: Lars, 2013-06-03 13:20:17
"Minsta lilla kritik mot Norwegian och forumspråket går mer och mer över till Norska språket. Kan det vara Norwegians marknadsavdelning som rycker i trådarna" som en tidigare skribent uttryckt det.
Anmäl inlägget
Svar på de tre sista inläggen
Skrivet av Air Norway, 2013-06-03 13:05:05
När City Airline försvann från GOT lämnades en rad bra destinationer som SAS kunde ha tagit, t.ex. Lyon, Manchester, Birmingham och Zürich. De tre första åts fort upp av Air France, BA och BMI. Men SAS skiter i Sverige och väljer att flyga norrmän till Medelhavet istället för att utveckla svenskt näringsliv. Vad ska vi ha SAS till öht?
Anmäl inlägget
RE: Sverige en skam
Skrivet av Lars, 2013-06-03 13:02:13
Dummeste jeg har hørt! Hørt om SAS, er det noe som er svensk så det holder - så er det nå det. Hvor havner pengene hos SAS? I Sverige. SAS bruker Norge som en melkeku. SAS er styrt fra A til Å fra Sverige - så Sverige har sitt eget flyselskap allerede.
Anmäl inlägget
Sverige
Skrivet av Jocke, 2013-06-03 12:25:10
Spelar ingen roll vad pengarna hamnar så länge det finns direkt flyg.
Ta SAS som ex. Sverige som största ägare men vad får vi ut av det? inrikes och EWR och ORD javisst men sen erbjuder dom ju inget mer än någon annat bolag, företaget är till för resande till och från Danmark punkt slut.
Sedan kan jag tycka att DY är ett skit bolag också men de erbjuder i alla fall direkt flyg till fler ställen utanför Europa än vad SAS gör.
Anmäl inlägget
Sverige en skam, forts.
Skrivet av Bitter, 2013-06-03 08:07:24
Det är dags för ett ordentligt svenskt flygbolag, om det blir genom en utbrytning ur SAS eller inte spelar ingen roll men att pengarna för denna bransch hamnar i Oslo och Dublin är bedrövligt. Dock bara att gratulera DY och FR m.fl. som såg tillfällena. Sverige är sämre än Litauen på eget flyg.
Anmäl inlägget
Sverige en skam
Skrivet av Bitter, 2013-06-03 08:06:37
Sverige, ett land som kan tillverka högteknologiska flygplan men saknar flygbolag själva. SAS är i handen på Danmark (med CPH som hub) och Norge (med omfattande inrikesflyg): Därefter öppnades kranarna och Norwegian och Ryanair tog tillfället. Vart tog den svenska entreprenörsandan vägen?
Anmäl inlägget
Knytnävarna
Skrivet av Ola-Ullsten, 2013-06-02 18:39:36
Flygtorget tar bort en del inlägg skrivna med knytnävarna, använd fingertopparna så ska du se att det blir bättre.
Anmäl inlägget
Hgdfh
Skrivet av Vjklolk, 2013-06-02 18:07:01
Mitt innlegg er slettet 2 ganger.

Flygtorget må være det mest useriøse forumet som fonnes med en tydelig politisk agenda. Om moderator leser dette så ville det være på plass med en regjørelse på hvorfor de to siste poster ble slettet!
Anmäl inlägget
Mycket Norska kommentarer nu...
Skrivet av F undersam, 2013-06-02 14:00:50
Minsta lilla kritik mot Norwegian och forumspråket går mer och mer över till Norska språket. Kan det vara Norwegians marknadsavdelning som rycker i trådarna? Hur som helst så ska det bli intressant att se hur denna satsning på Intercont går. Som konsument så är det ju bra med konkurrens. Tvekar att JFK och BKK blir bra från ARN mer än under högsäsong, men FLL tror jag blir en riktig succe i vinter.
Anmäl inlägget
vad
Skrivet av måssan, 2013-06-02 10:58:42
Vad för flygplan ska trafikera denna flyglinje???
Anmäl inlägget
Booking tall Arlanda.
Skrivet av OSL Tower, 2013-06-02 09:35:01
Fortsettelse.

På Arlanda har jeg gjennom våre kollegaer i Swedavia fått noe av det samme bilder. Presenterer ikke prosenter her da det er kun informasjon jeg har fått. Tilbakegangen i pre book per DD er større enn på OSL til EWR, men må kanskje sees
i sammenheng med at Delta øker opp fra 2012.
UA er også tilbake, men ikke mye.

TG har en stor tilbakegang for hele året, noe som må sees i sammenheng med st turismen fra Sverige til Thailand går sterkt tilbake.
Anmäl inlägget
Booking tall OSL
Skrivet av OSL Tower, 2013-06-02 09:29:40
Hei

Tall vi sitter på nå viser at SK har 34% lavere pre booking på OSL-EWR-OSL per DD enn samme dato i fjor.
UA har en økning på 0,6% så de virker ikke like berørt.
TG tll BKK har en økning på 17%, men dette sksl sees i lys av økning til daglige opp fra 5 ukentlige.

De rapportene vi har fått inn nå på Norwegian, viser at dei stor grad flyr med fulle fly. I juli er det allerede oversendt avganger som er full booket. Noe mindre til BKK, men slett ikke ille der heller.
Anmäl inlägget
@Going
Skrivet av Kan både räkna och tänka, 2013-06-01 19:57:51
Tur och retur blir priset 4800 kr, baserat på de prisexempel som ges i artikeln. Det fattade alla andra utom du! Vill du inte komma hem igen? Dessutom blir du knappast insläppt i USA utan returbiljett.
4.800 kr + mat (man måste äta vid så här långa resor) + bagage (de flesta brukar shoppa i New York) + kreditkortsavgift. Det blir ändå inte dyrt men inte så väldigt mycket lågpris heller, i den betydelse vi är vana vi. Det är omöjligt på long haul.
Anmäl inlägget
Väljer SAS eftersom det ger smidigare resa.
Skrivet av Sven-Erik, 2013-06-01 17:40:37
Priserna är helt konkurrenskraftiga och händer det något finns det support. Sorry Norwegian.
Anmäl inlägget
Hur räknar folk...
Skrivet av Going, 2013-06-01 16:11:24
Enkel resa för under 2700 kronor INKLUSIVE mat och bagage finns både den 3:e och 7:e juni. Förstår inte varför ni ska betala 4800 för det hela...
Anmäl inlägget
Alternativ
Skrivet av Flygrädd, 2013-06-01 11:17:42
Ta först tåget till Southampton, sedan båt. Restid ca 8 dagar fast då slipper man tidsomställningen och plånboken blir garanterat mycket lättare.
Anmäl inlägget
SAS är bättre tycker jag
Skrivet av Fia, 2013-05-31 23:09:03
Har svårt att förstå varför man vill sitta trångt och flyga med en obeprövad flygmaskin som visat sig vara behäftad med många problem.
Flyger hellre med ett beprövat flygplan med god komfort och service. Samt ett flygbolag som är med i en riktig alliance. Med anslutningsmöjligheter i USA.
Anmäl inlägget
Bra med konkurrens
Skrivet av Eurobonus Gold, 2013-05-31 21:51:56
Jag är och kommer förmodligen förbli en trogen SAS-kund för flygresor Skandinavien-USA. Flyger ofta och med olika flygbolag och tycker att SAS är suveränt att flyga med. Visst börjar deras A330/A340 bli till åren men det vägs ofta upp av kabinpersonalens goda tillmötesgående. Inom några år kommer även SAS köpa nya långdistansflygplan. Troliegn störe och bättre än DY, likt t.ex A350XWB.
Anmäl inlägget
Gdgjklbvh
Skrivet av Blane , 2013-05-31 21:23:04
Om SAS folkets forståelse av økonomi her inne på forumet reflekteres ute i selskapet, er det ikke rart at SAS ligger med syregass og hjertestarter i Riksdagen.
Anmäl inlägget
Dabla
Skrivet av Ralle, 2013-05-31 21:20:49
Ingen svensker sponser den svenske staten med å fly SAS. Gjør heller den svenske staten en tjeneste ved ikke å fly SAS, så slipper du å bidra til flere tap pr solgte billett som den svenske staten må subsidiere.

Vi har jo alle sett hvor bra STAR fungerer når SK, TG og UA får snagg..... Norwegian har interline på plass å det uten at den svenske staten må inn med penger.

Dessuten er nå statistikken snudd slik st DY må har bedre ontime performance enn SAS.
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Sven, 2013-05-31 21:04:18
All lycka till DY, de satsar både på Oslo, Stockholm och Köpenhamn (inte bara Köpenhamn), visst tar de extraavgifter men jag väljer gärna en dreamliner före sas sunkiga A330/340 vilken dag som helst.
Anmäl inlägget
Var den på tid i morse?
Skrivet av Pappadee, 2013-05-31 21:02:42
Nähe, hahahoohooo!!!!
Anmäl inlägget
Hellre!...
Skrivet av Pelle pet, 2013-05-31 20:57:08
...så sponsrar jag svenska staten än en gapig norsk miljardär, så det så.
Anmäl inlägget
Hmm
Skrivet av Ricko, 2013-05-31 20:54:04
Ja men SAS kanske fått hjälp att sparka folk och sänka löner eftersom bolag som Ryan och Norwegian existerar. Sedan är det väl en annansak att dem kanske behövde vakna upp!

Men för att vara ärlig så tycker jag inte Norwegian LH är lågpris och vad beträffar flexibilitet så får vi se hur flexibelt det är den dagen ett flygplan blir stående! I SAS fall så har jag iallafall erfarit att det löser sig med allians partners som ställer upp. Vem ställer upp för Norwegian?
Anmäl inlägget
Også
Skrivet av pf, 2013-05-31 20:20:10
interresant å lese at de ansatte i SAS skatter til Sverige, betyr det at de skattesmiter til Norge og Danmark?
Er ikke det da samme argument som SAS-folket bruker mot Norwegian?
Anmäl inlägget
Köcyyrdxc
Skrivet av Tyik, 2013-05-31 19:59:41
SAS skatter ikke til Sverige av den grunn at selskapet kun beskattes av sitt overskudd. Med SAS sine katastrofale ökonomiske resultatet de siste 10 årene, har Svenske myndigheter betalt mer til SAS gjennom kapital innspröytning enn hva skatteinntekter angår.

Forövrig en smule ironisk å konstatere at SAS folket er fokusert på lave priser. Om SAS matcher Norwegian på pris så er det SAS som har et problem da de ikke har dekning for kostnadene.
Anmäl inlägget
Trist och dumt
Skrivet av Pierre, 2013-05-31 19:22:02
4.800 för lågpris plus mat, koffert och VOD för cirka 800 spänn , då flygar jag SAS i stället , ett bolag som skatter i Sverige liksom dom anställde gör.
Detta är inte lågpris men lågklassigt
Anmäl inlägget
Tll
Skrivet av Lll, 2013-05-31 18:14:29
Om du mener det er dags for de reisende å innse at de blir lurt av prisene og at de gjennom dette dumper arbeidsmarkedet, så må du nesten se på SAS.

Der har de reisende blitt lurt til å kjøpe billige billetter i 10 år som ikke har dekning for kostnadene selskapet har hatt.
Dette har ført til den største dumpingen av arbeidsplasser i Skandinavisk luftfart, tusentall av folk har mistet jobben og SAS har dumpet betingelsene og lønningene til enda flere.


Anmäl inlägget
Lågpris
Skrivet av !?, 2013-05-31 17:12:00
4800 plus extra avgifter för en sista minuten låter inte lågpris i mina öron, det har ju faktiskt visat sig att exempelvis Ryan air tar mer för sina biljetter än exempelvis SAS när du räknar ihop allt! Kanske dags att folk börjar inse att de blir lurade plus att de hjälper till att dumpa arbetsmarknaden!
Anmäl inlägget
Floffiga moln
Skrivet av Saltkammargutten, 2013-05-31 16:10:25
Detta är försträffligt. Trots de hemska vita A340 maskinen så visar det att DY visar att de menar det de säger. Hoppas deras 787 snart kommerpå plats. Då är det flera som kommer att vilja pröva DY longhaul.
Lycka till! Tillykke!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev