Skriv ut  

Första investeringen i Sälens flygplats klar

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 augusti 2013
Tidigare i år blev, något överraskande, miljötillståndet för den tilltänkta nya flygplatsen i Sälen klart. Det har medfört att kommunen nu aktivt stöttar planerna och skjuter till den mark som behövs.

Landningsbana

Det är allmänflygets 1 200 meter långa, befintliga rullbanan som ska bli basen för en ny flygplats vid Mobergskölen, strax utanför Sälen. Miljödomstolen har godkänt maximalt 11 000 flygrörelser per år och det täcker väl det behov som initiativtagarna till flygplatsen räknar med.

– Vi har tidigare fått ett 4C-tillstånd av Transportstyrelsen och tänker därför bygga en bana på 2 500 meter för att kunna ta emot flygplan upp till Boeing 737 och Airbus 320-familjen. Det är de flygplan som lågkostnadsbolagen oftast använder, sa initiativtagaren Jonas Nilsson när Flygtorget senast rapporterade om saken.
           
I och med Miljödomstolens godkännande har arbetet med finansieringen gått vidare. De första beräkningarna för att förlänga banan och bygga nödvändiga terminalbyggnader har stannat på mellan 800 miljoner och en miljard. De pengarna finns ännu inte men ett första, om än blygsamt, bidrag har Malungs-Sälens kommun levererat.
           
Genom ett markbyte tar kommunen över den mark där flygplatsen ska ligga. Att hela anläggningen då kommer att ligga på kommunal mark, underlättar den fortsatta utvecklingen, är tanken. Värdet på marken är 2,1 miljoner och blir den första konkreta investeringen i den framtida flygplatsen.  Men kommunen är samtidigt tydlig med att några ytterligare investeringar eller driftspengar, blir det inte i framtiden.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tungt
Skrivet av Killen med stil, 2013-08-31 21:42:41
@Lång: Det är det stora ryska marknaden som de tänker på. Avstånden därifrån varierar kraftigt. Charterplan där de flesta har skidutrustning med sig kan bli ganska tunga.
Anmäl inlägget
Behov finns
Skrivet av Flygkonsult 1 KORRIGERING, 2013-08-30 09:59:30
1.Varje skidort i Sverige och andra länder har sin egen marknad.
Därför marknadsförs dom separat men ibland i samarbete med närliggande skidorter av rent geografiska skäl.
Anmäl inlägget
Behov finns
Skrivet av Flygkonsult 3, 2013-08-30 09:33:46
3.Flygplatserna möjliggör att många av dessa kan lämna bilen hemma plus att de som saknar bil kan komma till dessa områden på ett enkelt och snabbt sätt från helt andra områden och länder.
Jämför ex. skidorten Levi i Norra Finland dit folk flyger från hela Europa med Boeing 737 och Airbus 320.
Anmäl inlägget
Behov finns
Skrivet av Flygkonsult 2, 2013-08-30 09:32:56
2.Både Sälen/Trysil och Vemdalen behöver var sin egen flygplats.
Underlag för detta finns det redan - Sälen inkl. Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället samt Trysil i Norge har en sammanlagd
turistmängd årligen på 2'377.606 besökare årligen.
Anmäl inlägget
Behov finns
Skrivet av Flygkonsult 1, 2013-08-30 09:32:17
1.Varje skidort i Sverige och har sin egen marknad.
Därför marknadsförs dom separat men ibland i samarbete med närliggande skidorter av rent geografiska skäl.
Anmäl inlägget
Pengar?
Skrivet av Patrik Pilot, 2013-08-30 05:56:24
Kom igen då det finns pengar till bygget! Enda chansen är att norrmännen hostar fram stålar. Sverige har inga så dumma riskkapitalister att dom satsar pengar på någonting som inte genererar nåt tillbaka. Finns endast Arlanda i Sverige som ger någon form av avkastning. Att köra några charterkärror vintertid räcker inte långt tyvärr.
Anmäl inlägget
Marknad?
Skrivet av Lång, 2013-08-29 23:29:24
@ Killen med stil.
Självklart beror det på vilken marknad man siktar in sig på. Var tror de att flygplanen kommer flyga in från? Från 2500m skulle jag tippa på att man tar sig till Amerikanska östkusten med en välfylld 757a.
Anmäl inlägget
Sälflyg
Skrivet av Killen med stil, 2013-08-29 21:17:47
@Bussen:
Varför måste du använda ordet "istället". På vilket sätt skulle flygplatserna stå i motsats till varandra?
@330m: Din ironi funkar inte, den bevisar bara att du saknar kunskaper om fjällturism.
@Lång: Längden beror också på flygsträckan och hur mycket last planet har.
Anmäl inlägget
Vemdalen
Skrivet av Bussen, 2013-08-29 10:12:59
Varför inte satsa på Vemdalen i ställen det finns också en befintlig flygplats o såååå mycket bättre skidåkning inom 20 min bil/buss körning.
Anmäl inlägget
Tänk framåt
Skrivet av 3300m, 2013-08-29 08:26:24
Sälen har ju verkligen potential att bli en hub för flygtrafiken i fjällregionen. För att slippa restriktioner är det väl bra med 3300 meter bana. Tänk på frakttrafiken till fjärran östern också.
Anmäl inlägget
Widebody
Skrivet av Lång, 2013-08-28 23:59:19
En fungerande mindre flygplats vore ett jättelyft för regionen. Men är 2500m bana inte lite väl långt? A320 & B737 klarar sig ju på betydligt kortare banor. 2500m är väl långt nog för B767?
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Jalle, 2013-08-28 15:53:56
Det kommer att bli ett stort lyft för Sälen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev