Det finns 16 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
AIRBUS & BOEING = ICKE ENHETSFLOTTA.
Skrivet av EGARE, 2013-07-01 12:33:35
Till Kalle; Om SAS hade gått for bara Airbus plan eller Boeing så hade kostnadsläget varit till fördel for bolaget. Ref. sista IATA Report, 1st July 2013. 4,1 % return WAS WELL BELOW the 7,6% cost of capital. Bästa hälsningar ifrån SAS Aktionären med 60 år i flygindustrien, varav 8 år som IATA bolagens representant till ICAO i Montreal.
|
|
Airbusfamiljen är en enhetsflotta
Skrivet av Kalle, 2013-06-30 18:40:10
Minimala kurser (en vecka) mellan flygplantyperna, reservdelar gemensamma mellan många typer. Piloter flyger 330-340-350 på en licens. Utmärkt med olika storlekar/räckvidder för olika behov. SAS är på väg mot vinst och prognosen står fast.
|
|
BARA "PR" till den räsande almenheten !
Skrivet av AKTIONÄR, 2013-06-29 19:05:39
L of I = icke ett köpe kontrakt; "köbricka". ICKE enhetsflotta = kostnadsökningar, 38%. Q - rapporten värde lös; om bokslutet i DEC 2013 visar (-) över en miljard eller mera. Inga bankgarantier ifrån Staten (DK, NO, SE) Hälsningar, En ICKE tillfågat Ägare av SAS. (drömprojekt) SAS kan bara överleva med en enhetsflotta = konkurenterna !!
|
|
kommentar till SAS
Skrivet av MD11, 2013-06-27 20:51:45
Inget fel med DC 8:an!!
|
|
SAS "nya" flyg
Skrivet av DC-10, 2013-06-27 17:01:27
Vill bara påpekat att det är en "avsiktsförklaring" (eller som det förkortas internationellt "MOU") och inte någon order. Finansiering är ej klar.
|
|
Nytt flygplan
Skrivet av SAS - Scandinavian airlines , 2013-06-27 16:24:59
Vi har även valt att flyga med DC8 och DC3 på inrikesrutterna från Bromma i höst. Mycket nöje!
|
|
Väntar? Nja...
Skrivet av Leif, 2013-06-26 22:01:01
Tror inte direkt dom väntar på leverans utan att de inte kan få planen tidigare. Bra val att bli av med A340 som drar mycket bränsle, ersätta med A330E (där man aktiverat centertanken så den klarar av samma sträcka som A340) men med lägre förbrukning och underhållskostnad. A350 för längre destinationer (eftersom A350 är mer ekonomisk än B787-10 på sträckor längre än 11-12.000km) samt på sträckor med stort passagerarunderlag ex ARN-EWR, CPH-EWR. Riktigt bra att uppdatera åldrande kabinen också
|
|
@Fi
Skrivet av ååhhh doktor, 2013-06-26 21:58:36
"Barn sjukdomar!!" Ja SAS har ju inte varmare potatisar att bry sig om!!.
|
|
Mycket bra val av SAS
Skrivet av Fi, 2013-06-26 21:46:56
Airbus är det bästa alternativet för SAS. Man satsar också på det idag modernaste planet Airbus 350. Man väntar dock något år med A350 så att ev. barn sjukdommar hinner bli lösta.
|
|
Krediter som inte behöver utnyttjas.
Skrivet av Kalle, 2013-06-26 19:52:18
Enl senaste Q-rapporten. Dessutom omförhandlades en del av krediterna till betydligt förmånligare villkor. Cashflow har varit kraftigt positivt vilket tyder på mycket bra försäljning. Kommer att redovisas som intäkter när resorna utförs. "Dags för skattebetalarna hosta upp" är en rätt tokig kommentar när det är kreditgarantier det handlar om.
|
|
hoho
Skrivet av Butter, 2013-06-26 17:27:40
Näe det blir inga fler miljarder från ägarna. Det som gäller är att ägarna har ställt ut kreditgarantier tom mars -15 sen ska SAS klara sig själv,eller det mest troliga vara sålt och glömt. Dom miljarder ägarna kan torska på lär ju inte gå till nya plan snarare täcka löpande kostnader.
|
|
Bra SAS
Skrivet av Skattebetalare, 2013-06-26 17:10:25
Vilket är sämst att skattepengarna går till ett (någorlunda) seriöst bolag som SAS eller att det går via kommuner och skattefiffel till ett oseriöst som Rajjan? Jag ser helst att mina går till SAS.
|
|
LH
Skrivet av Jaha, 2013-06-26 17:08:58
Förhoppningsvis blir det nya linjer. Det skulle vara kul om det blev någon/några fler långlinjer från SAS:s sida från ARN. Men det skulle även vara kul om det kom fler långlinjer från SAS:s sida i Oslo också så att SAS har ett ganska ''balanserat'' långlinje nätverk i Skandinavien.
Om det blir nya linjer så hoppas jag personligen på: Singapore (för CPH och/eller ARN), Dubai (för CPH och ARN), Houston (för OSL) och Miami.
|
|
spännande
Skrivet av Frank, 2013-06-26 16:00:10
Seattle lär komma tillbaka, kanske också New Dehli, Osaka, Hong Kong, Miami och Johannesburg?
Vad tror ni?
|
|
då var det dags för
Skrivet av k, 2013-06-26 15:37:40
Skattebetalarna att hosta upp igen.
|
|
Bra val.
Skrivet av Kalle, 2013-06-26 15:34:27
Sätesbredd på Airbus är 18 tum. det ger fin komfort. På B787 är den 17,2 tum, som på en B737. Det är trångt det, när man skall sitta många timmar. A350 är dessutom mer bränsleekonomisk än B787. Bra val av SAS!
|
|