Skriv ut  

SAS i nya samarbeten med amerikanska flygbolag

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 juli 2013
Ut United och in Delta. Det är en av effekterna av att SAS ännu står utanför de särskilda samarbeten på USA-trafiken som flera stora europeiska flygbolag bygger upp. Dessutom finns också Virgin America med på listan över nya samarbetspartners.

I början var SAS en given partner i det särskilda samarbetet mellan Lufthansa, United Airlines och Air Canada. Tanken var att de fyra bolagen skulle samarbeta om trafiken över Atlanten, det har Flygtorget rapporterat om tidigare. SAS står dock utanför, även om bolaget dementerar att det skulle handla om en uteslutning, mer om att något direkt erbjudande inte kommit från de andra bolagen.
           
Istället har American Airlines blivit en alltmer synlig partner till SAS inom ramen för USA-trafiken. Visserligen är American med dels i Oneworld-alliansen, dels i ett särskilt atlantsamarbete som British Airways och Iberia driver och där Finnair nyligen blev medlem. I första hand gäller samarbetet med AA så kallade ”closed fares”, alltså specialpriser till resebyråer och paketarrangörer.
           
Virgin America är enligt SAS en ny partner för inrikestrafiken i USA. Bolaget startade 2007 och flyger idag till ett tjugotal destinationer i USA och Mexico med en flotta av Airbusflygplan i 320-familjen. Bolagets hub ligger i San Fransisco, dit SAS startade trafik i mars. American å sin sida är starka på östkusten med en stor hub i Chicago.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Artikeln
Skrivet av Star Alliance, 2013-07-18 15:38:19
Jag blir inte klok på den här artikeln... Är det SAS eller United som ska lämna Star Alliance??? Hur hänger logiken ihop. Förklara!! Den här artikeln är en enda röra.
Anmäl inlägget
Intjäning
Skrivet av Nalle, 2013-07-18 12:08:31
I en extremt turbulent flygvärld är allt möjligt. Ytterst handlar allt om pengar och intjäning så oavsett vilken alliance ett bolag tillhör spelar man "under täcket" med andra där det är lönsamt.
Go sommar!
Anmäl inlägget
En sak forstår jeg inte
Skrivet av pf, 2013-07-17 10:51:22
har SAS brutt med de tidligere, eller er det de som ser på SAS som "et dårligt papper"?
Anmäl inlägget
Misstänksam.
Skrivet av K-d pax, 2013-07-17 08:30:49
Köper jag en SAS biljett och hamnar på en Delta flight. Ja, då är det färdig fluget med SAS.
Anmäl inlägget
Chicago
Skrivet av Atlas, 2013-07-17 02:43:04
Chicago ligger inte direkt på Östkusten.... mer Midwest...
Anmäl inlägget
Haha.
Skrivet av Klas Knas, 2013-07-16 23:08:00
SAS är på många sätt ett stort skämt.
Anmäl inlägget
Små spelare
Skrivet av Kapten Kangaroo , 2013-07-16 14:55:02
Små spelare som SAS kan inte göra mycket !
Anmäl inlägget
@Klas Knas
Skrivet av Emma, 2013-07-16 09:48:59
Du har faktiskt rätt! SAS börjar bli som Sverigeflyg m.m och använder sig i allt större utsträckning av en massa utländska produktionsbolag med SAS logga på.
Anmäl inlägget
Gäsp..
Skrivet av Klas Knas, 2013-07-16 09:06:38
Varför förstora upp detta? SAS agerar bara som resebyrå i detta.
Anmäl inlägget
@Kalle
Skrivet av Emma, 2013-07-16 08:50:12
Nu förstår jag inte? Varför gör man så här? Det behövdes ju inte eftersom man redan var starka och hade STAR!
Utanförskapet i Atlantic ++ tycks ha påverkan ändå!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev